sunnuntai, marraskuuta 02, 2003

Tyhjä taulu

Roope Lipasti ruotii kirjoituksessaan tässäkin blogissa tarkasteltua teosta Voiko naista rakastaa? "Naistenlehtimetodi on meidän sosiologien keskuudessa ihan arkipäivää. Kun sosiologi haluaa selvittää asioita maailmasta, hän ei suinkaan avaa työhuoneensa ikkunoiden kaihtimia ja kurkista ulos vaan tilaa työpaikalle naistenlehtiä, tutkii niiden perhe- ja parisuhdejuttuja ja päättelee, että maailma on epätasa-arvoinen - vaikka samalla vaivalla voisi vetää sellaisenkin johtopäätöksen, että suomalaiset ovat kauniita, koska useimmat haastatelluista ovat kauniita."

"Korkeita avioerolukuja voi pitää merkkinä siitä, että patriarkaalinen järjestys on sortumassa omille raunioilleen. Jos avioliitossa ei asu kunnioittava sukupuoliero, liitto päättyy kivuliaaseen eroon, tutkijat uskovat ja tästä voi päätellä, että yli puolessa suomalaisista avioliitoista asuu kunnioittava sukupuoliero, koska ne eivät pääty eroon. Parempiin lukuihin päästään ainoastaan Afganistanissa, jossa kunnioittava sukupuoliero asuu jokaisessa taloudessa, sillä avioliitot eivät pääty koskaan eroon."


J.P Roos arvioi Steven Pinkerin kirjaa The blank slate. The modern denial of human nature: "Uudessa kirjassaan Tyhjä taulu Steven Pinker väittää mm. että vanhempien vaikutus on suhteellisen vähäinen siinä millaisiksi lapset tulevat. Suurin vaikutus on perinnöllisyydellä ja tämän jälkeen tulevat lapsen sosiaaliset suhteet (kaveripiiri) ja kaukana perässä tulevat vanhemmat ja kasvatus."

"Ne reaktiot joihin törmää, kun yrittää kehitellä yhteiskuntatieteellisiä ongelmanasetteluja tästä perspektiivistä ovat hämmentäviä ja kiinnostavia: pelkoa, raivoa, absoluuttista kieltämistä, moraalista järkytystä. Suvaitsevinkin postmodernistinen tai konstruktionistinen yhteiskuntatieteilijä muuttuu yhtäkkiä moraaliseksi ja perusarvoja puolustavaksi fundamentalistiksi. Ensimmäinen reaktio on torjunta - miksi luonnosta pitäisi keskustella? Toinen reaktio on motiivien epäileminen - rasismi, determinismi, seksismi. Kolmas on ulossulkeminen: toivoton tapaus."
(tuttu ilmiö minullekin)

"Sosiologit ovat päästäneet suustaan (tai panneet paperille) jokaisen mahdollisen typeryyden joka vain on mahdollista ja olleet aina väärässä - vääristä syistä. Sosiobiologiaa on vastustettu moraalisista ja poliittisista syistä siten että vastustajat ovat yleensä olleet vasemmistolaisia."

"Kaiken kaikkiaan hämmästyttävä määrä ajattelutavoistamme, sosiaalisista suhteistamme, havaintotavoistamme on biologisesti määräytynyttä. Monet sellaiset sosiaaliset luontumukset joita sosiologia pitää sosiaalisina konstruktioina ovatkin meissä itsessämme."

"Päin vastoin, sosiologiassa on menty aivan äärimmäisyyksiin tämän kieltämisessä, kun vaikkapa sukupuoli tai ikä on katsottu puhtaiksi sosiaaliseksi konstruktioksi."

"Pinker sanoo, että jos ihminen olisi tyhjä taulu johon voidaan kirjoittaa mitä tahansa, niin häntä olisi äärimmäisen helppo manipuloida ja lisäksi eloonjäämistaistelussa hän tuskin pärjäisi kovin hyvin."

"Miksi sitten yhteiskuntatieteet ja monet filosofit pitävät tyhjää taulua parhaana vaihtoehtona? Se että biologia determinoi kaiken, on kauhea ajatus. Meidän on siis oman etumme nimissä ajateltava että kaikki on yhteiskunnallisesti konstruoitua koska silloin voimme siihen vaikuttaa. Pahimmassa tapauksessa kyse on myös siitä, että ilmeisetkin tosiasiat kielletään koska ne ovat moraalisesti sopimattomia."

"On olemassa keskinkertaista, universaalin ihmisluonnon kannalta hyvää taidetta joka pitää kiinni tietysti säännönmukaisuuksista ja sitten on erilaisten teoreettisten periaatteiden pohjalta kehitettyä taidetta. Jälkimmäinen ei pitkän päälle kestä vaan karsiutuu pois."

"Pinkerin näkemyksenä on se että humanistit ja yhteiskuntatieteilijät ovat todella kovapäistä porukkaa joka ei vain viitsi kuunnella eikä uskoa."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Valitse itsellesi joku nimimerkki, jotta keskustelujen seuraamisesta tulisi helpompaa. Älä laita ruksia kohtaan "Anonyymi".