YLE Radio1 Kaapinpaikka Miten isät saisi houkuteltua perhevapaalle lasta hoitamaan?
Keskiviikkona 21.1. klo 12.15-13.35
Isiä kannustetaan kovasti pitämään osa perhevapaasta lapsen syntymän jälkeen. Kuitenkin vain yksi isä kymmenestä käyttää tämän mahdollisuuden hyväkseen. Mikä miehiä oikein jarruttaa? Aihesta keskustelevat perhevapaalle jäävä Jouni Varanka sosiaali- ja terveysministeriön tasa-arvoyksiköstä ja perhevapaakampanjan projektipäällikkö Mia Eloranta viestintätoimisto Sopranosta. Toimittaja on Eve Mantu.
"Eikö opettajan pitäisi osata jättää lasten lässytykset omaan arvoonsa? Keskittyisivät opettamiseen, eivätkä keikistelyyn."
Jorma, eikö miesasiamiesten pitäisi osata jättää feministien lässytykset omaan arvoonsa? Keskittyisivät omaan asiaan, eivätkä keikistelyyn.
Eipä se ole niin helppoa; asiattomia kommentteja kun ei viitsi työssään (eikä tosin vapaa-ajallakaan) kuunnella lasten tai muidenkaan suusta. Miksei niihin saisi reagoida? Luuletko muuten, etteivät ne samat ulkonäkövaatimukset kohdistu yhä enemmän myös miesopettajiin? Muuttuisiko suhtaumisesi asiaa kohta, kun vaihdetaan aiheeseen sukupuolinäkökulmaa?
Kyllähän kukin voi odottaa työssään asiallista käytöstä, eikö?
"Kyllähän kukin voi odottaa työssään asiallista käytöstä, eikö?"
Asiallista käytöstä kyllä. Samoin sitä, että opettajat keskittyvät opettamiseen, eivätkä omaan ulkonäköönsä.
Käytännön todellisuutta on se, että koululaiset hakevat rajojaan ja opettelevat sivistyneen käytöksen normeja. Asiansa osaava opettaja ymmärtää tämän, eikä alennu oppilaidensa tasolle, vaan jättää tyhjänpäiväisyydet vain huomiotta. Ja rankaisee asiattomuuksista tarpeen vaatiessa, eikä ota asiaa sen enempää itseensä. Jos ei tähän pysty, on väärällä alalla. Todella monet näköjään ovat.
"Asiansa osaava opettaja ymmärtää tämän, eikä alennu oppilaidensa tasolle, vaan jättää tyhjänpäiväisyydet vain huomiotta."
??? Eikös tässä ole hivenen ristiriitaa: Asiallista käytöstä voi siis vaatia mutta samaan aikaan asiaton käytös saa jatkua - se täytyy jättää vain huomiotta.
Ei tämä nyt oikein vakuuta. Onhan se totta, että nuoret etsivät rajojaan ja kyllähän opet nyt tämän tietävät. Itsekin olin melkoinen molopää ja näsäviisas pentu esim. yläasteella. Mutta ei silloin opettajille vittuiltu päin naamaa tai arvosteltu toisen muutaman kilon ylipainoa. Ei sellaista käytöstä vaadittaisi sietämään missään muussa työpaikassa.
Mitkä olisivat Jorman ehdottamat rankaisut sanotaanpa vaikkapa sellaiselle oppilaalle, joka ei ota toistuvista käskyistä huolimatta kirjoja esille, ei anna työrauhaa, ei suostu poistumaan luokastakaan, soittaa suutaan ja vanhempia ei saa puhelimella kiinni. Suhteellisen yleinen tapaus muuten - ei niin harvinainen kuin voisi kuvitella.
"Jos ei tähän pysty, on väärällä alalla. Todella monet näköjään ovat."
Olisiko tämän oppilaan opettaja siis väärällä alalla?
"Eikös tässä ole hivenen ristiriitaa: Asiallista käytöstä voi siis vaatia mutta samaan aikaan asiaton käytös saa jatkua - se täytyy jättää vain huomiotta."
Ei siinä ole mitään ristiriitaa: asiattomasta käytöksestä pääsee parhaiten eroon, kun jättää hölmöydet, joihin lapset luonnollisesti aina joskus syyllistyvät, huomiotta, eikä palkitse niitä huomiolla. Huomiota kakarat kerjäävät, ja kun sitä ei anna, asiattomuudet loppuvat vähimmällä vaivalla.
Jos asiaton käytös toistuu tai häiritsee opetusta, on siitä rangaistava. Siinä kaikki. Opettajalla on oikeus poistaa häiritsevä oppilas luokasta. Jos ei kykene ylläpitämään kuria ja työrauhaa, ei sovellu opettajaksi.
Missään vaiheessa ei synny mitään ulkonäköpaineita, jos opettaja ei itse siihen leikkiin halua lähteä. Jos taas laskeutuu oppilaiden tasolle ja heidän pompotettavakseen, voi vain syyttää itseään.
Sitä paitsi, kyseisessä jutussa oli kyse opettajien kokemista ulkonäköpainesta, ei oppilaiden asiattomasta käytöksestä. Näillä kahdella asialla ei ole välttämättä mitään yhteyttä toisiinsa. Opettajien tehtävä on keskittyä opettamiseen, eikä ulkonäköönsä. Jos joku ei tähän pysty, erotkoon heti. Hän on kykenemätön toimimaan opettajana.
Suuri pedagogi puhuu. Näin pitäisi blondien äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien tehdä, ja jos eivät osaa, vaihtakoot alaa.
Jos naisopettajien tilanteeseen samaistuminen nykykoulussa on vaikeaa, kerrotko seuraavaksi mitä sellaisten miesopettajien pitäisi tehdä, joita yläasteikäiset tytöt syyttävät ahdistelusta kiristys-, kiusanteko- tai kostomielessä? Tunnen henkilökohtaisesti ihmisiä, joille näin on tapahtunut.
On se kyllä kumma kun opettajat tekevät kaikesta ongelman!
"Sitä paitsi, kyseisessä jutussa oli kyse opettajien kokemista ulkonäköpainesta, ei oppilaiden asiattomasta käytöksestä. Näillä kahdella asialla ei ole välttämättä mitään yhteyttä toisiinsa."
Itse asiassa nimenomaan on: oppilaiden asiattomat kommentit päin näköä (eli huono käytös) aiheuttavat ulkonäköpaineita eli ahdistusta vääriin asioihin kohdistuvasta arvostelusta. Kyllähän siinä täytyy tietenkin ollakin paksunahkainen, se on totta. Mutta en oikein tiedä, voiko sitä, että ylipäätään ihmisten käytös on muuttunut ainakin jonkin verran aiempaa tylymmäksi ja itsekeskeisemmäksi, kuitata vain sillä, että kun olet opettajan ammattisi valinnut, niin kärsi nyt siinä - tai eroa.
Otetaanpa poliiseilta aseet pois ja rangaistusvalta ja sanotaan, että "auktoriteetti tulee ansaita", kyllä ne ihmiset sitten uskoo ja kuuntelee, kun ansaitset (jollakin kummallisen mystisellä tavalla) auktoriteettisi - jos et onnistu siinä, olet väärällä alalla ja olisi syytä erota. Yhteiskunnassa tapahtuneet muutokset "eivät" tietenkään vaikuta asiaan.
"Opettajalla on oikeus poistaa häiritsevä oppilas luokasta."
Näin on. Käytäntö ei ole kuitenkaan näin yksinkertainen. Useita vuosia voimailulajeja hrrastaneenakaan en kovin nopeasti lähtisi voimakeinoin keskeyttämään esimerkiksi väkivaltaista tappelua tai poistamaan jotakuta neroteroa luokasta. Miksi en? Asiasta on tarpeeksi huonoja esimerkkejä olemassa. Esimerkiksi Oulun suunnalla eräs miesopettaja oli puuttunut pahaan tappeluun, jossa suurin piirtein pienemmän ja heikomman oppilan päätä rusikoi joku välkkyesa. Muistaakseni opettaja asetettiin syytteeseen (vanhemmat tietenkin asialla) pahoinpitelystä, ja juttua käytiin pitkään. Kollegatkin alkoivt kuulemma kääntää selkäänsä "väkivaltaiselle" miehelle. Oikeus totesi opettajan kuitenkin toimineen oikein, mutta usein vuosien pituiset jutut vievät voimia, synnyttävät vääriä mielikuvia ko. opettajasta ja aiheuttavat muutenkin ongelmia - ja vain siksi, että menit miehenä puolustamaan heikompaa. Ei aivan heti houkuttele tällainen tilanne, vaikka jotakinhan tällaisissa tilanteissa pitää tehdä. Mutta on aina helppo huudella ja neuvoa, kun asiat näyttävät ulospäin niin helpoilta ja yksinkertaisilta.
Olisiko muuten senkin miesopettajan (jälleen Oulun suunnalta, mitähän senkin seudun juomavedessä on?) pitänyt erota, joka ei saanut muutamaa tyttöoppilasta kuriin; nämä kun syyttivät miestä seksuualisesta ahdistelusta. Muistaakseni mies laitettiin pakkolomalle puhumattakaan siitä, mikä maine tällaisesta jutusta syntyi (pedofiili perverssi). Kuten arvata saattaa, lopulta selvisi, että tämä miesope (joka juuri oli pitänyt kuria eikä taipunut oppilaiden tahtoon) oli ärsyttänyt tyttöjä niin paljon, että nämä päättivät kostaa tälle ja keksivät koko jutun eli koko jutussa ei ollut mitään perää. Maine oli kuitenkin jo mennyttä.
Ei aiemmmin tällaista ollut: asiat eivät siis riipu ainakaan pelkästään siitä, sopiiko opettaja alalle vai ei vaan aivan muista tekijöistä, jotka ovat riippumattomia opettajan sukupuolesta ja siksi tällaisia indikaattoreita on aivan turha väheksyä.
Aika monen nuoren teinipojan ensimmäisiä runkkufantasioita on parikymppinen kasvatustieteen opiskelija, joka on suorittamassa auskultointiharjoitteluaan koulussa :)
"Kuten arvata saattaa, lopulta selvisi, että tämä miesope (joka juuri oli pitänyt kuria eikä taipunut oppilaiden tahtoon) oli ärsyttänyt tyttöjä niin paljon, että nämä päättivät kostaa tälle ja keksivät koko jutun eli koko jutussa ei ollut mitään perää. Maine oli kuitenkin jo mennyttä."
Mikälaisen rangaistuksen tytöt saivat sikamaisesta valheestaan?
Paljonko tytöt joutuivat maksamaan korvauksia miehen kunnianloukkauksesta, perättömästä ilmiannosta ja maineen lokaamisesta ja mahdollisista ansionmenetyksistä nyt ja tulevaisuudessa?
Enpä kuule muista. Asiasta oli juttua ainakin Hesarissa ja Aamulehdessä muutama vuosi sitten. Etipä sieltä, jos oikeasti kiinnostaa. Yleensähän alaikäiset eivät saa tuomioita, ainakaan sellaisia, että niistä sanomalehdissä leviteltäisiin tietoa (m)opelle ja muille sarkastikoille.
"Näin pitäisi blondien äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien tehdä, ja jos eivät osaa, vaihtakoot alaa."
Kertokaapa te suuret pedagogit, että miten opettajan keskittyminen ulkonäköönsä opettamisen sijasta auttaa mitään? Lopettaako se asiattoman käytöksen? Tekeekö se koulusta paremman paikan oppia ja kouluttautua?
Koulussa, opettajien pitää olla määräävässä asemassa, eikä oppilaiden. Henkilö, joka on täysin oppilaidensa vietävissä, on sopimaton opettajaksi.
Mitä seksuaalista häirintää koskeviin syytöksiin tulee, niin ne pitää tietenkin selvittää. Jos näyttä mistään ei ole, niin syytösten tekijöitä on rangaistava perättömästä ilmiannosta. Se, että näissä asioissa mies on heikoilla, ei ole mitenkään yksinomaan opettajiin liittyvä ongelma. Se on suoraa seurasta feminismin syövästä.
Opettajat pääsevät varmasti aika vähällä, kun vertaa heitä vaikkapa vanginvartijoihin, poliiseihin tai vartijoihin. Enpä ole kuullut näiden ammattikuntien edustajien kärsivän suurista ulkonäköpaineista, vaikka ihan henkilökohtaisesta kokemuksesta tiedän, että ulkonäköä koskevaa palautetta tulee asiuakkailta varsin runsaasti. Hyvin värikästä sellaista.
Jos hommat haluaa hoitaa, pitää pystyä nousemaan vähäisimmän älämölön yläpuolelle ja silloinkin kun asiattomasta käytöksestä on aihetta rangaista, pitää osata olla ottamatta asiaa itseensä.
"Mutta en oikein tiedä, voiko sitä, että ylipäätään ihmisten käytös on muuttunut ainakin jonkin verran aiempaa tylymmäksi ja itsekeskeisemmäksi, kuitata vain sillä, että kun olet opettajan ammattisi valinnut, niin kärsi nyt siinä - tai eroa."
Opettajien pitää toimia siinä yhteiskunnassa, missä nyt eletään. Se, että lasten kasvatus on monissa perheissä täysin huningolla tai olematonta, on valitettava tosiasia, joka on otettava seurauksineen huomioon, jos hakeutuu opettajaksi. Ongelmat eivät ainakaan katoa itseään pailistä peilailemalla.
"Itse asiassa nimenomaan on: oppilaiden asiattomat kommentit päin näköä (eli huono käytös) aiheuttavat ulkonäköpaineita eli ahdistusta vääriin asioihin kohdistuvasta arvostelusta."
Mitään näyttöä aukottomasta syy-seuraussuhteesta ei vain löydy mistään. Perustelematon väite siis. Turha yritys viedä asioita sivuraiteille. Opettajat ovat aikuisia, oppilaat eivät. Niinpä on perusteltua olettaa, että opettaja on kykenevä aikuismaisempaan käytökseen kuin oppilas.
"Otetaanpa poliiseilta aseet pois ja rangaistusvalta"
Pitäisikö opettajille jakaa aseet? En usko alkuunkaan, että työnsä hallitsevan ja hyvin hoitavan poliisin auktoriteetti perustuisi vain aseisiin tai rangaistusvaltaan.
"Mutta on aina helppo huudella ja neuvoa, kun asiat näyttävät ulospäin niin helpoilta ja yksinkertaisilta."
Miten tämä liittyy opettajien ulkonäköpaineisiin? Ei mitenkään.
Aivan samalla tavalla joutuu helposti kuka tahansa kansalainen syytettyjen penkille, jos erehtyy itsepuolustukseen. Tämäkään asia ei siis liity vain opettajiin. Jos nykytilanne ei tyydytä, on vaadittava lainmuutoksia ja lisää toimivaltaa, eikä keskityttävä omaan ulkonäköön. Se ei nimittäin auta asiaa tässäkään suhteessa yhtään, se on varma.
"Ei aiemmmin tällaista ollut"
Millä tavalla se ulkonäköön keskittyminen korjaa nämä asiat, jotka eivät siis suinkaan liity vain opettajien työhön?
Jos on oikeasti huolissaan erilaisista epäkohdista, joiden olemassaoloa en ole missään kieltänyt, kannattaisi pyrkiä niiden korjaamiseen. Edelleen olen sitä mieltä, että henkilö, joka kuvittelee, että kauneusleikkaus on jokin vastaus, on täysin sopimaton opettajaksi.
"Kertokaapa te suuret pedagogit, että miten opettajan keskittyminen ulkonäköönsä opettamisen sijasta auttaa mitään? Lopettaako se asiattoman käytöksen? Tekeekö se koulusta paremman paikan oppia ja kouluttautua?"
Jorma, ulkonäköönhän keskittyvät tässä nimenomaan oppilaat, eikö niin. Ja jos joku yksittäinen vatipääopettaja luulee saavansa auktoriteettia kauneusleikkauksella (eikös se muuten ole markkinateorian mukaan itse asiassa oletettavaakin), niin ei ehkä kannata yleistää sitä koko opettajakuntaa koskevaksi. Tällaisia vatipäitä löytyy kaikista ammattiryhmistä.
Totta on toki se, että kuulevathan esimerkiksi portsaritkin jatkuvasti vittuilua ja ulkonäköään koskevia kommenteja eivätkä he ole asiasta valittamassa, joten miksi nyt asiasta pitää älistä. No en tiedä, pitääkökään älistä, mutta jotakin analogista opettajan ja portsarin hommassa on: molemmilla on paljon ihmisiä ympärillään, molemmat ovat vastuussa näistä ihmisistä ja murkut ja känniset aikuiset ovat melkein samalla tasolla viisastelussaan (tosin aikuiset saattavat olla pahempia). Portsari voi kuitenkin poistaa asiakkaan ravintolasta ilman kahta puhetta eikä sen jälkeen portsarille tule soittoa kotoa vaimolta, että kun meidän markku oli puristellut vain viittä akkaa perseestä ja oksentanut main yhdelle matolle, niin on se kumma että väkivalloin poistetaan ulos.
Tai itse asiassa näinhän on juuri käymässä portsareiden puheiden mukaan: tyypillinen portsari on uransa aikana kymmeniä kertoja oikeudessa oli sitten syytä tai ei. Asia on mennyt pahempaan suuntaan vaikeiden kusipäisten asiakkaiden takia kuulemma viimeisen 15 vuoden aikana. Ihmiset luulevat olevansa nykyään universumin omistajia parin snapsin jälkeen. Eikö sama asenneilmapiiri näkyisi siis muuallakin (esim. koulussa).
Vikaa on siis monessa paikassa - syy-seuraussuhteet eivät kulje vain suuntaan opettaja - oppilas.
Jaa jaa, kivasti muistit kuitenkin itse jutun, mutta et jutun ratkaisusta olleellisinta, eli saivatko tytöt rangaistuksen vai pääsivätkö taas kuin koira veräjästä?
"Etipä sieltä, jos oikeasti kiinnostaa."
Ahaa - sinua ei tämä seikka kiinnosta. No ei ihme. Outoa että kerroit esimerkin, mutta jätit raportoinnin puolitiehen.
"Yleensähän alaikäiset eivät saa tuomioita"
Vaikka eivät rikosoikeudellisesti saisikaan tuomiota, niin korvausvelvollisuus aiheutetusta vahingosta ja kärsimyksistä on kuitenkin. Se ei häviä mihinkään! Lisäksi vastuu, suorastaan velvollisuus, tahallaan loatun maineen palauttamisesta on ja pysyy.
"Jorma, ulkonäköönhän keskittyvät tässä nimenomaan oppilaat, eikö niin."
Ei, vaan opettajat, kuten uutisessa kerrotaan.
Vastaapa nyt kiltisti kysymykseen: Kertokaapa te suuret pedagogit, että miten opettajan keskittyminen ulkonäköönsä opettamisen sijasta auttaa mitään? Millä tavalla se ulkonäköön keskittyminen korjaa nämä erilaiset yhteiskunnalliset ongelmakohdat, jotka eivät siis suinkaan liity vain opettajien työhön?
"Ja jos joku yksittäinen vatipääopettaja luulee saavansa auktoriteettia kauneusleikkauksella (eikös se muuten ole markkinateorian mukaan itse asiassa oletettavaakin), niin ei ehkä kannata yleistää sitä koko opettajakuntaa koskevaksi."
Yli kaksi kolmesta naisopettajasta kertoo pohtivansa omaa ulkonäköään päivittäin. Miehistäkin näin tekee joka kolmas. Kyse ei siis todellakaan ole yksittäistapauksista.
"Portsari voi kuitenkin poistaa asiakkaan ravintolasta ilman kahta puhetta "
Näitä juttuja, joissa portsareita syytetään liiallisesta voimanbkäytöstä on tuon tuosta oikeudessa.
Opettajat eivät siis tosiasiassa ole sen huonommassa asemassa kuin mutkaan, vaikka mieluummin näköjään keskittyvät epäolennaiseen sensijaan että pyrkisivät muuttamaan asioita paremmaksi.
"Vikaa on siis monessa paikassa"
Vikaa on opettajien asenteessa, jos he lähtevät oppilaidensa vietäviksi ja kauneskilpailuihin, sensijaan että hoitaisivat työnsä ja pyrkisivät koerjaamaan havaisemiaan ongelmakohtia.
Eli (m)ope, väität siis, että keksin koko ahdistelujutun. Minkä ihmeen takia?
Sitä paitsi minä en ihmetellyt, että töllaista tapahtuu enkä siksi leikannut juttuja talteen ja ripustanut niitä lasivitriiniin. Onhan se nyt selvää, että sesuaalista ahdistelua käytetään aseena miehiä vastaan (ei aina mutta usein), joten kinastele Jorman kanssa tästä asiasta. Jorma tai kumppanit osaavat tehdä sinua tyydyttävän ja tarkan selonteon monestakin tapauksesta, jossa miestä on syyttä syytetty seksuaalisesta ahdistelusta. Sen verran muistan, että tytöt olivat kasiluokkalaisia eivätkä varmasti tajunneet kuinka vakava tuollainen syytös on. Eivät siis uskaltaneet myöntää valehdelleensa kun isot pyörät lähtivät pyörimään - vasta myöhemmin tunnustivat itku kurkussa valehtelunsa.
Rangaistus, minua kiinnostaa minkä rangaistuksen tytöt saivat, Juki?
Rangaistuksilla on ennalta ehkäisevä vaikutus. Ei sillä, että noin vakavasta valheesta pääsee kuin koira veräjästä ja asia painetaan villasella tyttöjen osalta.
Sinä tässä tunnut vähättelevän tuollaisten perättömien ja valheellisia ilmiantojen vaikutuksia perättömän ilmiannon/syytöksen kohteeksi joutuneelle. Ikään kuin se vain olisi "leikkiähän se vain oli, pieni pila!", jonka jälkeen muka voitaisiin palata arkeen kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ei, kyllä teoilla täytyy olla seuraamukset myös niille, jotka ovat omilla valheillaan aiheuttaneet syyttömän osapuolen kärsimykset.
Minä miesopettaja vähättelisin kyseistä asiaa vieläpä siten että kertoisin asiasta? Aikamoista älynjuoksua, mope! Vähättelyä olisi asiasta vaikeneminen.
Opettajien on turha haaveilla minkäänlaisesta auktoriteettiasemasta, jos he opettamisen sijasta keskittyvät peilin edessä keikistelyyn ja jos he jonkun räkänokan teiniherjan seurauksena ovat ensimmäisenä varaamassa aikaa professori Nordströmin klinikalta.
Kukaan ei väitä opettajan työtä helpoksi, mutta itsetunnon on oltava parempi, asenteen teräksisempi ja oppilaiden tasolle on turha vajota. Muuten homma ei tule koskaan toimimaan.
"Opettajien on turha haaveilla minkäänlaisesta auktoriteettiasemasta, jos he opettamisen sijasta keskittyvät peilin edessä keikistelyyn ja jos he jonkun räkänokan teiniherjan seurauksena ovat ensimmäisenä varaamassa aikaa professori Nordströmin klinikalta.
Kukaan ei väitä opettajan työtä helpoksi, mutta itsetunnon on oltava parempi, asenteen teräksisempi ja oppilaiden tasolle on turha vajota. Muuten homma ei tule koskaan toimimaan."
No juuri näin! Mutta eihän samalla tarkoita sitä, etteikö vikaa voisi olla muuallakin kuin vain opettajan päässä (kuvaannollisesti ja konkreettisesti). Ainakin vanhemmat kollegat ovat kertoneet, että tiesivät tarkkaan mille alalle lähtivät mutta viimeisen 10 vuoden aikana meno on äitynyt niin typeräksi ettei sitä kukaan voinut ennakoida. Niinpä sekään ohje ei loputtomiin käy, että "veny nyt vaan kun olet opettajaksi alkanut". "Eivät muutkaan ammatit valita." Yhteiskunnan muutos näkyy ensimmäisenä nuorissa - tämän ongelman kohtaavat ensimmäisenä siis opettajat. Kauneusleikkaukset eivät tietenkään auta enkä aio itse mennä, vaikka syytä varmaan olisikin :)
Tuohan on vain ihan fiksu veto. Muistan kuinka opettaja - jota kuitenkin pitää kestää sen muutaman vuotta, kun koulussa ollaan - oli paikalla, ei ollut niin paljon häiriöitä, kuin esimerkiksi sijaisten ja muiden väliaikaisten kanssa. Heille kehdattiin huudella enemmän koska ei tarvinut välittää mistään... Kouluaikoina pohdin usein järjestyshäiriöjuttuja. Olisi jännittävää mikäli luokkakokoja voitaisiin pienentää, kenties jopa valikoida oppilaat sen mukaan, millainen käytöshistoria heillä on. Näin kiltit oppilaat saisivat oman rauhansa, kun taas ongelmatapaukset voisivat mölytä keskenään. (Vieläköhän tarkkailuluokkia on olemassa?)
Jorma kirjoitti: "Kukaan ei väitä opettajan työtä helpoksi, mutta itsetunnon on oltava parempi, asenteen teräksisempi ja oppilaiden tasolle on turha vajota. Muuten homma ei tule koskaan toimimaan."
Suomi on Pisa-tutkimusten kärjessä, joten ainakin joidenkin mittareiden mukaan homma toimii täällä Suomessa varsin hyvin. Kansallisessa vertailussa myös oppilaitosten väliset erot ovat pieniä.
"Jorma" kirjoitti: "Opettajien tehtävä on keskittyä opettamiseen, eikä ulkonäköönsä. Jos joku ei tähän pysty, erotkoon heti. Hän on kykenemätön toimimaan opettajana."
Ilmeisesti kaikkien opettajien olisi sitten erottava, koska jokainen keskittyy joskus ulkonäköönsä. Ihmisellä kun on taipumus reagoida ulkoisiin ärsykkeisiin: jos joku esim. sanoo ihmisen etunimen, niin siihen tulee kiinnittäneeksi huomiota, vaikka olisi kuinka keskittynyt. Vastaava mekanismi toimii myös ulkonäön kommentoinnissa. Poikkeuksia ovat tietysti asperger- tms. tapaukset...
Hmm... Suomessa on varmaan jonkin verran opettajia, joilla on Asperger -diagnoosi... harmi vain, että esiintyvys väestössä on maksimissaan muutaman prosentin luokkaa... mutta sillähän se koulutusjärjestelmä paraneekin, kun kaikki muut opettajat irtisanoutuvat vapaaehtoisesti!
Tympeä: No mutta on se koomista, että POLIISI ei saa pidettyä noin nuorille kakaroille järjestystä.. eikös järjestyksenpito ole poliisin nimenomainen tehtävä, johon heidät on varta vasten koulutettu?
Ja opettajiahan ei käsittääkseni moisella tavalla kouluteta, ja silti opettaja saa pidettyä jöötä paremmin. Hassu artikkeli joka tapauksessa - on kuin poliisi olisi pelokas kanipupu jota EI SAA JÄTTÄÄ YKSIN, yäähh! ..
Tähän on toki varmasti osasyyllisenä se, että puhutaan paljon siitä että lapsiin ei saa käyttää minkäänlaista kuria, mutta ei kerrota, että mitä niille sitten pitää tehdä, jos (ja kun) he alkavat rälläköimään.. Liika kuri on tietenkin pahasta ja tekee ihmisistä robotteja, mutta aina pitäisi olla keinot antaa oikeudenmukainen rangaistus väärästä teosta. Nuorille lapsille sopiva rangaistushan yleisesti ottaen voisi olla vaikkapa virikkeettömään huoneeseen eristäminen viideksi minuutiksi.
Tässä tosin astellaan sitten sille linjalle, että kukapa määrittelee, mikä on lapselle tai teinille "sopivaa käytöstä" ja mikä ei. Onhan lopultakin luonnotonta pitää ihmisiä lukittuina laitoksiin ja instituutioihin aamusta iltaan jo pienestä pitäen. Ei kai siitä voi muuta seurata kuin turhautuminen ja levottomuus, kun kasa kakaroita pakataan samaan huoneeseen koko päiväksi pänttäämään merkityksettömiä valheita ja sitten odotetaan että he vain kiltisti istuvat kuin koneet imemässä tätä 'tietoa'.
Muistan lukeneeni jostain kokeesta, jossa joku luokka sai viettää kuukauden tai pari metsässä. Siis koulun sijasta he opiskelivatkin ja leikkivät metsässä, siis silkassa kauniissa luonnossa. Heille olikin sitten sitä suurempi järkytys joutua tämän kokeen jälkeen istumaan taas aloillaan tylsässä ja tympeässä, steriilissä huoneessa pänttäämässä hiljaa. Monilla oli hirvittäviä sopeutumisvaikeuksia, ja käsittääkseni osa sai jopa traumoja ja 'joutui' käymään terapeutin puheilla jonkin aikaa.
Ensin järjestetään siis täysin luonnottomat olosuhteet, joissa varmasti tapahtuu kaikenlaista 'järjestyshäiriötä', ja sitten ollaan neuvottomia kun häiriöitä vain tapahtuu.
"Ei kai siitä voi muuta seurata kuin turhautuminen ja levottomuus, kun kasa kakaroita pakataan samaan huoneeseen koko päiväksi pänttäämään merkityksettömiä valheita ja sitten odotetaan että he vain kiltisti istuvat kuin koneet imemässä tätä 'tietoa'."
Toki voisi kysyä, minkä vuosikymmenen koulusta puhutaan. Luepa nykyistä OPS:ia - ihanteena on juuri se, että tietoa ei kaadeta päähän vaan opetetaan itsenäisiä ajattelutaitoja. Toki käytäntö voi olla eri asia, mutta ainakin itse kannustan oppilaita itsenäiseen ajatteluun, jossa perustelujen määrä ja laatu painavat, ei se, onko jokin mielipide "oikea". Tapa herättää oppilaissa vastustusta: olisi niin helppoa ja mukavaa, kun opettaja kertoisi, mikä on oikein ja totta ja sitten kokeesa vain toistettaisiin tämä ulkoaopeteltu litania. Mitä tapaa pidän vähintäänkin typeränä ja passivoivana.
Voisi kysyä myös, mitkä ovat näitä Vortacin mainitsemia valheita; onko esim. koulussa opetettava evoluutioteoria valhetta? Entä Pythagoraan lause?
Anonyymille: nuo Pisa-tulokset ansaitsevat aika tavalla kritiikkiä; kyllähän ne jotakin tietetnkin kertovat oppimisesta mutta Pisaan liittyy myös paljon ongelmia.
"Ilmeisesti kaikkien opettajien olisi sitten erottava, koska jokainen keskittyy joskus ulkonäköönsä."
On eri asia käydä suihkussa ja pukeutua siististi, kuin tuntea paineita kauneusleikkaushaluihn saakka.
"sillähän se koulutusjärjestelmä paraneekin, kun kaikki muut opettajat irtisanoutuvat vapaaehtoisesti!"
Tilanne kohentuu parhaiten sillä, että opettajat keskittyvät tyyöhönsä, eivät epäolennaisuuksiin. Epäkohtia varmasti on ja niihin pitää puuttua, mutta oppilaiden tasolle ei kannata laskeutua.
Vortac kirjoitti: "No mutta on se koomista, että POLIISI ei saa pidettyä noin nuorille kakaroille järjestystä.. eikös järjestyksenpito ole poliisin nimenomainen tehtävä, johon heidät on varta vasten koulutettu?"
Olisi varmasti ylimitoitettua että poliisi alkaisi pamputtamaan mölyäviä oppilaita, vaikka siihen kykenisikin... ja mikäs siinä mölytessä, kun ei poliisi voi antaa jälki-istuntoakaan, eikä häntä tarvine nähdä enää koskaan toiste?
Oli miten oli, olisi siistiä kuulla joltakulta opettamisen ammattilaiselta että kehittyykö koulujärjestelmä mitenkään. Koulussa ollessani siitä jaksoi välittää, mutta ei kukaan yksi oppilas tai opiskelija mitään saa aikaan kuitenkaan, niillä säännöillä mennään jotka on annettu. Ja antajat ovat saattaneet päästä kouluistaan irti jo vuosikymmeniä sitten. Mahtavatko juuri välittääkään siis? Hmm.
Jaa, en tiedä olenko "opettamisen ammattilainen" mutta ammattina on kyllä opettaminen :) Mitä tarkoitat "kehittyykö koulujärjestelmä mitenkään"? Monellakin tavalla! Mutta mistä näkökulmasta asiaa pitäisi tarkastella ja mitä eri luokkatasoja ja kouluja - niitäkin kun on useita ja eri asiat koskevat kutakin. Asia on suht monimutkainen ja ulotteinen, etten edes oikein tiedä, onko tämä palsta edes oikea paikka käydä keskustelua.
JUKI totesi: "Mitä tarkoitat "kehittyykö koulujärjestelmä mitenkään"? Monellakin tavalla! Mutta mistä näkökulmasta asiaa pitäisi tarkastella ja mitä eri luokkatasoja ja kouluja - niitäkin kun on useita ja eri asiat koskevat kutakin. Asia on suht monimutkainen ja ulotteinen, etten edes oikein tiedä, onko tämä palsta edes oikea paikka käydä keskustelua."
Olet oikeassa että juttu menee välittömästi offtopiciksi. Mutta mikäli satut tietämään jonkin sopivan foorumin, tms, niin otan vinkin mielellään vastaan?
Paha kyllä sanoa midn foorumia. ei ainakaan heti tule mieleen mitään vakiopalstaa; joskus lehdissä (esim. Hesaarissa) on aiheen tiimoilta nettikeskustelua ja kyllä sinne ihan alan ammattilasetkin äityvät välillä kommentoimaan.
Kun en ihan tarkkaan tiedä, minkälaisesta koulujärjetelmän kehittymisestä puhut, en osaa antaa oikeastaan muuta neuvoa kuin katsoa koko toimintaa määräävää dokumenttia: esimerkiksi lukion OPS:ia eli opetussuunnitelman perusteita(löytyvät OPH:n sivuilta).
Käytäntö itse kouluissa voi olla tietenkin jotakin muuta, mutta minusta OPS:n lähtökohdissa on paljon hyvää (esim. oppilaslähtöisyys ja opiskelijan näkeminen aktiivisena subjektina jne.). OPS:n kieli on kyllä kuivakkaa mutta rohkea kuivankin rokan syö.
35 kommenttia:
"Ulkonäköpaineet ahdistavat naisopettajia"
Eikö opettajan pitäisi osata jättää lasten lässytykset omaan arvoonsa? Keskittyisivät opettamiseen, eivätkä keikistelyyn.
Naiset potevat huomattavasti miehiä enemmän ulkonäköpaineita miltein iästä ja ammatista riippumatta. Pointti oli?
Kaapinpaikka: Miten isät saisi houkuteltua perhevapaalle lasta hoitamaan?
YLE Radio1 Kaapinpaikka
Miten isät saisi houkuteltua perhevapaalle lasta hoitamaan?
Keskiviikkona 21.1. klo 12.15-13.35
Isiä kannustetaan kovasti pitämään osa perhevapaasta lapsen syntymän jälkeen. Kuitenkin vain yksi isä kymmenestä käyttää tämän mahdollisuuden hyväkseen. Mikä miehiä oikein jarruttaa? Aihesta keskustelevat perhevapaalle jäävä Jouni Varanka sosiaali- ja terveysministeriön tasa-arvoyksiköstä ja perhevapaakampanjan projektipäällikkö Mia Eloranta viestintätoimisto Sopranosta. Toimittaja on Eve Mantu.
"Aihesta keskustelevat perhevapaalle jäävä Jouni Varanka sosiaali- ja terveysministeriön tasa-arvoyksiköstä"
Varanka saisi jäädä ihan pysyvästi koti-isäksi. Pysyisi poissa miesten oikeuksia ja tasa-arvoa polkemasta.
Opettajat käyvät yhä useammin plastiikkakirurgilla
Koskakohan tuosta tulee kuuma aihei jollain tavalla hyödynnettäväksi femakoille? "Ilmaiset leikkaukset opettajille!/Fallokraattinen patriarkaatti sortaa opettjia ajamalla nämä kirurgille!"
Ketkäs kaikki julkkikset ovat opettajataustaisia? Jutta Urpilainen nyt ainakin.
Homo
"Eikö opettajan pitäisi osata jättää lasten lässytykset omaan arvoonsa? Keskittyisivät opettamiseen, eivätkä keikistelyyn."
Jorma, eikö miesasiamiesten pitäisi osata jättää feministien lässytykset omaan arvoonsa? Keskittyisivät omaan asiaan, eivätkä keikistelyyn.
Eipä se ole niin helppoa; asiattomia kommentteja kun ei viitsi työssään (eikä tosin vapaa-ajallakaan) kuunnella lasten tai muidenkaan suusta. Miksei niihin saisi reagoida? Luuletko muuten, etteivät ne samat ulkonäkövaatimukset kohdistu yhä enemmän myös miesopettajiin? Muuttuisiko suhtaumisesi asiaa kohta, kun vaihdetaan aiheeseen sukupuolinäkökulmaa?
Kyllähän kukin voi odottaa työssään asiallista käytöstä, eikö?
"Kyllähän kukin voi odottaa työssään asiallista käytöstä, eikö?"
Asiallista käytöstä kyllä. Samoin sitä, että opettajat keskittyvät opettamiseen, eivätkä omaan ulkonäköönsä.
Käytännön todellisuutta on se, että koululaiset hakevat rajojaan ja opettelevat sivistyneen käytöksen normeja. Asiansa osaava opettaja ymmärtää tämän, eikä alennu oppilaidensa tasolle, vaan jättää tyhjänpäiväisyydet vain huomiotta. Ja rankaisee asiattomuuksista tarpeen vaatiessa, eikä ota asiaa sen enempää itseensä. Jos ei tähän pysty, on väärällä alalla. Todella monet näköjään ovat.
"Asiallista käytöstä kyllä."
"Asiansa osaava opettaja ymmärtää tämän, eikä alennu oppilaidensa tasolle, vaan jättää tyhjänpäiväisyydet vain huomiotta."
??? Eikös tässä ole hivenen ristiriitaa: Asiallista käytöstä voi siis vaatia mutta samaan aikaan asiaton käytös saa jatkua - se täytyy jättää vain huomiotta.
Ei tämä nyt oikein vakuuta. Onhan se totta, että nuoret etsivät rajojaan ja kyllähän opet nyt tämän tietävät. Itsekin olin melkoinen molopää ja näsäviisas pentu esim. yläasteella. Mutta ei silloin opettajille vittuiltu päin naamaa tai arvosteltu toisen muutaman kilon ylipainoa. Ei sellaista käytöstä vaadittaisi sietämään missään muussa työpaikassa.
Mitkä olisivat Jorman ehdottamat rankaisut sanotaanpa vaikkapa sellaiselle oppilaalle, joka ei ota toistuvista käskyistä huolimatta kirjoja esille, ei anna työrauhaa, ei suostu poistumaan luokastakaan, soittaa suutaan ja vanhempia ei saa puhelimella kiinni. Suhteellisen yleinen tapaus muuten - ei niin harvinainen kuin voisi kuvitella.
"Jos ei tähän pysty, on väärällä alalla. Todella monet näköjään ovat."
Olisiko tämän oppilaan opettaja siis väärällä alalla?
"Eikös tässä ole hivenen ristiriitaa: Asiallista käytöstä voi siis vaatia mutta samaan aikaan asiaton käytös saa jatkua - se täytyy jättää vain huomiotta."
Ei siinä ole mitään ristiriitaa: asiattomasta käytöksestä pääsee parhaiten eroon, kun jättää hölmöydet, joihin lapset luonnollisesti aina joskus syyllistyvät, huomiotta, eikä palkitse niitä huomiolla. Huomiota kakarat kerjäävät, ja kun sitä ei anna, asiattomuudet loppuvat vähimmällä vaivalla.
Jos asiaton käytös toistuu tai häiritsee opetusta, on siitä rangaistava. Siinä kaikki. Opettajalla on oikeus poistaa häiritsevä oppilas luokasta. Jos ei kykene ylläpitämään kuria ja työrauhaa, ei sovellu opettajaksi.
Missään vaiheessa ei synny mitään ulkonäköpaineita, jos opettaja ei itse siihen leikkiin halua lähteä. Jos taas laskeutuu oppilaiden tasolle ja heidän pompotettavakseen, voi vain syyttää itseään.
Sitä paitsi, kyseisessä jutussa oli kyse opettajien kokemista ulkonäköpainesta, ei oppilaiden asiattomasta käytöksestä. Näillä kahdella asialla ei ole välttämättä mitään yhteyttä toisiinsa. Opettajien tehtävä on keskittyä opettamiseen, eikä ulkonäköönsä. Jos joku ei tähän pysty, erotkoon heti. Hän on kykenemätön toimimaan opettajana.
Suuri pedagogi puhuu. Näin pitäisi blondien äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien tehdä, ja jos eivät osaa, vaihtakoot alaa.
Jos naisopettajien tilanteeseen samaistuminen nykykoulussa on vaikeaa, kerrotko seuraavaksi mitä sellaisten miesopettajien pitäisi tehdä, joita yläasteikäiset tytöt syyttävät ahdistelusta kiristys-, kiusanteko- tai kostomielessä? Tunnen henkilökohtaisesti ihmisiä, joille näin on tapahtunut.
On se kyllä kumma kun opettajat tekevät kaikesta ongelman!
Tuoreen kyselyn mukaan lähes yhdeksän kymmenestä naisopettajasta kertoo, että oppilaat kommentoivat heidän ulkonäköään toistuvasti tuntien aikana.
Täyttä paskaa.
Useimmille opettajille ei tule edes yhtä ulkonäkökommenttia per lukuvuosi.
Onhan tuossa paljon tottakin, mutta:
"Sitä paitsi, kyseisessä jutussa oli kyse opettajien kokemista ulkonäköpainesta, ei oppilaiden asiattomasta käytöksestä. Näillä kahdella asialla ei ole välttämättä mitään yhteyttä toisiinsa."
Itse asiassa nimenomaan on: oppilaiden asiattomat kommentit päin näköä (eli huono käytös) aiheuttavat ulkonäköpaineita eli ahdistusta vääriin asioihin kohdistuvasta arvostelusta. Kyllähän siinä täytyy tietenkin ollakin paksunahkainen, se on totta. Mutta en oikein tiedä, voiko sitä, että ylipäätään ihmisten käytös on muuttunut ainakin jonkin verran aiempaa tylymmäksi ja itsekeskeisemmäksi, kuitata vain sillä, että kun olet opettajan ammattisi valinnut, niin kärsi nyt siinä - tai eroa.
Otetaanpa poliiseilta aseet pois ja rangaistusvalta ja sanotaan, että "auktoriteetti tulee ansaita", kyllä ne ihmiset sitten uskoo ja kuuntelee, kun ansaitset (jollakin kummallisen mystisellä tavalla) auktoriteettisi - jos et onnistu siinä, olet väärällä alalla ja olisi syytä erota. Yhteiskunnassa tapahtuneet muutokset "eivät" tietenkään vaikuta asiaan.
"Opettajalla on oikeus poistaa häiritsevä oppilas luokasta."
Näin on. Käytäntö ei ole kuitenkaan näin yksinkertainen. Useita vuosia voimailulajeja hrrastaneenakaan en kovin nopeasti lähtisi voimakeinoin keskeyttämään esimerkiksi väkivaltaista tappelua tai poistamaan jotakuta neroteroa luokasta. Miksi en? Asiasta on tarpeeksi huonoja esimerkkejä olemassa. Esimerkiksi Oulun suunnalla eräs miesopettaja oli puuttunut pahaan tappeluun, jossa suurin piirtein pienemmän ja heikomman oppilan päätä rusikoi joku välkkyesa. Muistaakseni opettaja asetettiin syytteeseen (vanhemmat tietenkin asialla) pahoinpitelystä, ja juttua käytiin pitkään. Kollegatkin alkoivt kuulemma kääntää selkäänsä "väkivaltaiselle" miehelle. Oikeus totesi opettajan kuitenkin toimineen oikein, mutta usein vuosien pituiset jutut vievät voimia, synnyttävät vääriä mielikuvia ko. opettajasta ja aiheuttavat muutenkin ongelmia - ja vain siksi, että menit miehenä puolustamaan heikompaa. Ei aivan heti houkuttele tällainen tilanne, vaikka jotakinhan tällaisissa tilanteissa pitää tehdä. Mutta on aina helppo huudella ja neuvoa, kun asiat näyttävät ulospäin niin helpoilta ja yksinkertaisilta.
Olisiko muuten senkin miesopettajan (jälleen Oulun suunnalta, mitähän senkin seudun juomavedessä on?) pitänyt erota, joka ei saanut muutamaa tyttöoppilasta kuriin; nämä kun syyttivät miestä seksuualisesta ahdistelusta. Muistaakseni mies laitettiin pakkolomalle puhumattakaan siitä, mikä maine tällaisesta jutusta syntyi (pedofiili perverssi). Kuten arvata saattaa, lopulta selvisi, että tämä miesope (joka juuri oli pitänyt kuria eikä taipunut oppilaiden tahtoon) oli ärsyttänyt tyttöjä niin paljon, että nämä päättivät kostaa tälle ja keksivät koko jutun eli koko jutussa ei ollut mitään perää. Maine oli kuitenkin jo mennyttä.
Ei aiemmmin tällaista ollut: asiat eivät siis riipu ainakaan pelkästään siitä, sopiiko opettaja alalle vai ei vaan aivan muista tekijöistä, jotka ovat riippumattomia opettajan sukupuolesta ja siksi tällaisia indikaattoreita on aivan turha väheksyä.
Aika monen nuoren teinipojan ensimmäisiä runkkufantasioita on parikymppinen kasvatustieteen opiskelija, joka on suorittamassa auskultointiharjoitteluaan koulussa :)
"Kuten arvata saattaa, lopulta selvisi, että tämä miesope (joka juuri oli pitänyt kuria eikä taipunut oppilaiden tahtoon) oli ärsyttänyt tyttöjä niin paljon, että nämä päättivät kostaa tälle ja keksivät koko jutun eli koko jutussa ei ollut mitään perää. Maine oli kuitenkin jo mennyttä."
Mikälaisen rangaistuksen tytöt saivat sikamaisesta valheestaan?
Paljonko tytöt joutuivat maksamaan korvauksia miehen kunnianloukkauksesta, perättömästä ilmiannosta ja maineen lokaamisesta ja mahdollisista ansionmenetyksistä nyt ja tulevaisuudessa?
Enpä kuule muista. Asiasta oli juttua ainakin Hesarissa ja Aamulehdessä muutama vuosi sitten. Etipä sieltä, jos oikeasti kiinnostaa. Yleensähän alaikäiset eivät saa tuomioita, ainakaan sellaisia, että niistä sanomalehdissä leviteltäisiin tietoa (m)opelle ja muille sarkastikoille.
"Näin pitäisi blondien äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien tehdä, ja jos eivät osaa, vaihtakoot alaa."
Kertokaapa te suuret pedagogit, että miten opettajan keskittyminen ulkonäköönsä opettamisen sijasta auttaa mitään? Lopettaako se asiattoman käytöksen? Tekeekö se koulusta paremman paikan oppia ja kouluttautua?
Koulussa, opettajien pitää olla määräävässä asemassa, eikä oppilaiden. Henkilö, joka on täysin oppilaidensa vietävissä, on sopimaton opettajaksi.
Mitä seksuaalista häirintää koskeviin syytöksiin tulee, niin ne pitää tietenkin selvittää. Jos näyttä mistään ei ole, niin syytösten tekijöitä on rangaistava perättömästä ilmiannosta. Se, että näissä asioissa mies on heikoilla, ei ole mitenkään yksinomaan opettajiin liittyvä ongelma. Se on suoraa seurasta feminismin syövästä.
Opettajat pääsevät varmasti aika vähällä, kun vertaa heitä vaikkapa vanginvartijoihin, poliiseihin tai vartijoihin. Enpä ole kuullut näiden ammattikuntien edustajien kärsivän suurista ulkonäköpaineista, vaikka ihan henkilökohtaisesta kokemuksesta tiedän, että ulkonäköä koskevaa palautetta tulee asiuakkailta varsin runsaasti. Hyvin värikästä sellaista.
Jos hommat haluaa hoitaa, pitää pystyä nousemaan vähäisimmän älämölön yläpuolelle ja silloinkin kun asiattomasta käytöksestä on aihetta rangaista, pitää osata olla ottamatta asiaa itseensä.
"Mutta en oikein tiedä, voiko sitä, että ylipäätään ihmisten käytös on muuttunut ainakin jonkin verran aiempaa tylymmäksi ja itsekeskeisemmäksi, kuitata vain sillä, että kun olet opettajan ammattisi valinnut, niin kärsi nyt siinä - tai eroa."
Opettajien pitää toimia siinä yhteiskunnassa, missä nyt eletään. Se, että lasten kasvatus on monissa perheissä täysin huningolla tai olematonta, on valitettava tosiasia, joka on otettava seurauksineen huomioon, jos hakeutuu opettajaksi. Ongelmat eivät ainakaan katoa itseään pailistä peilailemalla.
"Itse asiassa nimenomaan on: oppilaiden asiattomat kommentit päin näköä (eli huono käytös) aiheuttavat ulkonäköpaineita eli ahdistusta vääriin asioihin kohdistuvasta arvostelusta."
Mitään näyttöä aukottomasta syy-seuraussuhteesta ei vain löydy mistään. Perustelematon väite siis. Turha yritys viedä asioita sivuraiteille. Opettajat ovat aikuisia, oppilaat eivät. Niinpä on perusteltua olettaa, että opettaja on kykenevä aikuismaisempaan käytökseen kuin oppilas.
"Otetaanpa poliiseilta aseet pois ja rangaistusvalta"
Pitäisikö opettajille jakaa aseet? En usko alkuunkaan, että työnsä hallitsevan ja hyvin hoitavan poliisin auktoriteetti perustuisi vain aseisiin tai rangaistusvaltaan.
"Mutta on aina helppo huudella ja neuvoa, kun asiat näyttävät ulospäin niin helpoilta ja yksinkertaisilta."
Miten tämä liittyy opettajien ulkonäköpaineisiin? Ei mitenkään.
Aivan samalla tavalla joutuu helposti kuka tahansa kansalainen syytettyjen penkille, jos erehtyy itsepuolustukseen. Tämäkään asia ei siis liity vain opettajiin. Jos nykytilanne ei tyydytä, on vaadittava lainmuutoksia ja lisää toimivaltaa, eikä keskityttävä omaan ulkonäköön. Se ei nimittäin auta asiaa tässäkään suhteessa yhtään, se on varma.
"Ei aiemmmin tällaista ollut"
Millä tavalla se ulkonäköön keskittyminen korjaa nämä asiat, jotka eivät siis suinkaan liity vain opettajien työhön?
Jos on oikeasti huolissaan erilaisista epäkohdista, joiden olemassaoloa en ole missään kieltänyt, kannattaisi pyrkiä niiden korjaamiseen. Edelleen olen sitä mieltä, että henkilö, joka kuvittelee, että kauneusleikkaus on jokin vastaus, on täysin sopimaton opettajaksi.
"Kertokaapa te suuret pedagogit, että miten opettajan keskittyminen ulkonäköönsä opettamisen sijasta auttaa mitään? Lopettaako se asiattoman käytöksen? Tekeekö se koulusta paremman paikan oppia ja kouluttautua?"
Jorma, ulkonäköönhän keskittyvät tässä nimenomaan oppilaat, eikö niin. Ja jos joku yksittäinen vatipääopettaja luulee saavansa auktoriteettia kauneusleikkauksella (eikös se muuten ole markkinateorian mukaan itse asiassa oletettavaakin), niin ei ehkä kannata yleistää sitä koko opettajakuntaa koskevaksi. Tällaisia vatipäitä löytyy kaikista ammattiryhmistä.
Totta on toki se, että kuulevathan esimerkiksi portsaritkin jatkuvasti vittuilua ja ulkonäköään koskevia kommenteja eivätkä he ole asiasta valittamassa, joten miksi nyt asiasta pitää älistä. No en tiedä, pitääkökään älistä, mutta jotakin analogista opettajan ja portsarin hommassa on: molemmilla on paljon ihmisiä ympärillään, molemmat ovat vastuussa näistä ihmisistä ja murkut ja känniset aikuiset ovat melkein samalla tasolla viisastelussaan (tosin aikuiset saattavat olla pahempia). Portsari voi kuitenkin poistaa asiakkaan ravintolasta ilman kahta puhetta eikä sen jälkeen portsarille tule soittoa kotoa vaimolta, että kun meidän markku oli puristellut vain viittä akkaa perseestä ja oksentanut main yhdelle matolle, niin on se kumma että väkivalloin poistetaan ulos.
Tai itse asiassa näinhän on juuri käymässä portsareiden puheiden mukaan: tyypillinen portsari on uransa aikana kymmeniä kertoja oikeudessa oli sitten syytä tai ei. Asia on mennyt pahempaan suuntaan vaikeiden kusipäisten asiakkaiden takia kuulemma viimeisen 15 vuoden aikana. Ihmiset luulevat olevansa nykyään universumin omistajia parin snapsin jälkeen. Eikö sama asenneilmapiiri näkyisi siis muuallakin (esim. koulussa).
Vikaa on siis monessa paikassa - syy-seuraussuhteet eivät kulje vain suuntaan opettaja - oppilas.
"Enpä kuule muista."
Jaa jaa, kivasti muistit kuitenkin itse jutun, mutta et jutun ratkaisusta olleellisinta, eli saivatko tytöt rangaistuksen vai pääsivätkö taas kuin koira veräjästä?
"Etipä sieltä, jos oikeasti kiinnostaa."
Ahaa - sinua ei tämä seikka kiinnosta. No ei ihme. Outoa että kerroit esimerkin, mutta jätit raportoinnin puolitiehen.
"Yleensähän alaikäiset eivät saa tuomioita"
Vaikka eivät rikosoikeudellisesti saisikaan tuomiota, niin korvausvelvollisuus aiheutetusta vahingosta ja kärsimyksistä on kuitenkin. Se ei häviä mihinkään! Lisäksi vastuu, suorastaan velvollisuus, tahallaan loatun maineen palauttamisesta on ja pysyy.
Haha!
Poliisikin pelkää nykykersoja:
http://i41.tinypic.com/2kk7q0.jpg
"Jorma, ulkonäköönhän keskittyvät tässä nimenomaan oppilaat, eikö niin."
Ei, vaan opettajat, kuten uutisessa kerrotaan.
Vastaapa nyt kiltisti kysymykseen:
Kertokaapa te suuret pedagogit, että miten opettajan keskittyminen ulkonäköönsä opettamisen sijasta auttaa mitään? Millä tavalla se ulkonäköön keskittyminen korjaa nämä erilaiset yhteiskunnalliset ongelmakohdat, jotka eivät siis suinkaan liity vain opettajien työhön?
"Ja jos joku yksittäinen vatipääopettaja luulee saavansa auktoriteettia kauneusleikkauksella (eikös se muuten ole markkinateorian mukaan itse asiassa oletettavaakin), niin ei ehkä kannata yleistää sitä koko opettajakuntaa koskevaksi."
Yli kaksi kolmesta naisopettajasta kertoo pohtivansa omaa ulkonäköään päivittäin. Miehistäkin näin tekee joka kolmas. Kyse ei siis todellakaan ole yksittäistapauksista.
"Portsari voi kuitenkin poistaa asiakkaan ravintolasta ilman kahta puhetta "
Näitä juttuja, joissa portsareita syytetään liiallisesta voimanbkäytöstä on tuon tuosta oikeudessa.
Opettajat eivät siis tosiasiassa ole sen huonommassa asemassa kuin mutkaan, vaikka mieluummin näköjään keskittyvät epäolennaiseen sensijaan että pyrkisivät muuttamaan asioita paremmaksi.
"Vikaa on siis monessa paikassa"
Vikaa on opettajien asenteessa, jos he lähtevät oppilaidensa vietäviksi ja kauneskilpailuihin, sensijaan että hoitaisivat työnsä ja pyrkisivät koerjaamaan havaisemiaan ongelmakohtia.
Eli (m)ope, väität siis, että keksin koko ahdistelujutun. Minkä ihmeen takia?
Sitä paitsi minä en ihmetellyt, että töllaista tapahtuu enkä siksi leikannut juttuja talteen ja ripustanut niitä lasivitriiniin. Onhan se nyt selvää, että sesuaalista ahdistelua käytetään aseena miehiä vastaan (ei aina mutta usein), joten kinastele Jorman kanssa tästä asiasta. Jorma tai kumppanit osaavat tehdä sinua tyydyttävän ja tarkan selonteon monestakin tapauksesta, jossa miestä on syyttä syytetty seksuaalisesta ahdistelusta. Sen verran muistan, että tytöt olivat kasiluokkalaisia eivätkä varmasti tajunneet kuinka vakava tuollainen syytös on. Eivät siis uskaltaneet myöntää valehdelleensa kun isot pyörät lähtivät pyörimään - vasta myöhemmin tunnustivat itku kurkussa valehtelunsa.
Rangaistus, minua kiinnostaa minkä rangaistuksen tytöt saivat, Juki?
Rangaistuksilla on ennalta ehkäisevä vaikutus. Ei sillä, että noin vakavasta valheesta pääsee kuin koira veräjästä ja asia painetaan villasella tyttöjen osalta.
Sinä tässä tunnut vähättelevän tuollaisten perättömien ja valheellisia ilmiantojen vaikutuksia perättömän ilmiannon/syytöksen kohteeksi joutuneelle. Ikään kuin se vain olisi "leikkiähän se vain oli, pieni pila!", jonka jälkeen muka voitaisiin palata arkeen kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ei, kyllä teoilla täytyy olla seuraamukset myös niille, jotka ovat omilla valheillaan aiheuttaneet syyttömän osapuolen kärsimykset.
Minä miesopettaja vähättelisin kyseistä asiaa vieläpä siten että kertoisin asiasta? Aikamoista älynjuoksua, mope! Vähättelyä olisi asiasta vaikeneminen.
Opettajien on turha haaveilla minkäänlaisesta auktoriteettiasemasta, jos he opettamisen sijasta keskittyvät peilin edessä keikistelyyn ja jos he jonkun räkänokan teiniherjan seurauksena ovat ensimmäisenä varaamassa aikaa professori Nordströmin klinikalta.
Kukaan ei väitä opettajan työtä helpoksi, mutta itsetunnon on oltava parempi, asenteen teräksisempi ja oppilaiden tasolle on turha vajota. Muuten homma ei tule koskaan toimimaan.
"Opettajien on turha haaveilla minkäänlaisesta auktoriteettiasemasta, jos he opettamisen sijasta keskittyvät peilin edessä keikistelyyn ja jos he jonkun räkänokan teiniherjan seurauksena ovat ensimmäisenä varaamassa aikaa professori Nordströmin klinikalta.
Kukaan ei väitä opettajan työtä helpoksi, mutta itsetunnon on oltava parempi, asenteen teräksisempi ja oppilaiden tasolle on turha vajota. Muuten homma ei tule koskaan toimimaan."
No juuri näin! Mutta eihän samalla tarkoita sitä, etteikö vikaa voisi olla muuallakin kuin vain opettajan päässä (kuvaannollisesti ja konkreettisesti). Ainakin vanhemmat kollegat ovat kertoneet, että tiesivät tarkkaan mille alalle lähtivät mutta viimeisen 10 vuoden aikana meno on äitynyt niin typeräksi ettei sitä kukaan voinut ennakoida. Niinpä sekään ohje ei loputtomiin käy, että "veny nyt vaan kun olet opettajaksi alkanut". "Eivät muutkaan ammatit valita." Yhteiskunnan muutos näkyy ensimmäisenä nuorissa - tämän ongelman kohtaavat ensimmäisenä siis opettajat. Kauneusleikkaukset eivät tietenkään auta enkä aio itse mennä, vaikka syytä varmaan olisikin :)
"Mutta eihän samalla tarkoita sitä, etteikö vikaa voisi olla muuallakin kuin vain opettajan päässä"
Eihän kukaan ole väittänytkään, etteikö vikaa olisi muuallakin.
On vain todettu se suhteellisen ilmeinen tosiasia, että ulkonäköönsä keskittymällä opettajat eivät paranna tilannettaan, vaan huonontavat sitä.
Zok heitti:
"Poliisikin pelkää nykykersoja:
http://i41.tinypic.com/2kk7q0.jpg."
Tuohan on vain ihan fiksu veto. Muistan kuinka opettaja - jota kuitenkin pitää kestää sen muutaman vuotta, kun koulussa ollaan - oli paikalla, ei ollut niin paljon häiriöitä, kuin esimerkiksi sijaisten ja muiden väliaikaisten kanssa. Heille kehdattiin huudella enemmän koska ei tarvinut välittää mistään... Kouluaikoina pohdin usein järjestyshäiriöjuttuja. Olisi jännittävää mikäli luokkakokoja voitaisiin pienentää, kenties jopa valikoida oppilaat sen mukaan, millainen käytöshistoria heillä on. Näin kiltit oppilaat saisivat oman rauhansa, kun taas ongelmatapaukset voisivat mölytä keskenään. (Vieläköhän tarkkailuluokkia on olemassa?)
Jorma kirjoitti: "Kukaan ei väitä opettajan työtä helpoksi, mutta itsetunnon on oltava parempi, asenteen teräksisempi ja oppilaiden tasolle on turha vajota. Muuten homma ei tule koskaan toimimaan."
Suomi on Pisa-tutkimusten kärjessä, joten ainakin joidenkin mittareiden mukaan homma toimii täällä Suomessa varsin hyvin. Kansallisessa vertailussa myös oppilaitosten väliset erot ovat pieniä.
"Jorma" kirjoitti:
"Opettajien tehtävä on keskittyä opettamiseen, eikä ulkonäköönsä. Jos joku ei tähän pysty, erotkoon heti. Hän on kykenemätön toimimaan opettajana."
Ilmeisesti kaikkien opettajien olisi sitten erottava, koska jokainen keskittyy joskus ulkonäköönsä. Ihmisellä kun on taipumus reagoida ulkoisiin ärsykkeisiin: jos joku esim. sanoo ihmisen etunimen, niin siihen tulee kiinnittäneeksi huomiota, vaikka olisi kuinka keskittynyt. Vastaava mekanismi toimii myös ulkonäön kommentoinnissa. Poikkeuksia ovat tietysti asperger- tms. tapaukset...
Hmm... Suomessa on varmaan jonkin verran opettajia, joilla on Asperger -diagnoosi... harmi vain, että esiintyvys väestössä on maksimissaan muutaman prosentin luokkaa... mutta sillähän se koulutusjärjestelmä paraneekin, kun kaikki muut opettajat irtisanoutuvat vapaaehtoisesti!
Tympeä: No mutta on se koomista, että POLIISI ei saa pidettyä noin nuorille kakaroille järjestystä.. eikös järjestyksenpito ole poliisin nimenomainen tehtävä, johon heidät on varta vasten koulutettu?
Ja opettajiahan ei käsittääkseni moisella tavalla kouluteta, ja silti opettaja saa pidettyä jöötä paremmin. Hassu artikkeli joka tapauksessa - on kuin poliisi olisi pelokas kanipupu jota EI SAA JÄTTÄÄ YKSIN, yäähh! ..
Tähän on toki varmasti osasyyllisenä se, että puhutaan paljon siitä että lapsiin ei saa käyttää minkäänlaista kuria, mutta ei kerrota, että mitä niille sitten pitää tehdä, jos (ja kun) he alkavat rälläköimään.. Liika kuri on tietenkin pahasta ja tekee ihmisistä robotteja, mutta aina pitäisi olla keinot antaa oikeudenmukainen rangaistus väärästä teosta. Nuorille lapsille sopiva rangaistushan yleisesti ottaen voisi olla vaikkapa virikkeettömään huoneeseen eristäminen viideksi minuutiksi.
Tässä tosin astellaan sitten sille linjalle, että kukapa määrittelee, mikä on lapselle tai teinille "sopivaa käytöstä" ja mikä ei. Onhan lopultakin luonnotonta pitää ihmisiä lukittuina laitoksiin ja instituutioihin aamusta iltaan jo pienestä pitäen. Ei kai siitä voi muuta seurata kuin turhautuminen ja levottomuus, kun kasa kakaroita pakataan samaan huoneeseen koko päiväksi pänttäämään merkityksettömiä valheita ja sitten odotetaan että he vain kiltisti istuvat kuin koneet imemässä tätä 'tietoa'.
Muistan lukeneeni jostain kokeesta, jossa joku luokka sai viettää kuukauden tai pari metsässä. Siis koulun sijasta he opiskelivatkin ja leikkivät metsässä, siis silkassa kauniissa luonnossa. Heille olikin sitten sitä suurempi järkytys joutua tämän kokeen jälkeen istumaan taas aloillaan tylsässä ja tympeässä, steriilissä huoneessa pänttäämässä hiljaa. Monilla oli hirvittäviä sopeutumisvaikeuksia, ja käsittääkseni osa sai jopa traumoja ja 'joutui' käymään terapeutin puheilla jonkin aikaa.
Ensin järjestetään siis täysin luonnottomat olosuhteet, joissa varmasti tapahtuu kaikenlaista 'järjestyshäiriötä', ja sitten ollaan neuvottomia kun häiriöitä vain tapahtuu.
Noh, se on tämmönen tää maailma.
- Vortac
"Ei kai siitä voi muuta seurata kuin turhautuminen ja levottomuus, kun kasa kakaroita pakataan samaan huoneeseen koko päiväksi pänttäämään merkityksettömiä valheita ja sitten odotetaan että he vain kiltisti istuvat kuin koneet imemässä tätä 'tietoa'."
Toki voisi kysyä, minkä vuosikymmenen koulusta puhutaan. Luepa nykyistä OPS:ia - ihanteena on juuri se, että tietoa ei kaadeta päähän vaan opetetaan itsenäisiä ajattelutaitoja. Toki käytäntö voi olla eri asia, mutta ainakin itse kannustan oppilaita itsenäiseen ajatteluun, jossa perustelujen määrä ja laatu painavat, ei se, onko jokin mielipide "oikea". Tapa herättää oppilaissa vastustusta: olisi niin helppoa ja mukavaa, kun opettaja kertoisi, mikä on oikein ja totta ja sitten kokeesa vain toistettaisiin tämä ulkoaopeteltu litania. Mitä tapaa pidän vähintäänkin typeränä ja passivoivana.
Voisi kysyä myös, mitkä ovat näitä Vortacin mainitsemia valheita; onko esim. koulussa opetettava evoluutioteoria valhetta? Entä Pythagoraan lause?
Anonyymille: nuo Pisa-tulokset ansaitsevat aika tavalla kritiikkiä; kyllähän ne jotakin tietetnkin kertovat oppimisesta mutta Pisaan liittyy myös paljon ongelmia.
"Ilmeisesti kaikkien opettajien olisi sitten erottava, koska jokainen keskittyy joskus ulkonäköönsä."
On eri asia käydä suihkussa ja pukeutua siististi, kuin tuntea paineita kauneusleikkaushaluihn saakka.
"sillähän se koulutusjärjestelmä paraneekin, kun kaikki muut opettajat irtisanoutuvat vapaaehtoisesti!"
Tilanne kohentuu parhaiten sillä, että opettajat keskittyvät tyyöhönsä, eivät epäolennaisuuksiin. Epäkohtia varmasti on ja niihin pitää puuttua, mutta oppilaiden tasolle ei kannata laskeutua.
Vortac kirjoitti:
"No mutta on se koomista, että POLIISI ei saa pidettyä noin nuorille kakaroille järjestystä.. eikös järjestyksenpito ole poliisin nimenomainen tehtävä, johon heidät on varta vasten koulutettu?"
Olisi varmasti ylimitoitettua että poliisi alkaisi pamputtamaan mölyäviä oppilaita, vaikka siihen kykenisikin... ja mikäs siinä mölytessä, kun ei poliisi voi antaa jälki-istuntoakaan, eikä häntä tarvine nähdä enää koskaan toiste?
Oli miten oli, olisi siistiä kuulla joltakulta opettamisen ammattilaiselta että kehittyykö koulujärjestelmä mitenkään. Koulussa ollessani siitä jaksoi välittää, mutta ei kukaan yksi oppilas tai opiskelija mitään saa aikaan kuitenkaan, niillä säännöillä mennään jotka on annettu. Ja antajat ovat saattaneet päästä kouluistaan irti jo vuosikymmeniä sitten. Mahtavatko juuri välittääkään siis? Hmm.
Jaa, en tiedä olenko "opettamisen ammattilainen" mutta ammattina on kyllä opettaminen :) Mitä tarkoitat "kehittyykö koulujärjestelmä mitenkään"? Monellakin tavalla! Mutta mistä näkökulmasta asiaa pitäisi tarkastella ja mitä eri luokkatasoja ja kouluja - niitäkin kun on useita ja eri asiat koskevat kutakin. Asia on suht monimutkainen ja ulotteinen, etten edes oikein tiedä, onko tämä palsta edes oikea paikka käydä keskustelua.
JUKI totesi:
"Mitä tarkoitat "kehittyykö koulujärjestelmä mitenkään"? Monellakin tavalla! Mutta mistä näkökulmasta asiaa pitäisi tarkastella ja mitä eri luokkatasoja ja kouluja - niitäkin kun on useita ja eri asiat koskevat kutakin. Asia on suht monimutkainen ja ulotteinen, etten edes oikein tiedä, onko tämä palsta edes oikea paikka käydä keskustelua."
Olet oikeassa että juttu menee välittömästi offtopiciksi. Mutta mikäli satut tietämään jonkin sopivan foorumin, tms, niin otan vinkin mielellään vastaan?
Paha kyllä sanoa midn foorumia. ei ainakaan heti tule mieleen mitään vakiopalstaa; joskus lehdissä (esim. Hesaarissa) on aiheen tiimoilta nettikeskustelua ja kyllä sinne ihan alan ammattilasetkin äityvät välillä kommentoimaan.
Kun en ihan tarkkaan tiedä, minkälaisesta koulujärjetelmän kehittymisestä puhut, en osaa antaa oikeastaan muuta neuvoa kuin katsoa koko toimintaa määräävää dokumenttia: esimerkiksi lukion OPS:ia eli opetussuunnitelman perusteita(löytyvät OPH:n sivuilta).
Käytäntö itse kouluissa voi olla tietenkin jotakin muuta, mutta minusta OPS:n lähtökohdissa on paljon hyvää (esim. oppilaslähtöisyys ja opiskelijan näkeminen aktiivisena subjektina jne.). OPS:n kieli on kyllä kuivakkaa mutta rohkea kuivankin rokan syö.
Lähetä kommentti