lauantaina, huhtikuuta 22, 2017

Feministisen puolueen käsitys sukupuolista

Eilisessä Pressiklubissa keskusteltiin feministisistä teemoista. Keskustelemassa olivat Feministisen puolueen puheenjohtaja Katju Aro, kansanedustaja Laura Huhtasaari (ps.) sekä pitkäaikainen feministi-inhokkini, toimittaja Reetta Räty.

Ohjelma oli tuskastuttavaa katseltavaa. Stiller oli teeman kanssa kuutamolla ja keskittyi liikaa epäolennaisuuksiin, kuten naisten kättelystä kieltäytyviin muslimeihin. Stiller hyökkäsi voimakkaasti Huhtasaaren käsityksiä vastaan, mutta kohteli feministien älyttömyyksiä silkkihanskoin. Taattua YLE laatua siis.

Huhtasaari esiintyi hyvin, mutta hänellä ei ole aivan riittävää kykyä artikuloida tarkasti, mikä feministien sukupuolikäsityksessä on pielessä (myönnettäköön, että omien argumenttien artikulointi hektisessä TV-ohjelmassa on erittäin haastavaa). Sukupuolikeskustelut vaatisivat Halla-ahon kaltaisen pilkuntarkan väittelijän.

Katju Arosta on tulossa median uusi feministinen toteemi, jota pyydetään asiantuntijaksi ohjelmaan kuin ohjelmaan. Aro esitteli asiantuntemustaan seuraavasti:





Väite yli 30 sukupuolesta biologisena faktana meni Stillerille sukkana lävitse. Kun feministi latoo "faktoja", herrasmiestoimittaja hyväksyy väitteet mukisematta, koska muu olisi naisten alistamista.

Stiller kysyi, "miksi Facebookin feministiryhmässä puhutaan mies- tai naisoletetuista, eikä vain miehistä tai naisista?" Katju Aro vastaa syyn piilevän sukupuolioletusten aiheuttamassa henkisessä tuskassa.
Jos me tehdään jatkuvasti oletuksia ihmisen sukupuolesta, ja sitten se oletus menee väärin, niin sinusta voi tuntua tosi pahalta.

Jos kadulla tulee vastaan joku ihminen, niin voit olettaa hänen sukupuolensa, mutta en välttämättä tiedä sitä.
Ilmeisesti Aron ja muiden feministien mukaan sukupuolta ei pidä olettaa, vaikka henkilö näyttää kuinka stereotyyppiseltä mieheltä tai naiselta tahansa. Korrektissa feministisessä lähestymistavassa annetaan lähes mahdottomalle erehtymisellekin mahdollisuus.
  1. Anteeksi Bull Mentula, oletteko te mies vai nainen?
  2. Sara Sieppi, en uskalla olettaa sukupuoltanne, vaikka kieltämättä muistutatte kaukaisesti naista.
Kumpikohan loukkaa naisia enemmän: se että oletetaan heidät ulkonäkönsä perusteella naisiksi vai se, että leikitään tietämätöntä heidän sukupuolestaan?

Mikä feministien sukupuolikäsityksessä on pielessä?


Kirjoitin Epäneutraalissa sukupuolikirjassa feministisestä Queer-teoriasta seuraavasti:

Perinteinen heteroseksuaalisuuden normiksi asettava teoria luo selkeän ja intuitiivisen perustan sukupuolijärjestelmän tarkastelulle, koska heteroseksuaalisuus on ylivoimaisesti yleisin ja lisääntymisen kannalta tärkein seksuaalisuuden muoto. 

Perinteistä heteroseksuaalisuuskeskeistä teoriaa voidaan verrata aurinkokeskeiseen malliin aurinkokunnasta. Aurinko sijaitsee keskellä ja planeetat kulkevat kauniisti ympärillä pitkin elliptisiä ratojaan. Queer-teoriaa voidaan verrata maakeskeiseen malliin aurinkokunnasta. Maata kiertävien planeettojen ja auringon radoista muodostuu valtava sekamelska.

Feministien tapa nostaa promilleluokan poikkeukset luokittelun keskiöön on älytön ja epäkäytännöllinen tapa jäsentää maailmaa ja sukupuolia. Sukupuolen epänormaaliuksille pitää antaa niille kuuluva asema sukupuolikeskustelun marginaalissa, eikä suinkaan ihmisten valtavan enemmistön ajattelua ja toimintaa määrittävinä lähtökohtina.

20 kommenttia:

  1. Päivän kunniatyöläinen Suomen Sosialistisessa Neuvostotasavallassa: Katju Aro, maskuliininen uros. Hän työskentelee kunnan puhtaanapidon jätteiden keräys osastolla jä onkin ahkerasti tyhjentämässä joka arkipäivä jätteidenkeräys laatikoita ja kuljettamassa roskienkeräys kuorma-autolla kaatopaikalle jonne hän sitten jätteet kipattua jää hetkeksi katselemaan upeaa näkymää ja nauttii ihmiskunnan tuottamien jätteiden aromikkaaasta tuoksusta.... Katju Aro on palkittuu useasti Suomen Sosialistisen Neuvostotasavallaan urhoollisuus mitaleilla esimerkillisestä ja aktiivisestä toiminnasta jätealalla. Vapaa-ajallaankin hän käy usein kävlemässää kaatopaikalla ja pitää huolta, että kukaan ei vain käy varkaissa hänen työpaikallaan...

    VastaaPoista
  2. Perhevapaa repii hallitusta – Sampo Terho tyrmää hallituskumppanien haaveen

    Perussuomalaiset tyrmää muiden hallituspuolueiden tavoitteen uudistaa perhevapaamallia.
    Kysymys perhevapaista lyö kiilaa hallituspuolueiden välille. Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Sampo Terho tyrmää keskustan ja kokoomuksen ehdotukset perhevapaan uudistamisesta puoliväliriihessä.

    Kokoomuksen kansanedustaja Sari Sarkomaa nosti lauantaina esiin, että perhevapaauudistus pitää käynnistää maanantaina alkavassa hallituksen puoliväliriihessä.

    – Sarkomaan ehdotus ei saa tukea perussuomalaisilta, Terho kommentoi.

    Kesällä perhe- ja peruspalveluministerin salkun ottava Annika Saarikko (kesk) muistuttaa, että keskusta ehdotti jo aiemmin perhevapaauudistuksen tuomista puoliväliriiheen. Keskusta on kokoomuksen kanssa samoilla linjoilla siitä, että perhevapaamallia pitää uudistaa, ja isien perhevapaan kiintiötä pidentää, mutta keskusta haluaa säilyttää kotihoidontuen vanhempainvapaan jatkona.

    – Kyllä keskustakin on valmis siihen, että isien osuutta kasvatetaan, mutta lähtökohtaisesti meille tärkeää on, että perhevapaamallissa olisi laaja perheiden valinnanvapausosuus, josta perheet voivat itse päättää, Saarikko sanoo.

    Hänen mukaansa keskustan ja kokoomuksen malleissa ero on, että ”kokoomus suhtautuu penseästi kotihoidontuen rooliin”.

    Perussuomalaiset ei kannata isille perhevapaiden kiintiöitä.

    – Perhevapaista tulee päättää perheissä. Perheet osaavat itse suunnitella vapaansa omalta kannaltaan parhaalla tavalla, ja siihen niillä täytyy olla myös oikeus. Ei tässä kaivata byrokraattien punomaa valtio-ohjausta, Sampo Terho kommentoi.

    Sarkomaa ihmettelee Terhon kommenttia, koska hän pitää nykymallia byrokraattisena.

    – Nimenomaan ajatellaan, että perhevapaat ovat jäykkiä, ja perheet toivovat enemmän joustoa. Olen Sampo Terhon kanssa samaa mieltä, että tarvitaan joustoja, ettei byrokratia ja lainsäädäntö ole este, hän sanoo.

    Sarkomaan mielestä perhevapaat pystyttäisiin räätälöimään paremmin erilaisten perheiden tilanteisiin.

    Kokoomuksen tavoitteena on saada perhevapaat nopeasti käsittelyyn. Sarkomaa toivoo, että perussuomalaiset lähtisi uudistuksen sisältöön liittyvistä eriävistä mielipiteistä huolimatta keskustelemaan uudistuksesta.

    – Toivon, että perussuomalaiset tulevat tähän mukaan. Jos kotihoidontuesta on erilaisia näkemyksiä, ei pidä antaa sen kaataa koko uudistusta, Sarkomaa sanoo.

    Kokoomus ja keskusta olisivat valmiita perustamaan parlamentaarisen työryhmän, jossa olisi mukana kaikki eduskuntapuolueet. Kokoomus haluaisi mukaan lisäksi myös työmarkkinajärjestöt.

    – Realismia on, että aloitettavan työn tulos olisi selvitystyökalu seuraavalle hallitukselle, joka voisi päätöksiä tehdä asiassa. Siksi olisi tärkeää, että siinä olisi mukana kaikki puolueet, keskustan Saarikko sanoo.

    Saarikko korostaa, että perhemallin uudistaminen ei saisi lähteä pelkästään työelämän tarpeista katsoen.

    – Pitää huomioida myös lapsen kehitysvaiheet ja erilaisten perheiden tarpeet. Työelämälähtöisyys ei voi olla ainut kriteeri.

    Saarikon mielestä suurin syy uudistuksen tarpeeseen liittyy siihen, että ”vuosikymmenten aikana malli on muodostunut liian monimutkaiseksi”.

    – Nykymalli ei välttämättä tunnista, että perheet voivat olla hyvin erilaisissa elämäntilanteissa, esimerkiksi yrittäjäperhe tai yhden vanhemman perhe tai eri osoitteissa asuvat vanhemmat ja niin poispäin, Saarikko sanoo.

    Sarkomaan mielestä Suomen perhevapaajärjestelmä on aikansa elänyt.

    – Esimerkiksi adoptioperheet ovat eriarvoisessa asemassa, ja kaiken kaikkiaan tarvittaisiin joustavampaa järjestelmää, jotta voitaisiin tukea erilaisten perheiden hyvinvointia, Sarkomaa toteaa.

    VastaaPoista
  3. Kommentti: Isät pakotetaan hoitamaan omia lapsiaan?

    Jos ihmettelee, miksi isiä yritetään ”pakottaa” kotiin lasten kanssa, voi samalla ihmetellä, miksi kenenkään ylipäätään on pakko hoitaa omia lapsiaan, kirjoittaa Ilta-Sanomien politiikan toimittaja Linda Pelkonen.
    Onko pakko, jos ei halua? Aika ikävä kuva syntyy suomalaisista isistä.

    Kokoomus ja Sdp ovat malleissaan ehdottaneet kolmen kuukauden kiintiötä isien perhevapaisiin. Kyse ei ole siis siitä, että isät pakotettaisiin vuosikausiksi nyrkin ja hellan väliin.

    Väitän, että aika moni isä käyttää mielellään vähintään tuon kolmen kuukauden ajan lapsensa kanssa. Joskus kuitenkin isien voi olla hankala perustella töissä jäämistä kotiin. Kiintiö antaisi miehille myös uudella tavalla luvan jäädä kotiin ja näin tiivistää suhdetta lapseensa, mikä ei ole vain äidin etuoikeus.

    Perhevapaauudistuksessa on kuitenkin kyse muustakin kuin isien pakottamisesta. Esimerkiksi Sdp:n mallissa esitettiin mahdollisuus palastella tasasuuruisen tuen saantia oman tarpeen mukaan sinne asti kun lapsi täyttää 10 vuotta. Tämän kaltainen pätkiminen voisi sopia monen perheen tilanteisiin. Töihin voisi mennä välillä, ja taas palata myöhemmin kotiin lapsen kanssa.

    Perussuomalaisten puheenjohtaja, ulkoministeri Timo Soini puhuu ”kotiäitivihasta” ja kieltää ”sorkkimasta” vanhempainvapaata. Perhevapaauudistuksen vastustajia voisi samalla logiikalla syyttää ”koti-isävihasta”. Mitä pahaa on helpottaa isien mahdollisuutta viettää kolme kuukautta vauvansa kanssa? Kukaanhan ei ole pakottamassa isää käyttämään kiintiötään.

    VastaaPoista
  4. Uudissana "suvakki" on tunteisiin käyvä leimakirves - suvakki mielletään naiseksi

    Yksi viimeaikaisessa vihakirjoittelussa useimmin toistuvista ilmauksista on uudissana "suvakki". Termi esiintyy etenkin maahanmuuttokeskusteluissa ja tyypillisesti sillä viitataan halventavassa merkityksessä suvaitsevaiseen ihmiseen.

    Tutkija Sirkku Varjonen Helsingin yliopistosta selvittää parhaillaan suvakki-sanan käyttöä nettikeskusteluissa. Varjosen aineistona ovat Suomi24-keskustelusivuston tekstit vuosilta 2012-2016.

    Varjosen mukaan suvakki on varsin tuore haukkumasana.

    - Se näyttää ilmestyneen kieleemme noin vuonna 2012, mutta vasta kesällä 2015 se yleistyi voimakkaasti, Varjonen kertoo.

    Suomi24:n aineistossa suvakki-sanan johdannaiset esiintyvät yli 30 000 kertaa.

    Varjonen on tutkinut erityisen tarkasti keskusteluja, joissa määritellään sanan sisältöä.

    - Yleisimpiin määritelmiin kuuluvat älyn ja ymmärryksen puute, maanpetturuus, tuhoavuus ja vihervasemmistolaisuus, Varjonen luettelee.

    Yleensä suvakki mielletään naiseksi. Mikäli suvakilla tarkoitetaan miestä, häneen yhdistetään feminiinisiä tai homoseksuaalisia piirteitä. Asiaan liittyy myös seksuaalisesti halventavia mielikuvia.

    - Naisvihan, seksismin ja rasismin liitto kiteytyy puheeseen ”matujen” eli ”maahantunkeutujien" kanssa seksiä haluavista "suvakkihuorista", Varjonen toteaa.

    Erityisen kiinnostavaa on, että suvakkiin liittyy paradoksaalisesti myös suvaitsemattomuus. Suvakin väitetään olevan henkilö, joka ei suvaitse eri mieltä olevia ja suhtautuu "rasistisesti" suomalaisia kohtaan.

    Varjosen mukaan vihapuheen puhujat asemoivat tässä suhteessa itsensä uhreiksi.

    - Nimittelyn tavoitteena ei ole oman rasismin kieltäminen, vaan ensisijainen tavoite on vaientaa ja marginalisoida "suvakit", Varjonen toteaa.

    Varjonen pitää suvakki-sanaa erittäin leimaavana. Se edustaa keskustelukulttuuria, jossa vastapuolta ei pyritä tyrmäämään argumentein, vaan suoraan henkilöön ja tämän oletettuihin ominaisuuksiin kohdistuvalla hyökkäyksellä. Argumentaatiotapana tämä on huono mutta tunteiden herättäjänä tehokas.

    VastaaPoista
  5. Mahtaisikohan se, että suvakki mielletään naiseksi, johtua siitä, että näissä refugee hospitality clubeissa ja muissa vastaanottokeskuksissa seksinpuutteessa niin innolla ravaavissa, että saavat porttikieltoja sinne - on valtaosassa tapauksia kyse juuri naisista. Katsokaa vaikka noita Facebook-ryhmiä tai turvapaikanhakijoita videoilla tanssittavista, syöttävistä tai muuten viihdyttävistä hupakoista.

    PS:

    Johnny Deppin kaunis ex-vaimo Amber Heard iski Tesla-miljardöörin – faneilta raivoaalto: ”Haistan pyrkyrin” - Viihde - Ilta-Sanomat

    VastaaPoista
  6. Äänestävätkö naiset naista Ranskan vaaleissa? Tutkija: Le Penille ääriajattelu ja populismi ovat tärkeämpiä

    Sukupuoliasetelma ei saa Ranskan presidentinvaaleissa painoarvoa, kun kärkikaksikkoon yltänyt Marine Le Pen profiloituu kamppailussa kovalla politiikalla.
    Ulkopoliittisen instituutin johtaja Teija Tiilikainen sanoo, että naisnäkökulmalla ei Ranskan presidentinvaaleissa ääniä kalastella, vaikka toisella kierroksella nähdäänkin nainen, äärioikeiston euroskeptinen Marine Le Pen.

    Tiilikainen sanoo, ettei vielä ole saatu tietoa siitä, miten naiset ovat äänestäneet vaalien ensimmäisellä kierroksella, mutta sukupuolella tuskin on ollut heidän valinnoissaan suuresti merkitystä.

    – Sukupuoliasetelma on jäänyt muiden poliittisten jakolinjojen varjoon. Marine Le Pen ei ole profiloitunut naisnäkökulmalla oikeastaan lainkaan, vaan hän on korostanut kovaa politiikkaa, nationalismia, rajojen sulkemista, Ranskan etujen turvaamista ja kansainvälisestä yhteistyöstä irtaantumista, Tiilikainen sanoo.

    Hän jatkaa, ettei myöskään kärkikaksikon miesehdokas, EU-myönteinen Emmanuel Macron, ole korostanut maskuliinisia arvoja.

    – Kyllä muut jakolinjat ovat olleet hallitsevampia, Tiilikainen toteaa.

    Hän ei usko, että Ranskan presidentinvaalien toisella kierroksella toukokuussa nähdään asetelmaa, jossa nimenomaan naiset asettuisivat naisehdokkaan taakse.

    – Le Penin muilla arvoilla on etulyöntiasema, Tiilikainen arvioi.

    Hän sanoo, että jollekin keskilinjaa lähempää ponnistavalle ehdokkaalle naisnäkökulman ja tasa-arvon korostaminen olisi ollut yksi tärkeä teema vaaleissa muiden joukossa, vaan ei Le Penille.

    – Hänelle ääriajattelu ja populismi ovat tärkeämpiä, on vaikea nähdä, että sukupuolinäkökulma nousisi niiden rinnalle.

    VastaaPoista
  7. Tällaiset möläytykset on hauskoja kuten "biologia tuntee 30 sukupuolta.. Jos nyt lähdetään faktoista liikkeelle" Mutta niihin on hankala vastata nopeasti yhdellä lauseella, koska ne menevät niin kaukaa ohi rationaalisen ihmisen ajattelun.

    Pitäisi vastata yhdellä lauseella vähän tylystikin, mutta hitusen hullun ihmisen ajatus saa loogisesti ajattelevan ihmisen omatkin ajatukset solmuun hetkeksi.

    Se nopea comeback olisi helppo keksiä näppäimistön takaa jälkeenpäin. Voisi sanoa esimerkiksi: -Naistutkimus on oma taidelajinsa, mutta Biologia tuntee tasan 2 sukupuolta, koska se on kiinnostunut vain suvunjatkamisverkeistä."

    Jotta tuon vastauksen nolausefekti olisi mahdollisimman tehokas, niin noin 160 merkkiä tai kymmenen sekunnin klippi pitää pystyä riittämään sekavan feministinkin argumentin nollaukseen. Sitten sitä voi jakaa omissa piirreissään sosiaalisessa mediassa kyllästymättä kavereita kuoliaaksi.

    VastaaPoista
  8. YK Watch: Saudi-Arabian valinta YK:n naisten komissioon "järjetöntä"
    "Tämä on musta päivä naisten oikeuksille ja kaikille ihmisoikeuksille"


    Saudi-Arabia on valittu YK: n naisten oikeuksien komissioon.

    Äänestys oli salainen, mutta Ruotsi ilmoitti äänestäneensä vastaan, kertomatta kuitenkaan syytä, kertoo Fria Tider. Suomen kantaa äänestyksessä ei ole ilmoitettu.

    Uutisen paljasti ensimmäisenä YK Watchin johtaja Hiller Neuer, joka valvoo YK:ta.

    "Valitsemalla Saudi-Arabia naisten oikeuksien ´suojelijaksi´ on niin kuin pyromaani toimisi kaupungin palopäällikkönä", hän sanoo.

    Saudi-Arabian hyväksymistä komissioon Neuer pitää "järjettömänä", koska kyseessä on maa, jossa on maailman vanhentuneimmat näkemykset naisista. Nainen on miehen alamainen. Hän ei voi avata pankkitiliä tai ajaa autoa. Valtiolla on tiukat säännöt siitä, miten hänen tulee pukeutua ja kuinka hän voi olla tekemisissä miesten kanssa.

    "Jokaisella saudinaisella pitää olla miespuolinen huoltaja, joka tekee kaikki tärkeät päätökset hänen puolestaan. Naisen elämää ohjataan hänen syntymästä kuolemaan", Hillel Neuer valottaa.

    Nyt Saudi-Arabia on kuitenkin "edistämässä" YK: n työtä naisten oikeuksien ja sukupuolten tasa-arvoa maailmanlaajuisesti.

    "Miksi YK on valinnut yhden maailman epätasa-arvoisimmista maista toimimaan heidän tasa-arvokomissioon?" ihmettelee Hillel Neuer.

    "Tämä on musta päivä naisten oikeuksille ja kaikille ihmisoikeuksille", hän pahoittelee.

    YK:n naisten komissio, CSW, pyrkii edistämään naisten oikeuksia, dokumentoimaan naisten olemassaolon todellisuudesta kaikkialla maailmassa ja muodostamaan maailmanlaajuisia sääntöjä ja lakeja sukupuolten tasa-arvolle", kirjoitetaan YK:n verkkosivuilla.

    Vuonna 2015 Saudi-Arabia valittiin YK: n ihmisoikeusneuvostoon, joka aiheutti voimakkaita reaktioita maan monien teloitusten ja mestausten takia.

    Ruotsi oli yksi 54 jäsenmaasta, jotka osallistuivat äänestykseen. 47 maata äänesti Saudi-Arabian komissioon valitsemisen puolesta.

    VastaaPoista
  9. Ohimennen kertoisin, että einstainilaisessa universummissa jokainen piste voidaan ymmärtää maailmankaikkeuden keskipisteeksi. Tässä mielessä voi väittää, että aurinko kiertää maata ihan yhtä hyvin kuin että maa kiertää aurinkoa.

    VastaaPoista
  10. "Ohimennen kertoisin, että einstainilaisessa universummissa jokainen piste voidaan ymmärtää maailmankaikkeuden keskipisteeksi. Tässä mielessä voi väittää, että aurinko kiertää maata ihan yhtä hyvin kuin että maa kiertää aurinkoa."

    Totta, mutta kysehän oli nimenomaan siitä, millainen teoria on selkein.

    VastaaPoista
  11. Kun metallimiehiä ei ole, ne tehdään itse – yhdeksässä kuukaudessa alan osaajaksi
    Metallialan töitä olisi, mutta työntekijöitä ei. Kainuussa kokeillaan nyt uudenlaista koulutusta, joka tuo apua kone- ja metallialanyrityksiin.


    Kinnunen harmittelee, ettei koulutukseen valikoitunut yhtään naista.

    – Olisin toivonut, että tähän koulutukseen olisi tullut naisia, mutta jospa ensi kerralla sitten. Naisetkin pystyvät aivan hyvin tekemään kone- ja metallialan töitä.

    Kinnusella on innostuneet odotukset koulutuksesta ja uusista oppilaista.

    – Motivoituneen näköisiä kavereita ovat. Heistä jäi erittäin positiivinen kuva, ja uskoisin, että hyvä tästä tulee.

    VastaaPoista
  12. Nainen yritti lavastaa 17-vuotiaan raiskaajaksi – paljastui yllättävällä tavalla

    Nainen yritti lavastaa 17-vuotiaan pojan raiskaajaksi, kertoo sanomalehti Keski-Uusimaa.

    Lehden mukaan tapahtumahetkellä 18-vuotias nainen teki perättömän rikosilmoituksen raiskauksesta ja väärensi puhelimeensa miehen syyllisyyttä tukevia tekstiviestejä. Todellisuutta raiskausta ei tapahtunut. Sen sijaan osapuolet harrastivat seksiä vapaaehtoisesti.

    Tekstiviestien väärentäminen paljastui poliisille varsin yllättävällä tavalla. Saatuaan tekaistut viestit sisältäneen puhelimen poliisi soitti numeroon, josta viestejä oli lähetetty. Puhelimeen vastasi raiskauksesta epäillyn miehen sijaan nainen itse.

    Nainen tuomittiin käräjäoikeudessa ehdolliseen vankeuteen ja valvontaan nuorena henkilönä tehdystä todistusaineiston väärentämisestä ja väärästä ilmiannosta.

    VastaaPoista
  13. Laitetaan tämä Hesarin juttu tähän kokonaisuudessaan, jos on jollakin maksumuurin takana:

    http://www.hs.fi/tiede/art-2000005188004.html?

    Rumatkin miehet koetaan viehättäväksi, jos jutut ovat hyviä – naisilla tilanne on monimutkaisempi, selvisi viehätysvoimatutkimuksessa
    Naisten vetovoimaa sukkela äly voi jopa vähentää.

    Mikko Puttonen HS
    Julkaistu: 27.4. 15:34 , Päivitetty: 27.4. 17:22

    Jos mies ei ole kovin komea, hän voi korvata puutteen olemalla nokkelaälyinen. Nainen sen sijaan ei välttämättä hyödy nokkeluudestaan. Se voi jopa vähentää hänen viehätysvoimaansa.

    Epäreiluilta kuulostavat löydökset ovat peräisin tuoreesta tutkimuksesta, jossa selvitettiin fyysisen viehätysvoiman ja luovuuden välisiä yhteyksiä.

    Kokeissa esitettiin molempaa sukupuolta edustaville arvioitsijoille kuvia hyvännäköisistä ja ei niin hyvännäköisistä miehistä ja naisista. Kuvien ohessa oli tulkintoja taideteoksesta – René Magritten Rakatavaiset -maalauksesta – tai auton renkaan käyttötarkoituksista. Jotkin tulkinnoista olivat nokkelampia tai luovempia kuin toiset.

    Nokkeluudella oli selvä vaikutus siihen, miten viehättävänä arvioitsijat pitivät kuvan henkilöä.

    Mies hyötyi kaikissa tapauksissa oivaltavista jutuistaan, oli hän hyvännäköinen tai ei. Ulkonäöltään vaatimaton mies sai luovalla taiteen tulkinnalla jopa yhtä hyvät viehätyspisteet kuin komea mutta kuivahko kaveri.

    Naisten osalta tutkimustulokset eivät olleet yhtä selviä, mutta tilanne ei vaikuta tasaveroiselta. Tutkimuksessa tehdystä kolmesta kokeesta naisella vaikutti olevan huonommat mahdollisuudet korvata ulkoisen viehätyksen puutteita oivaltavalla älyllä.

    Naisten viehätysvoima riippui lähinnä tämän ulkonäöstä, eikä nokkeluus tehnyt kaunista naista yhtään vetävämmäksi. Jos taas nainen ei ollut ulkoisesti viehättävä, nokkeluus jopa vähensi hänen viehätysvoimaansa.

    Tutkimuksen tehnyt Abertayn yliopiston psykologian tutkija Christopher Watkins arvioi, että epäviehättäviä naisia jollain tavalla rangaistaan nokkeluudestaan.

    Samanlaisia huomiota ovat muutkin tutkijat tehneet, muistuttaa The Atlantic -lehti. Vaikka miehet kertovat pitävänsä itseään älykkäämmistä naisista, todellisuudessa nämä viehättävät vähemmän. Naisen huumorintajunkin on todettu laskevan hänen vetävyyttään.

    Uuden tutkimuksen yksi koe antaa kuitenkin toivoa tasa-arvoisesta maailmasta. Siinä luova äly lisäsi niin miesten kuin naistenkin vetovoimaa, vaikka ulkonäössä ei olisi ollut kehumista.

    Tutkimuksen julkaisi Royal Society Open Science.
    http://rsos.royalsocietypublishing.org/content/4/4/160955

    VastaaPoista

  14. 5 naisministeriä, 12 miesministeriä – sukupuolten edustus hallituksessa on yhä epätasaisempaa
    Pitkäaikaisena tavoitteena on, että naisten ja miesten määrä hallituksessa olisi tasapainossa. Petteri Orpo harmittelee, ettei tavoite toteudu. Puolueet tekevät valintansa itsenäisesti.


    Torstain ministeripäätösten jälkeen Juha Sipilän (kesk) hallituksessa on 12 miesministeriä ja viisi naisministeriä.

    Kaikki uudet ministerit ovat miehiä. Kokoomus valitsi oikeusministeriksi Antti Häkkäsen, keskusta maatalousministeriksi Jari Lepän ja perussuomalaiset kulttuuri-, urheilu ja eurooppaministeriksi Sampo Terhon.

    Tämä on kaukana ihannetilasta, jossa puolet ministereistä olisi miehiä ja puolet naisia. Keskustan kansanedustajan Sirkka-Liisa Anttilan mukaan tämä oli Sipilän hallitusta muodostettaessa myös alkuperäinen tavoite, mutta nyt se karkaamassa ”aika kauaksikin”.

    Tavoite ei tosin toteutunut alun perinkään, vaan Sipilän hallituksessa oli ennen torstaina tehtyjä valintoja viisi naista ja yhdeksän miestä.

    Valtioneuvoston selonteossa miesten ja naisten tasa-arvosta vuodelta 2010 sanotaan, että ”hallituksen tavoitteena on turvata sukupuolten tasapuolinen edustus hallituksen työskentelyssä, niin ministerien kuin valtiosihteerienkin osalta”.

    Selonteon tarkoituksena on linjata tasa-arvopolitiikkaa vuoteen 2020 asti.

    Valtiovarainministeri Petteri Orpon (kok) mukaan epätasapaino johtuu siitä, että jokainen puolue tekee omat ratkaisunsa ministereistä. Kokonaisuutena naisia on hänen mielestään hallituksessa nyt liian vähän.

    ”Tavoite pitäisi olla se, että naisia ja miehiä olisi suunnilleen yhtä monta”, Orpo sanoo.

    VastaaPoista
  15. Musliminainen Ujuni Ahmed kertoo huivin käytöstä: Kaikissa tapauksissa ei oma valinta

    Niiden musliminaisten, jotka käyttävät huivia vapaasta tahdostaan täytyisi tukea niitä, jotka kokevat painostusta, sanoo nuorisotyöntekijä Ujuni Ahmed. Ketään ei saisi pakottaa toisen valintaan.

    Kaikissa tapauksissa huivin käyttäminen ei ole oma valinta, sanoo Ujuni Ahmed – musliminainen, joka käyttää huivia, mutta paljastaa välillä hiuksensa. Ahmed puhui asiasta Enbuske, Veitola, Salminen -ohjelmassa.

    Huivi kertoo Ahmedin mukaan muslimiyhteisöissä myös siitä, millainen persoonallisuus naisella on, eikä siitä luopuminen välttämättä paranna mielikuvaa.

    – Huivin käyttö antaa muslimiyhteisössä ja tietyissä maahanmuuttajayhteisöissä paremman kuvan, Ahmed selittää.

    – Kun huivin ottaa pois, aletaan kyseenalaistaa muitakin asioita: oletko muslimi, siveellinen tyttö, mitkä periaatteet ovat ja millainen on moraali. Huivi on symboli islamin uskosta.

    Ahmed otti huivin pois ensimmäistä kertaa 16-vuotiaana, kun alkoi tanssia. Huivin kanssa tanssiminen ei tuntunut hänestä luontevalta. Hän piti kuitenkin huivia muissa yhteyksissä.

    Nykyään Ahmed ei halua luopua yhteisön paineen takia omista valinnoistaan.

    – Täysin en ole siitä päässyt, koska minulla on rakkaita ihmisiä kuten perhe ja sukulaiset, joihin valintani vaikuttavat.

    – Jokainen äiti haluaa tuntea tyttärestään ylpeyttä eikä ole kivaa, että tyttärestä puhutaan epäonnistuneeseen sävyyn. Tästä paineesta pitäisi puhua yhteisön sisällä.

    Paineesta käyttää huivia ei uskalleta puhua

    Ahmedin mukaan tällä hetkellä ongelmallista on, että ne, joita painostetaan huivin käyttöön, eivät uskalla käsitellä aihetta. Ei välttämättä pelkästään yhteisön vuoksi vaan siksi, että he pelkäävät pahentavansa rasismia ja islamofobiaa.

    – Pitäisi nostaa esiin me, muslimit, jotka käytämme huivia vapaasta tahdostamme ja he, jotka eivät käytä. Meidän pitäisi tukea heitä, jotka pakotetaan meidän valintaamme.

    – Muslimien, jotka puhuvat tosi vapaasti siitä, että se on valinta ja oikeus, pitäisi alkaa myös puhua siitä, mitä yhteisöjen sisällä tapahtuu niille, jotka pakotetaan. Näistä puhuminen ei aiheuta haittaa, päin vastoin.

    VastaaPoista
  16. Anonyymi1/5/17 13:27

    HS: Anja hakeutui terapiaan nettideittailun jälkeen – huijari vei 170 000 euroa

    Anja tutustui Suomi 24 -sivustolla hurmaavaan mieheen, joka vei hänen rahansa lähes puolessa vuodessa, kertoo Helsingin Sanomat.
    ”Menetin aivan kaiken, eläkesäästöjäni myöden. Tämä on kaikista kamalin asia, mitä minulle on koskaan tapahtunut.”

    Näin romanssihuijauksen kohteeksi joutunut Anja (nimi muutettu) kertoo tunnelmistaan Helsingin Sanomissa. Hän on yksi heistä, joka on joutunut vaikeuksiin tavattuaan huijarideittailijan internetissä.

    Anja aloitti etäsuhteen brittimiehen kanssa tammikuussa 2016. He viestittelivät netissä ja soittelivat myös Skypellä. Puolen vuoden kaukodeittailun jälkeen Anjalle selvisi, että hänen kumppaninsa oli keksitty henkilö – ghanalainen rikollinen, joka oli saanut huijattua 170 000 euroa.

    Miehellä oli tekaistuja rahaongelmia koko ajan, esimerkiksi kadonneita matkatavaroita ja vesivahingon rahoittamista. Syksyllä Anja hyväksyi, että hän oli joutunut huijarin uhriksi.

    Moni kärsii huijauksista pitkään ja kokee muun muassa suurta häpeää. Anja ei usko, että hän saa koskaan rahojaan takaisin, vaikka hän onkin tehnyt rikosilmoituksen. Asia on itkettänyt monet kerrat, ja nyt hän käy Kelan tukemassa terapiassa.

    – Pakkohan minun on tästä selvitä, eikä jäädä murehtimaan ja makaamaan rämeeseen.

    Helsingin Sanomat kirjoittaa, että raha-asioiden nousemisen pitäisi toimia hälytyskellona, mutta rakastuneen ihmisen arvostelukyky voi helposti pettää. Romanssihuijauksen uhriksi joutuneet ovatkin yleensä yksin asuvia keski-ikäisiä naisia, joiden elämäntilanne on otollinen huijarille.

    Rakkauden ruletti -kirjan kirjoittanut Titta Heikkilä kertoi muutama vuosi sitten Me Naisten haastattelussa siitä, että miten huijarin voi tunnistaa. Hänen mielestään hyvätuloiset, komeat leskimiehet ovat usein huijareita.

    – Facebookista ja Googlesta voi katsoa, mitä tietoja treffikumppanista löytää, Heikkilä vinkkasi.

    VastaaPoista
  17. Anonyymi1/5/17 13:57

    Henrylta jäi huomammatta tämän päivän Oikean median blogissa, että Sanna Marin on oppurtunisti, jonka kannattaa tukea Antti Rinnettä ja elää kiintiönaisena Antin joukoissa kuin olla Jutan joukossa yksi kitisevistä ämmistä.

    VastaaPoista
  18. Anonyymi1/5/17 20:32

    Uupuneita ministereitä arvostellut Guzenina avautui itse kaksi vuotta sitten väsymyksestään

    Kansanedustaja Maria Guzenina (sd) on itsekin kertonut julkisesti siitä, miten ministerinpesti ajoi uupumuksen partaalle.

    Työministeri Jari Lindström (ps) kertoi hiljattain Helsingin Sanomien laajassa haastattelussa työuupumuksensa syistä.
    SDP:n kansanedustaja Maria Guzenina nosti vappupuheessaan "väsymystä voivottelevat ministerit" tikunnokkaan.
    Guzenina on aiemmin itse kertonut haastatteluissa ministerinpestin raskaudesta samankaltaisin sanankääntein kuin Lindström.

    Kansanedustaja Maria Guzeninan (sd) vappupuhe on herättänyt huomiota, sillä se on tulkittu piikittelyksi erityisesti työuupumuksen takia sairauslomalle jäänyttä työministeri Jari Lindströmiä (ps) kohtaan.

    Lindström kertoi uupumuksestaan avoimesti laajassa henkilöhaastattelussa, joka julkaistiin Helsingin Sanomissa vappuaaton aattona.

    - Tässä todellisuudessa ja tässä maailman ajassa ministereiden oman väsymyksen voivottelu on syvä loukkaus niitä tavallisia ihmisiä kohtaan, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin koettaa kestää hallituksen politiikan seuraukset, Guzeninan lausui puheessaan.

    Iltalehdelle hän kiisti syyllistäneensä Lindströmiä ja korosti, ettei maininnut puheessaan ketään nimeltä. Guzenina väitti halunneensa kritisoida ylipäänsä istuvan hallituksen jäseniä, jotka ovat tuoneet julkisuudessa esiin ministerin työn raskauden.

    Lihoi 10 kiloa

    Vappupuheen sanomaa vasten tuntuu ristiriitaiselta, että Guzenina on itsekin antanut henkilöhaastatteluita, joiden teema on ollut juuri ministerintyön vaativuus ja siitä aiheutunut väsymys.

    Toki hän avautui aiheesta vasta ministerikautensa jälkeen.

    Guzenina kantoi peruspalveluministerin salkkua Jyrki Kataisen hallituksessa vuosina 2011-2013. Väsymyksestään hän on kertonut ainakin MeNaisille vuonna 2014 ja Iltalehdelle vuonna 2015.

    Iltalehdelle Guzenina kuvasi yrittäneensä piilotella raskaan ministerinpestin aiheuttamaa väsymystä. Hän kertoi, miten 14-tuntisilta työpäiviltä ei jäänyt aikaa liikuntaharrastukselle ja ruokavalio koostui liikaa palavereissa tarjotuissa sämpylöistä.

    Työasioita joutui hoitamaan joskus öisinkin, eikä unta kertynyt tarpeeksi. Guzenina kertoi lihoneensa kahden ministerivuoden aikana 10 kiloa.

    Kuvaus muistuttaa hätkähdyttävän paljon ministeri Lindströmin HS:n haastattelussa kertomia, työuupumukseen johtaneita tekijöitä.

    Guzenina ei kuitenkaan ole julkisesti sanonut sairastuneensa työuupumukseen, vaan ainoastaan käyneensä sitä lähellä.

    - Näkyihän se ministerikaudellani, kun hampaat irveessä suoritin ja uupuessanikin kieltäydyin tunnustamasta -itselleni, että olen jo aika heikossa hapessa. Aamulla sitä vain veti itsensä ylös ja lähti töihin velvollisuudesta, että minähän hoidan tämän homman, Guzenina muisteli MeNaisille.

    Elämäntaparemontti auttoi

    Sekä Iltalehden että MeNaisten haastattelussa Guzenina kertoi ylpeänä elämäntapamuutoksesta, jonka hän teki havahduttuaan omaan huonovointisuuteensa.

    Kuten sittemmin Lindström, Guzenina laittoi liikunta- ja ruokailutottumukset kuntoon - ja se auttoi. MeNaisissa ex-ministeri hihkui mahtuvansa jälleen tuumakoon 25 farkkuihin.

    Vuonna 2015 Guzenina hehkui uutta rakkautta puolisoonsa Kari Mokkoon. Iltalehden jutun otsikko kuului: Maria Guzenina: Rakkaus löytyi, kun aloin pitää huolta itsestäni.

    VastaaPoista
  19. Anonyymi1/5/17 20:35

    "Monet naiset ryntäävät takaisin töihin liian aikaisin" – vanhemman pitäisi olla kotona lapsen kolme ensimmäistä ikävuotta?

    Erica Komisarin mukaan se, mitä ihmiset voivat tehdä ja mitä heidän pitäisi tehdä, ovat kaksi täysin eri asiaa.

    Erica Komisar sai juhlissa kuulla olevansa antifeministi. Nimitys järkytti Komisaria, joka uskoo tasa-arvon puolesta taistelemiseen. Hän on töissä sosiaalityöntekijänä, psykoanalyytikkona ja vanhempien ohjaajana; uusimmassa kirjassaan Komisar kehotti naisia olemaan kotona lastensa kanssa, kunnes lapsi on kolme vuotta. Kritisoijan mukaan tämä ei ollut feministin mielipide.

    – En ole samaa mieltä. Uskon voimallisesti, että miehillä ja naisilla pitäisi olla tasavertaiset mahdollisuudet ja valinnat, ja heidän tulisi saada samaa palkkaa samasta työstä. Olen innoissani siitä, että naisella voi olla ura ja hän voi elättää itsensä; hän voi päättää, ettei mene naimisiin tai ettei hän saa lapsia; ja että mies ei ole vähemmän mies, jos hän haluaa jäädä kotiin ja huolehtia lapsista, Komisar kuvaa Time-lehdessä.

    – Uskon myös, että sekä miesten että naisten, työssäkäyvien tai ei, pitäisi panna lapsensa etusijalle kaikissa asioissa. Saatan olla lapsikeskeinen, mutta se ei tee minusta tasa-arvon vastustajaa.

    "Unelmoin yhteiskunnasta, jossa naisia ei vaadita panemaan uraansa kaiken muun edelle"
    Komisarin mukaan se, mitä ihmiset voivat tehdä ja mitä heidän pitäisi tehdä, ovat kaksi täysin eri asiaa.

    – Monien äitien täytyy tehdä töitä elättääkseen perhettään. Mutta raja sen välillä, mitä tarvitsemme ja mitä haluamme, on joissain tapauksissa hämärtynyt. Sen sijaan, että arvostaisimme ja priorisoisimme suhteita lastemme kanssa, monet naiset ryntäävät takaisin töihin liian aikaisin – ja heitä, ketkä eivät ryntää, kritisoidaan toisinaan perheen asettamisesta etusijalle, Komisar kuvaa.

    – Ihminen voi tehdä montaa asiaa yhtä aikaa, mutta hän ei voi tehdä niitä kaikkia hyvin yhtä aikaa.

    Komisar on tavannut nuoria naisia, jotka eivät uskalla poistua työelämästä; he pelkäävät, etteivät koskaan pääse takaisin samaan työhön ja rooliin. Valitettavasti pelko tulee toisinaan todeksi.

    – Se on oire seksismistä, joka on itsepintaisesti kiinni kulttuurissamme.

    Komisarin mukaan perheen valitseminen työn sijaan on uhraus, mutta työn valitseminen voi uhrata läheisen suhteen lapseen.

    – En koskaan haluaisi palata aikaan, jossa naisella ei ollut mahdollisuutta elää elämää, jota hän itse haluaa elää. Mutta unelmoin yhteiskunnasta, jossa naisia ei vaadita panemaan uraansa kaiken muun edelle.

    VastaaPoista
  20. Anonyymi1/5/17 20:45

    Guzenina selittää IS:lle kuohuttanutta vappupuhettaan: ”Asetin sanani varomattomasti”

    Sdp:n kansanedustaja Maria Guzenina kertoo asettaneensa sanansa varomattomasti puhuessaan poliittisen työn raskauden valittelusta. Hän kertoo viitanneensa kevyempään valitteluun, ei esimerkiksi vakavaan työuupumukseen.
    Sdp:n kansanedustajan Maria Guzeninan vappupuheessa oli erikoinen viittaus, joka oli osoitettu kuin suoraan työ- ja oikeusministeri Jari Lindströmin (ps) suuntaan. Guzenina kuitenkin kiistää jyrkästi, että piikki olisi suunnattu Lindströmin suuntaan. Guzeninan mukaan demareilla ”ei ole ollut tapana uhriutua poliittisen työn raskaudesta”.

    Viikonloppuna työ- ja oikeusministeri toiminut Jari Lindström (ps) kertoi Helsingin Sanomissa, että kaksi ministeripestiä oli liian vaativa ja stressaava taakka hoitaa.

    Guzeninan vappupuheen mukaan ministereiden voivottelu omasta väsymyksestään on syvä loukkaus niitä tavallisia ihmisiä kohtaan, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin koettaa kestää hallituksen politiikan seuraukset.

    Nyt Guzenina selittää puhettaan tarkemmin Ilta-Sanomille.

    – Ensinnäkään en sanonut, etteikö meidän puolueessa voisi joku työuupumusta kokea. Se on eri asia, kuin valitella työn raskaudesta. Viittasin kevyempään valitteluun, hän toteaa.

    – Olen ehkä asettanut sanani vähän varomattomasti, kun Lindströmin haastattelu oli eilen Hesarissa. Omaa puheen kaartani olen rakentanut jo pidempään.

    Guzeninan mukaan vakavasti sairastuminen on aina iso huolenaihe ja ansaitsee kaiken myötätunnon. Hän kertoo tietävänsä ministerin työn raskaudesta omasta kokemuksestaan.

    – Itse tiedän oikein hyvin, kuinka vaikeaa on saada kaikki langat pysymään kontrollissa ja löytää omaa aikaa, kun aikanaan ministerinä työskentelin.

    Guzenina kertoo viitanneensa puheessaan useisiin muihin ministereihin, jotka ovat kertoneet julkisuudessa kokevansa työnsä raskaana.

    Hallitustyön raskaudesta ovat puhuneet kevään aikana ainakin pääministeri Juha Sipilä (kesk) kuntavaalien jälkeen ja perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehula (kesk) vaalivalvojaisissa.

    – Viittasin heihin, en Lindströmiin. Olen pahoillani hänen puolestaan, koska hän joutui asian keskiöön vaikka ei sinne kuulu.

    Guzenina avasi omia kokemuksiaan vuonna 2015, jolloin kertoi Iltalehden haastattelussa peruspalveluministerin työn raskaudesta. ”Oikeasti hän oli väsynyt. Vaikka työ peruspalveluministerinä oli kutsumus, kuuden puolueen hallituksen työilmapiiri, asioiden paikallaan junnaaminen ja 14 tunnin työpäivät veivät paljon”, jutussa kirjoitettiin.

    – Näin tein, mutta se oli sen jälkeen, kun en enää ollut ministeri. Se oli hyvin rankka kevät, väännettiin kättä soten osalta. Hallituksessa tiedettiin, että tilanne oli ajautunut aikamoiseen pattiin kuuden puolueen kesken. Joskus kokoukset kestivät iltayhteentoista, Guzenina sanoi.

    – Jos olisin piikitellyt Lindströmiä, tämä haastattelu asettuisi outoon valoon. En kuitenkaan ole häntä piikitellyt.

    Guzenina korostaa, ettei ole kuullut vastaavia lausuntoja naisministereiltä, esimerkiksi Paula Risikolta (kok), Sanni-Grahn Laasoselta (kok), Anu Vehviläiseltä (kesk) tai Pirkko Mattilalta (ps).

    Eikö poliittisen työn raskautta saisi siis voivotella?

    – Ihmettelen, mitä hyötyä siitä on? Ministerit ovat itse halunneet työhön, jonka pitäisi olla kutsumus. Siinä pitäisi ajatella kansalaisten parasta. Ministereiden pitäisi kokea myötätuntoa hallituksen politiikan takia, mutta asetelma onkin käännetty toisin päin. Ministerit sanovat, ettei meitä saa arvostella, kun tämä poliittinen työ on niin raskasta

    VastaaPoista

Valitse itsellesi joku nimimerkki, jotta keskustelujen seuraamisesta tulisi helpompaa. Älä laita ruksia kohtaan "Anonyymi".