maanantaina, kesäkuuta 01, 2009

Koulutettujen miesten kato

The Crisis of the Disappearing Educated Male

Lost Men on Campus

Nuoret miehet putoavat

HS:
Vain harva valitsee seksittömän elämän vapaaehtoisesti

Sexpo-säätiön tutkimuspäällikön Anu Suomelan mielestä seksittömyys ei välttämättä ole epäkohta elämässä.

"Seksin tilalla on todennäköisesti jotain muuta, mutta valitettavan usein yksinäisyyttä", Suomela sanoo. Hänen työssään kohtaamista ihmisistä tyypillinen seksittä eläjä on pienellä paikkakunnalla asuva, keski-iän ohittanut mies, joka ei ole koskaan löytänyt itselleen partneria.

Lukijakirjeitä lähettäneiden joukossa oli myös useita 20–40-vuotiaita miehiä, joilta puuttui kumppani.

"Kuka parisuhteessa elävä voi kuvitella, miltä tuntuu, kun naisten alusvaate- tai kesämekkomainoksia nähdessä on pakko hyppiä tasajalkaa ja hakata päätänsä seinään, kun riipii aivan hirveästi?" 39-vuotias mies kysyy.

Miksi joku sitten jää ilman puolisoa, vaikka kaipaisikin kumppanin läheisyyttä?

Seksuaaliterapeutti Teija-Liisa Rannan mielestä elämäntarina antaa usein viitteitä siitä, miksi ihminen on jäänyt yksin. Jos kumppania ei ole koskaan löytynyt, syitä voi Rannan mukaan etsiä lapsuudesta asti.

Joskus nuori ei syystä tai toisesta onnistu itsenäistymään eikä harjoittelemaan ihmissuhteita. Huono itsetunto tai minäkuva saattaa vaikeuttaa ihmissuhteen luomista. Toisinaan ikävät kokemukset aiemmissa parisuhteissa voivat hankaloittaa uuden suhteen luomista.

Seksiä kertovat kaipaavansa myös monet keski-ikäiset tai sitä vanhemmat naiset, joiden suhde on syystä tai toisesta päättynyt, tai puoliso ei enää kykene yhdyntään.

"Seksikin oli upeaa 30 vuotta. Sitten peliin puuttui herra diabetes. Nyt toimii ainoastaan se henkinen yhteys, jonka takia en halua lähteä uuttakaan etsimään", nimimerkki Toinen jääkausi kirjoittaa.

"Luultavasti löytäisin lähipubeista seuraa, vaikka olenkin näin vanha, mutta sellainen seura ei minua kiinnosta", hiukan yli 60-vuotias Esperanza kirjoittaa.

Parisuhteessa seksittömyydestä kärsivistä valtaosa näyttää olevan miehiä. Tämän vahvistaa myös Sexpon Anu Suomela. Hänen mukaansa vain joka kolmas haluttomampi osapuoli on mies, muulloin aina nainen.

17 kommenttia:

  1. "Joskus nuori ei syystä tai toisesta onnistu itsenäistymään eikä harjoittelemaan ihmissuhteita. Huono itsetunto tai minäkuva saattaa vaikeuttaa ihmissuhteen luomista. Toisinaan ikävät kokemukset aiemmissa parisuhteissa voivat hankaloittaa uuden suhteen luomista."

    Syy voi olla myös muualla, kuin yksin jäävässä ihmisessä itsessään. Mutta tätä vaihtoehtoa ei toki, poliittisen korrektiuden kuristusotteessa, voi edes pohtia.

    VastaaPoista
  2. Anonyymi1/6/09 11:55

    "Syy voi olla myös muualla, kuin yksin jäävässä ihmisessä itsessään. Mutta tätä vaihtoehtoa ei toki, poliittisen korrektiuden kuristusotteessa, voi edes pohtia."

    Ai, neekereissä, somaleissa vai muslimeissa? Odotamme kiinnostuneina salattua tietoa.

    VastaaPoista
  3. "Odotamme kiinnostuneina salattua tietoa."

    Ei siinä mitään salattua ole. Kyse on yksinkertaisesti siitä, että parisuhdemarkkinoilla valtaa on nimenomaan naisilla. Osa miehistä on tuomittuja jämään ilman, eivät siksi, että heissä olisi varsinaisesti mitään vikaa, vaan koska kukaan ei kelpuuta heitä.

    VastaaPoista
  4. "Ai, neekereissä, somaleissa vai muslimeissa?"

    Hehheh naurettavaa anotrollailua taas. :)

    VastaaPoista
  5. Anonyymi1/6/09 13:34

    Jorma:"Ei siinä mitään salattua ole. Kyse on yksinkertaisesti siitä, että parisuhdemarkkinoilla valtaa on nimenomaan naisilla. "

    Ja naisilla myöskin seksikartelli, eli naiset eivät voi valita täysin vapaasti, vaan joutuvat arvioimaan myös mitä muut naiset ovat mieltä valinnasta, onko tarpeeksi maskuliininen, itsevarma tjne.

    Löytäessään sellaisen
    vapaan miehen, jonka (vapaa) nainen arvioi kelpaavan muillekin nainen pyrkii tarrautumaan tähän hyvinkin tiukasti.

    Jos ehdotettu mies taas on sellainen,
    etteivät muut naiset siitä kovin paljoa ilahtuisi nainen ei yleensä edes harkitse minkäänlaista suhteen rakentamista tämän kanssa siinäkään tapauksessa, että mies olisi omalla tavallaan lahjakas ja miellyttävä.


    Bmad

    VastaaPoista
  6. Anonyymi1/6/09 16:39

    Eikö ihmissuhteiden "harjoitteleminen" tapahdu siinä iässä, jolloin seksiä ei vielä harrasteta? Voin kuvitella, että kouluporukoiden ei-suosittu (rillipää / läski / hikari / äidin helmoihinsa sitoma / liian herkkis) poika menettää itsetuntonsa eikä myöhemmin osaa olla luontevasti tyttöjenkään seurassa.

    Sinänsä ei auta hakea syyllisiä vaan etsiä ratkaisuja. Uhrin rooliin voi jäädä kiinni ja noidankehä on valmis. Tod.näk nuorilla tytöilläkin on usein tekemistä itsetuntonsa kanssa, joten he saattavat vältellä poikia, joiden itsetuntoa pitää pönkittää. ("Usko nyt, oot ihan hyvä tyyppi.")

    Nainen

    VastaaPoista
  7. "Luultavasti löytäisin lähipubeista seuraa, vaikka olenkin näin vanha, mutta sellainen seura ei minua kiinnosta", hiukan yli 60-vuotias Esperanza kirjoittaa.

    Kerrankin joku rehellinen nainen tästä aiheesta - tämä kuvastaakin mainiosti markkinatilannetta, joka on miesten kannalta todella surkea. Siis markkina-arvoltaan periaatteessa täysin nollan arvoinen nainen nykymaailmassa kuitenkin saa seksiseuraa halutessaan (eli hänen markkina-arvonsa ei käytännössä olekaan se nolla, vaikka 'pitäisi').

    Siis tämä on niin hankala asia pistää sanoiksi, mutta tässä kuvastuu taas se inhottava epätasapainon äärimmäisyys, joka on meikäläistä joskus riipinyt. Mitä hirvittävämmällä läskillä akalla voi olla vakiintunut poikaystävä/aviomies ja hyvää seksiä, mutta mitä kunnollisimmalla, tupakoimattomalla, viisaalla ja hyvällä miehellä ei ole MITÄÄN mahdollisuuksia edes moiseen hirviöläskiin eukkoon, jos tuo kunnollinen mies sattuu olemaan hiukan ujo.

    Jos tämä epätasapaino ei olisi edes näin -äärimmäinen-, niin voisin sen jotenkin sulattaa. Siis sanotaan, jos vaikka ruma ja läski nainenkaan ei saisi seksiä mistään ja mitenkään - siis jos naisilla se yltäkylläisen seksin ja vastentahtoisen seksinpuutteen raja menisi jossain hiukan korkeammalla.

    Mutta kun mitä mursuimmallekin eukolle löytyy panijansa.. on olemassa läskifetissejä ja kaikenlaista vastaavaa - mutta en ole edelleenkään koskaan kuullut kenelläkään naisella olevan 'ujousfetissiä', jossa häntä kiihottaisi ne nössykkäpojat, jotka eivät uskalla silmiin katsoa, eivätkä saa nätin naisen edessä sanaa suustaan..

    Toki on joskus kuultu tarinoita, joiden mukaan on olemassa 'vanhempia naisia', joita kiinnostaa 'opettaa poikia' .. mutta sitäkään asiaa tuskin on kovin paljon tutkittu, joten eipä aiheesta ole pahemmin dataa kertynyt.

    Hölmöintä on, että ruma ja läskikin nainen menestynee huorana vallan tavattoman hyvin kaupallisesti katsoen, mutta hyvännäköinenkään mies ei menesty gigolona, jos on hiukankaan ujo tai epävarma (tai välttämättä muutenkaan).

    Siis pakko kai tällaisessa maailmassa tässäkin aiheessa jokin epäreiluus on olla, mutta miksi sen täytyy olla niin äärimmäinen..?

    - Vortac

    VastaaPoista
  8. Syy voi olla myös muualla, kuin yksin jäävässä ihmisessä itsessään. Mutta tätä vaihtoehtoa ei toki, poliittisen korrektiuden kuristusotteessa, voi edes pohtia.

    Voidaan toki, kun kyseessä on NAINEN.

    Vaikka mitä paradoksaalisinta, naiset -nimenomaan- ovat niitä, jotka jäävät yksin ihan omasta valinnastaan eikä olosuhteiden pakosta. Tämä on kunnon bizarro-world.. asioista puhutaan aivan käänteisesti siihen nähden, miten ne oikeasti ovat.

    - Vortac

    VastaaPoista
  9. Jos ehdotettu mies taas on sellainen,
    etteivät muut naiset siitä kovin paljoa ilahtuisi nainen ei yleensä edes harkitse minkäänlaista suhteen rakentamista tämän kanssa siinäkään tapauksessa, että mies olisi omalla tavallaan lahjakas ja miellyttävä
    .

    Sinänsä ihan totta, mutta en usko, että se johtuu niinkään seksikartellista (onhan paljon 'itsenäisiä' naisia, jotka tekevät omat ratkaisunsa konsultoimatta ensin muita naisia), kuin ennemminkin siitä, että nainen ei PYSTY NÄKEMÄÄN, onko mies hyvä vai huono, ennenkuin on saanut feedbackia muilta naisilta tai tarpeeksi status-symboleja tai vastaavia signaaleja mieheltä.

    Jostain kummallisesta syystä nainen ei pysty itse päättämään tykkääkö tai kiihottuuko jostain miehestä, vaan tarvitsee siihen ikäänkuin 'sosiaalisia todisteita' (PUA-termi).

    - Vortac

    VastaaPoista
  10. Anonyymi2/6/09 03:16

    Vortac:
    "Sinänsä ihan totta, mutta en usko, että se johtuu niinkään seksikartellista (onhan paljon 'itsenäisiä' naisia, jotka tekevät omat ratkaisunsa konsultoimatta ensin muita naisia), kuin ennemminkin siitä, että nainen ei PYSTY NÄKEMÄÄN, onko mies hyvä vai huono, ennenkuin on saanut feedbackia muilta naisilta tai tarpeeksi status-symboleja tai vastaavia signaaleja mieheltä. "

    En minä tarkoittanut, että
    nainen juoksisi kyselemässä muilta naisilta mielipiteitä, vaan sitä, että nainen tekee miehestä ensiarvion sen perusteella miten hän olettaa seksikartellin suhtautuvan häneen. Omatoimisesti hän sen tietenkin tekee, varsinkin nykypäivänä.

    Nainen mittaa vapaan mieskandidaatin markkina-arvoa ja jos se on hyvä nainen alkaa
    janota häntä melko avoimesti. Jos miehen markkina-arvo taas on liian huono, hänen on pakko sanoa "ei poikaseni, en voi, en kyllä mitenkään voi... ", ja siinä tilanteessa tuo nainen voisi jopa menettää malttinsa jos joku ulkopuolinen tulisi vinkkaamaan, että "hei tuossa miehessä on jotain, mitä et huomaa".

    Panu on ihan oikeassa
    siinä, että naiset toimivat fasistisesti. Lahjakasta, hyvännäköistä ja sosiaalisesti menestyvää naista on lähes umpimahdotonta saada kiinnostumaan miehestä, jolla ei ole maskuliinisia resursseja.
    Yksinkertaisesti naisen seksikartelli estää naista tekemästä valintoja, jotka kohdistuisivat liian ujoihin miehiin.


    Bmad

    VastaaPoista
  11. Anonyymi2/6/09 03:28

    Vortac:"mutta en ole edelleenkään koskaan kuullut kenelläkään naisella olevan 'ujousfetissiä', jossa häntä kiihottaisi ne nössykkäpojat, jotka eivät uskalla silmiin katsoa, eivätkä saa nätin naisen edessä sanaa suustaan.."

    Selitys tuohon on se,
    että naiset eivät oikeastaan tiedä miten ujoa miestä lähestytään.
    Miehet sen sijaan ovat oppineet lähestymään ujoja naisia.

    Naiset valahtavat veltoiksi
    tai alkavat kokevat ahdistusta ja tylsyyttä mikälo yrittävät olla ujon miehen kanssa tekemisissä. Jos mies valahtaisi ujon naisen edessä veltoksi ongelma olisi sama toiseen suuntaan. Naiset järjestelmällisesti karttavat ujoja miehiä välttääkseen väärän lähestymistapansa aiheuttamia
    neurooseja.

    Naisen sukupuoliroolin
    kunnia ei myöskään anna myöden miehelle, joka pakenee rooliodotustaan tai ei kykene käyttämään sitä.

    Kun miehet lähestyvät
    ujoja naisia, he kohtelevat heitä kunnioittavasti ja johdattelevat heitä avautumaan ja lämpenemään. Samaan tapaan naistenkin tulisi toimia ujojen miesten kanssa.


    Bmad

    VastaaPoista
  12. Anonyymi2/6/09 03:35

    "Vaikka mitä paradoksaalisinta, naiset -nimenomaan- ovat niitä, jotka jäävät yksin ihan omasta valinnastaan eikä olosuhteiden pakosta. Tämä on kunnon bizarro-world.. asioista puhutaan aivan käänteisesti siihen nähden, miten ne oikeasti ovat."

    Lapsille ja nuorille
    annetaan surutta sellaista kuvaa,
    että kaikki olisi edes kohtuullisen tasa-arvoista ja hyvää pohjoismaiseen tapaan, mutta silti uskomattoman monet pojat ajautuvat etenkin sukupuolisen läheisyyden puutteeseen, ja pultsareiden tai muihin "hoitokoteihin"
    juomaan viinaa. Naiset samaan aikaan valittavat kun riittävän monet pojat eivät ole isonakaan sellaisia kuin viihdetarkoituksiin (?) tehtyjen roskaelokuvien kusipäätähdet.

    Mediassa ja lehdistössä
    tästä kaikesta ei puhuta mitään.
    Edelleen koulun penkillä istuu seitsemän- ja kymmenvuotiaita siinä uskossa, että heitä odottaa maailma, jossa naiset ja miehet voivat elää jopa jotenkin
    rinnakkain.

    Ei odota. Heistä tulee
    profeministejä ja naisia kumartelevia alfauroksia. Katutappelijoita ja alkoholisteja, ynnä jotain siltä väliltä.
    Jos joku lapsi lukee nyt tätä palstaa niin ota printti tästä viestistä ja sen jälkeen yhteys lastensuojeluviranomaisiin...


    Bmad

    VastaaPoista
  13. "Voidaan toki, kun kyseessä on NAINEN."

    Olet aivan oikeassa, Vortac.

    VastaaPoista
  14. No, alunperin oikeassa olit sinä, Jorma - minä vain tykkään sitten tuoda toisten mahdollisesti unohtamaa äärimmäisempää perspektiiviä kuvaan mukaan, jotta koko totuus voisi helpommin paljastua.

    Toivon, ettet pahastu tästä toiminnastani.. tarkoitukseni oli vain korkeintaan täydentää mainiota kirjoitustasi, eikä ollenkaan saivarrella tai muuta sellaista.

    Kunnioitan suuresti teikäläistä monestakin syystä - yksi on se, että jaksat pakertaa niin paljon viisautta tänne, annat paljon ajateltavaa, ja kerrot asiat niin ytimekkäästi ja suoraan, totuudenmukaisesti, niinkuin ne ovat.

    Toinen on se, että olet jaksanut heltymättä vastata mitä typeriempienkin kanatroolarien kotkottaviin haamuargumentteihin järkevästi ja faktapohjaisesti.

    Kolmas taas, että uskallat kirjoittaa kuitenkin omana itsenäsi, siis aitona ihmisenä, jolla on tunteet ja oikeustaju kohdallaan.

    Neljäs syy piilee siinä, että olet harvinaisen valveutunut yksilö, ja tämän blogin ulkopuolella tuollaiseen valveutuneisuuteen näistä asioista törmää äärimmäisen harvoin, itseasiassa en ole kertaakaan vielä törmännytkään.

    Vaikka olemmekin hieman eri mieltä joistain jutuista, on aina ilo lukea tekstejäsi, koska tässä ahdistavan matriarkaalisessa maailmassa kirjoituksesi edustavat pientä keidasta, jossa saa hetken levähtää ennen raskaan matkan työlästä jatkamista.

    Kiitos muuten tästäkin pienestäkin kannustuksesta, meillä kaikilla on iso taakka hartioillamme, ja kannustaminen ei oikein kuulu suomalaiseen kulttuuriin, ainakaan miesten kohdalla.. arvostan siis sellaista hyvin suuresti ja olen sydämessäni kiitollinen.

    Suo siis anteeksi, jos joskus perfektionismissani haluan nusata hieman pilkkua tai lisätä jotain, silloinkin kun se kuulostaa hieman vastaan väittämiseltä - se ei näetsen välttämättä ole tarkoitus, ehkä vaan en aina osaa ilmaista asioita muullakaan tavalla. Ja tarkoitukseni on vain saattaa totuus kaiken kansan nähtäville sen kaikissa yksityskohdissaan ja koko laajuudessaan.

    Koen ikäänkuin että kudomme kaikki tässä ikäänkuin mattoa, johon lopulta kertyy täydellinen kuva koko totuudesta, ja jokainen kirjoitus ja postaus on palanen sitä. Jokainen fema-troolarin postaus taas on ikäänkuin peitelappu ja vääristymä totuuden kudoksessa.. (-8

    Koen siis ikäänkuin, että teemme täällä yhteistyötä, johon sitten koetan parhaani mukaan osallistua. Onneksi olet ottanut asian oikealla tavalla, ja ymmärtänyt, että arvostan viestiäsi, vaikka haluankin ehkä lisätä jonkinlaisen näsäviisaan näkökannan siihen, jotta se matto olisi täydellisempi.


    - Vortac

    VastaaPoista
  15. Anonyymi3/6/09 18:50

    Hmmm.. Jos miestä lähestyy mursu, eikä miestä ota eteen, niin on aivan normaalia ettei mies pane.

    Aivan samalla tavalla, jos lähestyvä mies ei minua kiinnosta seksuaalisesti, en sitä panisi, vaikka kyseinen olisi viimeinen mies maailmassa.

    En ole kenellekään miehelle seksiä velkaa, ja saan panna juuri sitä kuka minua kiinnostaa. Jos sanon ei sellaiselle joka ei kiinnosta, se on sama kuin että kuka tahansa hetero mies sanoisi homomiehelle ettei kiinnosta.
    Epäkiinnostava mies on kuin lesbo. Kuvotustasoltansa samaa kuin lähentelevä homomies on heteromiehelle.

    Hunajalla vain saa enemmän kuin etikalla. Eli vika miksi ette saa, on aivan oma valintanne käytöksenne pohjalta..
    Jatkakaa vaan, no skin off my nose. Onneksi kaltaisenne eivät pääse edes lisääntymään - se on sitä luonnonvalintaa epäkelvoille.

    VastaaPoista
  16. "En ole kenellekään miehelle seksiä velkaa"

    Olen samaa mieltä! Kaikilla on oikeus päättää omasta ruumiistaan.

    "Hunajalla vain saa enemmän kuin etikalla"

    No tämä taasen ei vaan pidä paikkaansa. Nimittäin röyhkeimmät, naisia sikamaisimmasti kohtelevat ns. kovat karjut ovat niitä, jotka saavat eniten. Eivät ehkä sinulta, mutta varsin monelta muulta naiselta ihan milloin haluttaa. Ja useimmat meistä ATM:stä ovat yrittäneet kohteliaisuudella ym. saada naista ja emme ole onnistuneet.Silloin tällöin tänne ilmestyy naisia, jotka sanovat, että naiskriittisellä asenteella emme koskaan saa naisia. Hyvin todennäköisesti tottakin, mutta tämä jättää huomiotta sen, että useimmilla on meistä on aiemmin ollut naismyönteinen, jopa naisia ihannoiva asenne. Minulla ainakin. Mutta sillä saimme naisilta vain nöyryyttävää kohtelua. Joten mitään etua asennemuutoksesta meille ei ole.

    Toinen asia on sitten se, että kun nämä kovat karjut sitten käyttäytyvät naistaan kohtaan suhteessa juuri niin kuin kaikki alunperinkin tiesivät tämän tulevan käyttäytymään. Siitä sitten seuraa huuto: "Te miehet olette sikoja!"

    Jotkut miehet ovat kyllä sikoja, mutta he ovat naisten suosiossa eniten. Saattaa hyvin olla, että jotkut meistä ATM:stä käyttäytyisivät suhteessa naista kohtaan sikamaisesti. Saattaa olla, että eivät. Totuus on kuitenkin se, että meillä ei ole ollut tilaisuutta. Joten turha syyllistää meitä jostain, mitä EMME OLE TEHNEET!! Mutta se ei naisia estä. Näin tekemällä he yrittävät vapauttaa itsensä sikojen suosimisen seuraamuksien vastuusta.

    VastaaPoista

Valitse itsellesi joku nimimerkki, jotta keskustelujen seuraamisesta tulisi helpompaa. Älä laita ruksia kohtaan "Anonyymi".