keskiviikkona, syyskuuta 02, 2009

Yksinhuoltajia syrjitään

Yksinhuoltajan talous horjuu muita herkemmin
- Yksinhuoltajat kokevat syrjintää työantajan puolelta. Jos lapsi sairastuu, on vanhempi väistämättä poissa töistä. Siksi heitä ei välttämättä haluta palkata.

Syrjintä on tuttua Teija Salmelle. Keskusteluista ystävien kanssa on ilmennyt, että yksinhuoltajaäiti ei koskaan ole työnantajalle ensimmäinen vaihtoehto, kun palkkalistalle etsitään uutta voimaa.

- Nykyään olen helluntaiseurakunnalla töissä, ja se on tosi ok. Mutta joskus työhaastatteluissa vastaanotto on ollut vihamielistä, kun on käynyt ilmi, etten voi tehdä kolmivuorotyötä.

Naistutkimus jää tänään historiaan Helsingin yliopistossa

Ukrainan pornolaki

Audi-pomon kohulausunnot eivät hätkähdytä naiskansanedustajia

Jutta Urpilainen säestää presidentti Halosta: naisjohtajalle kasataan ulkonäköpaineita.
Presidentti Tarja Halonen nosti naispäättäjien kohtelun esille maanantaina FST5-kanavan ruotsinkielisessä Vilket drama -ohjelmassa. Halonen ihmetteli valtiovierailuista saamaansa palautetta.

- Hyvin usein kun minun onnistumistani arvioidaan, niin ei katsota miten kuningas käyttäytyi, vaan verrataan kuningattareen, Halonen paheksui.

- Naisen pitäisi olla yhtä aikaa äiti, presidentti, kuningatar ja kaikkea mahdollista, Halonen puuskahti.

46 kommenttia:

  1. "Mutta joskus työhaastatteluissa vastaanotto on ollut vihamielistä, kun on käynyt ilmi, etten voi tehdä kolmivuorotyötä."

    Jos ei pysty kolmivuorotyöhön, niin ei pysty.

    VastaaPoista
  2. Anonyymi2/9/09 10:38

    Pistän tästä pari viestiä Vihreän langan sivuilta, koska ne katoavat kohta sieltä, jos vanhat merkit paikkansa pitävät -- ja koska niistä ei voi tulla osa länsmaissen kirjallisuren kaanonia, jos feministit pääsevät ne sensuroimaan.


    Entäs toisin päin?

    Anne Moilanen on vihaa tihkuvissa ohjelmissaan ja lehtijutuissaan vaatinut tulta munille kerta toisensa jälkeen. Tulvassa hän painotti sanomaansa asetta käyttävän naisen kuvalla ja luettelolla väärinajattelijoista. Onneksi kukaan ei ainakaan vielä ole ottanut onkeen ja ryhtynyt lahtaamaan.

    Ymmärrän, että feministeistä miehiin kohdistuvat tappouhkaukset ovat vitsikkäitä. Sitä kuitenkin toivoisi, että siellä lehden toimituksessa olisi myös sellaisia, jotka huomaisivat tuollaiseen kirjoitteluun liittyvän pahuuden.

    Koska miesten demonisointi on osa kulttuuriamme, ehkä kukaan ei huomaa. Mutta ehkä pahuuden huomaisi, jos asian kääntäisi koskemaan naisia. Kuvitelkaa, jos pystytte, minkälaisen shokin se aiheuttaisi, jos joku mies kehottaisi tappamaan feministejä! Vitsikäs otsikko olisi vaikka "Kirvestä haaroihin". Kuvassa mies heiluttelisi kirvestä ja jutussa lueteltaisiin väärin ajattelevia feministejä.

    Ajatus on niin vastenmielinen, että poistatte tämän viestin heti. Missään nimessä, ette antaisi jutun kirjoittajalle tilaa neljän aukeaman ja kansikuvan jutussa levittää juttujaan vielä suuremmalle yleisölle.

    ---

    Mitä puoluetta äänestäisi?

    Olen ollut vihreiden äänestäjä 80-luvulta asti ja onnistunut siirtämään kannatuksen jopa lapsille ... tai no, mistä minä muka tietäisin, ovatko päätöksensä tehneet meikäläisen takia. Tarkemmin ajatellen, tuskin ;-)

    Jos yrittää oikein lyhyesti kiteyttää kannatukseni syyn, se on vihreiden aika johdonmukainen tai ainakin päättäväinen tapa ottaa huomioon tulevaisuuttamme uhkaavat markkinatalouden ulkoisvaikutukset.

    Puolueen liepeillä on aina pyörinyt feministien kaltaisia vastenmielisiä ilmiöitä. Joskus jo 90-luvulla toimittaja keksi verrata tyypillisen suomalaismiehen luonnetta sarjamurhaajan luonteeseen. Mutta jotenkin olen jaksanut kaikesta huolimatta uskoa puolueen peruslinjan pitävyyteen.

    Vihreän langan viimeaikaiset feministiset jutut ja täällä esiintyvä sensuuri ovat saaneet minut kuitenkin harkitsemaan uudelleen. Puolueenkin kannoissa tuntuu olevan yhä enemmän feminististä epätasa-arvon tavoittelua, vihan lietsontaa, sensuuria ja muita vastenmielisiä ajatuksia. En voi äänestää puoluetta, joka antaa jatkuvasti ja runsain mitoin tilaa perusarvojeni vastaisille aatteille.

    Edessä on siis vaikea tehtävä. Mitä puoluetta keski-ikäinen demokraattisia valistuksen arvoja ja luonnonsuojelua kannattava mies voi äänestää? Ilmiselvästi ei vihreitä, mutta kun ei oikein muitakaan.

    VastaaPoista
  3. Naistutkimus jää historiaan... Oppiaineen professori, Tuija Pulkkinen, miksi nimi vaihdettiin?

    - Keskustelua nimestä on käyty jo kymmeniä vuosia. Englanniksi oppiaine on kulkenut nimellä gender studies. Sille ei ole koskaan löytynyt sopivaa suomennosta. 1990-luvun alussa viimeksi päädyttiin käyttämään edelleen naistutkimus-sanaa.


    Gender = sukupuoli
    Study = tutkimus

    Mikäs se olikaan se uusi nimi?

    Sukupuolentutkimus!

    Muitakin sammakkoja löytyy.

    - Eihän nimen tarvitse toisaalta kertoa sitä, mitä oppiaineessa tehdään.

    Naistutkimusta on kritisoitu poliittisuudesta. Naistutkimuksen suurin hyöty yhteiskunnalle?

    - Aine on suurien vaikeuksien kautta puskenut itsensä tieteenalaksi yliopistoihin.

    - Oppiaineen luomat uudet käsitteet ovat toimineet välineinä poliittisessa muutoksessa. Ei voi silti tietenkään sanoa, että naistutkimus olisi ollut eniten muutosta aikaansaava osa.


    On luotu uusia käsitteitä poliittiseen muutokseen, mutta ei naistutkimus ole ollut muutosta aikaansaava osa. Hyöty, onko naistutkimus tuottanut turhaa tietoa? Miksi siis naistutkimus tuo politiikkaan uusia käsitteitä?

    VastaaPoista
  4. naisjohtajalle kasataan ulkonäköpaineita...

    Ei ole vastaavaa kuulunut yksityisen sektorin naisjohtajilta. Eikä sen puoleen sitäkään, että mediassa olisi kirjoitettu "vaadimme naisjohtajilta parempaa ulkonäköä".

    Jotain on vialla kun pitää arvostella mediaa ja kansaa ulkonäköpaineiden asettamisesta.

    Voisiko mitenkään olla mahdollista, että niissä asiakysymyksissä voisi ehkä olla jotain viilaamista? Vai onko käynyt niin, että asia on loppunut?

    Mitä tulee miespoliitikkojen arvosteluun niin vaalirahakohun aikaan Keskustan Jarmo Korhosesta oli lööppi, jossa miehen mainittiin lihoneen 20kg (muistaakseni) lomansa ja vaalirahakohun aikana. Vaikea kuvitella että Urpilaisesta, Halosesta tai kenestäkään naisjohtajasta/-kansanedustajasta tmv. olisi vastaavia lööppejä, vaikka ne kuinka pitäisivät paikkansa!

    VastaaPoista
  5. Anonyymi2/9/09 11:41

    Miehillä ja naisilla on edelleen kaksoisstandardi julkisuudessa: miehiä saa vapaasti haukkua ja kritisoida mistä tahansa, naisia ei. Mieskuva voi olla miten vain vanhoillinen ja seksistinen, naisen puolesta heti otetaan kantaa.

    Jos Audi-miehen juttu olisi julkaistu naistenlehdessä kirjoittajana vaikka vaatetusliikkeen edustaja, ei varmasti olisi noussut kohua.

    VastaaPoista
  6. "Jutta Urpilainen säestää presidentti Halosta: naisjohtajalle kasataan ulkonäköpaineita. "

    Kuka niitä kasaa? Kukas se oli joka esiintyi taannoin lehdesä verkkosukissaan?

    "SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen sanoo, että miesjohtajat pääsevät vähemmällä kuin naisjohtajat. Sekä kansalaisilla että medialla on vielä totuttelemista naisjohtajiin."

    Entinen demareiden äänestäjä, aito rasvanahka, ei todellakaan tajua tuollaista puoluejohtajaa joka keikistelee verkkosukissaan lehtien palstoilla. Eihän sellaisella henkilöllä ole mitään uskottavuutta tai auktoriteettia.

    VastaaPoista
  7. "Entinen demareiden äänestäjä, aito rasvanahka, ei todellakaan tajua tuollaista puoluejohtajaa joka keikistelee verkkosukissaan lehtien palstoilla. Eihän sellaisella henkilöllä ole mitään uskottavuutta tai auktoriteettia."

    Tässä kohden olen eri mieltä. Ainakin ne paikallisten Työväenyhdistysten eli SDP:n paikallisosastojen ihmiset, joita tunnen, identifioituvat hyvinkin tuohon perinteiseen "rasvanahkaiseen" työläisyyteen, mutta heidän suhtautumistaan Urpilaiseen pitäisin varsin myönteisenä. Puolueen keskusjohdossa on henkilöitä, jotka tavallinen työväestö voi kokea hyvinkin vieraaksi, mutta Urpilaista pidetään melko kansanomaisena, sanoisin jopa "hyvänä jätkänä". Sitä ei näytä suinkaan vähentävän - päinvastoin - se, että toiset pitävät Urpilaista myös ulkoisesti edustavana naisena.

    Puolueen ulkopuolella Urpilaista kyllä kritisoidaan, mutta demarien johdossa moni "rasvanahka" näkee hänet mieluummin kuin vaikkapa radikaalimaineestaan yhä kärsivän Erkki Tuomiojan.

    VastaaPoista
  8. "Naisen pitäisi olla yhtä aikaa äiti, presidentti, kuningatar ja kaikkea mahdollista, Halonen puuskahti."

    Eroa muumiomamma, jos ottaa noin koville. Emme jää sinua kaipaamaan.

    Presidentin hommassa on pitkälti kysymys edustamisesta, ja sitä arvoidaan, kriittisestikin. Niin se vain on. Lienee aika luonnollista verrata naispresidentin pukeutumista kuningattaren pukeutumiseen.

    Meillä on, vaikka Halonen ja Urpilainen eivät sitä uhriutumisensa keskellä haluakaan tunnustaa, arvioitu myös miespoliitikkojen pukeutumista ja esiintymistä. Tuomiojan lippalakki herättää pahoja muistoja yhä.

    Sitä paitsi, monet naispoliitikot, Urpilainen yhtenä monista, lähtevät itse poseeraamaan naisten lehdissä ja iltapäivälehdissä ties missä räteissä. Turha siinä on sitten itkeä, jos tämä nousee myöhemminkin esille. Julkisuudesta ei voi poimia vain itselle mieluisia puolia.

    VastaaPoista
  9. Anonyymi2/9/09 13:07

    "Entinen demareiden äänestäjä, aito rasvanahka, ei todellakaan tajua tuollaista puoluejohtajaa joka keikistelee verkkosukissaan lehtien palstoilla. Eihän sellaisella henkilöllä ole mitään uskottavuutta tai auktoriteettia."

    Meneekö naiselta uskottavuus, kun hän pukeutuu naisellisesti? Menisikö miespoliitikolta uskottavuus liian miehekkään pukeutumisen johdosta?

    VastaaPoista
  10. Hyvärinen J.,

    Minulle on sinänsä ihan se ja sama onko Urpilainen demarirasvanahkojen mielestä "hyvä jätkä". Sama koskee Erkki "Marimekko-laukku" Tuomiojaa. Tärkeintä on että molemmat on demareita ja jatkossakin oppositiossa ;)

    Siellä sopii huudella :)

    Sinänsä kuitenkin olen mielipiteesi kanssa eri mieltä, Hyvärinen J., siinä, että rasvanahka ei varmaan katso hyvällä demareiden alamäkeä, joka on tullut juurikin Urpilaisen aikana.

    Nyt vain pitäisi saada RKP vielä ulos hallituksesta, sanotaanko vaikka vähintään seuraavaksi 30 vuotis kaudeksi :D

    VastaaPoista
  11. Anonyymi2/9/09 13:27

    Kuinkakohan paljon yksinhuoltajien "työttömyydestä" johtuu siitä, että yhteiskunnan tuet ovat niin korkeat, etteivät ne kannusta menemään töihin. Miksi mennä töihin, jos kotona lorvimalla saa suunnilleen saman verran.

    Asiasta seitsemänteen:

    Brittitytöt kännäävät eniten

    ...
    Esimerkiksi 15-vuotiaista nuorista tytöt ovat todennäköisemmin humalassa kuin pojat.
    ...

    Homo

    VastaaPoista
  12. Anonyymi2/9/09 13:39

    Minisikö Jyrki Kataiselta poliittinen uskottavuus, jos hän esimerkiksi poseeraisi lehdessä miehille tarkoitetuissa seksihepeneissä vaikka haarat levällään ja jalat ilmassa? Luulenpa vain, että menisi.

    Homo

    VastaaPoista
  13. Kannatuksensa vähenemisestä demarit eivät taatusti iloitse, mutta asian ydin on se, että ainakaan täällä "maakunnassa" SDP:läiset eivät juuri näytä vierittävän siitä syytä Urpilaiselle. Heinäluomaa kritisoitiin aikanaan kovemmin sanankääntein, vaikka hänen aikanaan puolueella meni nykyistä paremmin. Tiedä sitten, paljonko mukana on sellaista ajattelua, että "söpöä" puheenjohtajaa ei hennota arvostella samalla tavalla kuin karskia miestä. Tuon kaltaisella vanhakantaisella ajattelulla nimittäin on edelleen vahva kaikupohja puoliurbaanissa työläiskulttuurissa.

    VastaaPoista
  14. Anonyymi2/9/09 13:42

    Lisäksi hullun ja huumeissa olleen kirvesmiehen tapettua nuoren miehen metrossa, olisi voinut Katainen vielä esiintyä lehden kannessa kirves lyöntiasentoon kohotettuna - aivan niin kuin Urpilainen esiintyi ruiskun kanssa, hoitajamurhakohun ollessa vielä tuore.

    Homo

    VastaaPoista
  15. Anonyymi2/9/09 13:46

    Muistammehan, että Jutta ei esiintynyt pelkästään seksihepenissä, vaan myös puolimakaavassa asennossa, huorahtavat seksihepenet yllään. Vai milloin viimeksi muistatte nähneenne naisen tuollainen asu päällään, joka ei olisi seksipalvelujen myyjä? Jutta tuskin on seksipalveluiden kauppias, mutta asuvalinta ja poseeraus osoitti kyllä harvinaisen heikkoa harkintakykyä.

    Homo

    VastaaPoista
  16. Anonyymi2/9/09 13:53

    "Menisikö Jyrki Kataiselta poliittinen uskottavuus, jos hän esimerkiksi poseeraisi lehdessä miehille tarkoitetuissa seksihepeneissä vaikka haarat levällään ja jalat ilmassa? Luulenpa vain, että menisi."

    Aivan varmasti menisi.
    However, Urpilainen ei poseerannut alusvaatteisillaan eikä haarat levällään tms, vaan vaatteissa, jollaisia voi käyttää julkisesti esim. iltatilaisuuksissa.

    VastaaPoista
  17. Anonyymi2/9/09 13:56

    Verkkosukat on laskettavissa seksihepeniksi, enkä minäkään seksihepenillä välttämättä tarkoittanut juuri alusvaatteita. Ja vaikka Urpilainen ei poseeraanutkaan haarat levällään, poseerasi hän todella oudossa puolimakaavassa ja pornahtavassa asennossa. Ei tuollaista asentoa missään normaalissa iltatilaisuudessa tai valokuvissa nähdä. Juuri tuonkaltaisista asennoissa vaatemainoksissa feministit älähtivät siitä, että mainokset ovat pornoistuneet.

    Homo

    VastaaPoista
  18. Anonyymi2/9/09 14:11

    Ei hyvä helvetti: http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5728095.ab

    VastaaPoista
  19. Anonyymi2/9/09 14:13

    Naisen pitäisi olla yhtä aikaa äiti, presidentti, kuningatar ja kaikkea mahdollista, Halonen puuskahti.

    Jokin mystinen näkymätön voima pakottaa olemaan kaikkia noita yhtä aikaa?

    VastaaPoista
  20. Anonyymi2/9/09 14:29

    Ilmeisesti tuon ruotsalaisen nettilehden artikkeli käsittelee rintapumpun käyttämistä miehellä maidon tuottamiseksi. Luulisi olevan helpompaa tuottaa maitoa hormonivalmisteita käyttämällä, jos välttämättä haluaa tuottaa maitoa. Käsittääkseni on suhteellisen yleistä, että äidinmaito sisältää tällaisia hormoneita sen verran runsaasti, että vauvakin alkaa tuottaa sukupuolesta riippumatta maitoa nänneistään. Muistaakseni tällaista hormonimaitoa kutsutaan noidanmaidoksi.

    Homo

    VastaaPoista
  21. Anonyymi2/9/09 14:43

    Verkkosukat on kylläkin aika normaali juhla-asuste nykyään. Jos noissa kuvissa pystyy jotain pornahtavaa näkemään, niin aika kummallisten lasien lävitse maailmaa tarkastelee. Mitä taas tulee hoitajakuvaan, niin kuvathan oli otettu jo ennen murhakohua, vaikka julkaistiin jälkimainingeissa. Voisi mieluummin kysyä, miksi lehti julkaisi kuin miksi Jutta poseerasi. Samanlainen ikävä sattuma voisi yhtä lailla käydä miespoliitikollekin: "nyt työttömyyttä kaatamaan" -kuva kirves koholla ja sitten samanlainen murhakohu ympärille.

    VastaaPoista
  22. Anonyymi2/9/09 15:28

    Jutta ei ole minun makuuni, mutta en kyllä näe mitään pornahtavaa kyseisissä kuvissa. Tyylitöntä kyllä.

    Raineri

    VastaaPoista
  23. Jutta Urpilainen, on vuorosi

    Tähän voisi todeta, että (lähes) jokaisen miehen elämässä on lukemattomia hetkiä, jolloin äiti, tyttöystävä vaimo tai joku muu vastaava ottaa asiakseen arvioida miehen olemusta, ulkonäköä ja vaatetusta ja vieläpä ryhtyy pistämään sitä omin luvin uuteen uskoon.

    Eikä siinä auta todeta :”Helvettiäkö se sinulle kuuluu. Huolehdi omista asioistasi!”, sillä siitä ne vaikeudet vasta alkavat.

    Summa summarum: vähällä pääsevät naiset, tässäkin.

    VastaaPoista
  24. Anonyymi2/9/09 16:13

    Valitaanko seuraavaksi SDP:n puheenjohtajiksi joku näistä viehkeistä neidoista?:

    Neiti A

    Neiti B

    Neiti C

    Neiti D

    Neiti E

    tai viimeisenä, muttei suinkaan vähäpätöisimpänä

    Neiti F

    Homo

    VastaaPoista
  25. Naisjohtajille kasataan niiiiiin paljon ulkonäköpaineita, että pitää olla Tarja Halosen veroinen kaunotar, jotta nainen voi päästä presidentiksi!

    Taisi vain olla kyseessä tyttöjen yritys kehua omaa ulkonäköään. Koska ei heidän tapauksessa kukaan muu tule sitä tekemään.

    Kyllähän valtaosa miespoliitikoista on rumiluksia , eikä naispoliitikotkaan keskimäärin kauneudellaan loista. Ja ihan hyvä niin. Ei minua Halosessa häiritsekään hänen ulkonäkönsä, vaan politiikkansa.

    VastaaPoista
  26. Anonyymi2/9/09 16:25

    Demarit syöksyssä, vihreät nousussa Helsigissä

    "Sdp:n kannatus jatkaa laskuaan, kertoo kokoomuksen Verkkouutiset. Puolueen kannatus pääkaupungissa on vain 16,9 prosenttia.

    Sdp:n saama kannatus Helsingissä on vaaleista vaaleiin lähes sama kuin koko maassa."

    valitettavasti tosin femakkopuolueena nykyään profiloituvan Vihreiden kannatus on nousussa:

    "Nousukiidossa Helsingissä on vihreät. Puolue on saanut pääkaupungin äänistä 20 prosentin molemmin puolin, nyt kannatuslukemat näyttävät 25,7 prosenttia.

    Vihreät hätyttelee jo Helsingin suurimman puolueen, kokoomuksen kannoilla. Kokoomusta helsinkiläisistä äänestäisi 28,7 prosenttia."

    Homo

    VastaaPoista
  27. Homo:
    "Minisikö Jyrki Kataiselta poliittinen uskottavuus, jos hän esimerkiksi poseeraisi lehdessä miehille tarkoitetuissa seksihepeneissä vaikka haarat levällään ja jalat ilmassa? Luulenpa vain, että menisi."

    Jyrki Kataista pilkattiin siitä, kun hän meni "liian nuorena" kasvattamaan parran. Samaten kannattaa muistaa Ville Itälän (varsin ansaitusti) saama pilkka siitä, kun hän poseerasi ilman paitaa.

    Tarvitsee olla kyllä melkoisen valikoiva huomionsa suuntaamisessa, jos väittää että vain naispoliitikkojen ulkonäköä ja esiintymistä kytätään.

    Ihan hyvä saavutus sinänsä, että kansan enemmistön suoraan valitsemaa presidenttiäkin maaginen patriarkaatti ulottuu sortamaan.

    VastaaPoista
  28. "Hyvin usein kun minun onnistumistani arvioidaan, niin ei katsota miten kuningas käyttäytyi, vaan verrataan kuningattareen, Halonen paheksui."

    Kuka yleensäkään muistaa Ruotsin kuninkaasta mitään muuta kuin sen, että hän sai ylinopeussakot? Tietääkseni Ruotsin kuningasperheen julkisuus on pyörinyt lähes yksin prinsessojen ympärillä. Naismonarkkien ja söpöjen parikymppisten touhuihin lehdistö on kiinnittänyt huomionsa itse asiassa myös Norjassa, Tanskassa ja Iso-Britanniassa.

    Kuninkaathan pukeutuvatkin aina samannäköisiin uniformuihin nauhoineen ja killuttimineen.

    VastaaPoista
  29. Jotain on vialla kun pitää arvostella mediaa ja kansaa ulkonäköpaineiden asettamisesta..

    Nyt on muistettava, etteivät naiset ole rationaalisia ja järkeviä olentoja kuten miehet, vaan he ovat tunteidensa ja 'sisäisten kokemustensa' armoilla, ja lisäksi koska kukaan ei koskaan yhteiskunnassa juurikaan tätä kritisoi, vaan heitä kannustetaan olemaan nimenomaan 'tunneihmisiä' ja puhumaan 'tunneälystä', niin heidän 'ajattelu'prosessinsa menee jotenkin näin..

    "Jos minä KOEN jotain, niin silloin se ON niin!"

    Ja siihen lisätään tämä ajatus:

    "Mikään ei ole minun syytäni, vaan syy on aina mies, yhteiskunta tai patriarkaatti! Joka tapauksessa 'joku muu'!"

    Niin lopputuloksena on..

    "[Ryhmälle Z] kasataan ulkonäköpaineita!", vaikka totuus on, että jollakulla harakalla peiliin katsoessaan välkähtää, miten aika runtelee kasvot ja ulkonäön, ja hän säikähtää sitä - ja kun hän seuraavan kerran menee ihmisten ilmoille, hän _KOKEE_ paineita ulkonäkönsä johdosta.

    Muut ihmiset siis tämän logiikan mukaan KASAAVAT naispoloisen herkän ja heiveröisen lihaksiston päälle ulkonäköpaineita.

    Naiselle tämä on ihan itsestäänselvä juttu, mutta miehet jäävät usein rapsuttamaan päätään jopa tämänkin selityksen jälkeen, ja voipa olla, että osa jopa kieltäytyy uskomasta että näin se menee.

    Mikä tahansa naisen 'kokemus' on nykyisin kuitenkin riittävä todiste asian todellisuudesta aktuaalisessa maailmassa. Jos nainen 'kokee' seksuaalista häirintää tai häiritseviä katseita, silloin häntä on häiritty, ja vika ei ole koskaan naisessa itsessään, vaikka hän olisi kävellyt ulkosalla paljain rinnoin korsetissa ja seksisukissa ja korkeissa koroissa sekä huorameikeissä.

    Tämä on se maailma, jossa elämme - naisen 'kokemus' on yhteiskunnalle, lainsäätäjille ja etenkin feministeille tärkeämpi kuin aktuaalinen todellisuus ja se, mitä on oikeasti tapahtunut.

    - Vortac

    VastaaPoista
  30. Julkisuudesta ei voi poimia vain itselle mieluisia puolia.

    Heh, heh. Kestänee melkoinen tovi, ennenkuin yksikään nainen suostuu tämän uskomaan.

    Asiaa hiukan sivuten; onkohan muuten Tukiainen joku Satu Lappi-nimisen ilmiön uudelleenruumiillistuma?

    Kuinka muuten voi selittää, että hän on loukkaantunut oman laulunsa itselaulamistaan sanoista.. ketähän hän meinaa syyttää siitä? Jotakuta miestä arvatenkin.

    - Vortac

    VastaaPoista
  31. Jokin mystinen näkymätön voima pakottaa olemaan kaikkia noita yhtä aikaa?

    Juu, ja mehän kaikki tiedämme mikä sen näkymättömän voiman nimi on.

    - Vortac

    VastaaPoista
  32. Tähän voisi todeta, että (lähes) jokaisen miehen elämässä on lukemattomia hetkiä, jolloin äiti, tyttöystävä vaimo tai joku muu vastaava ottaa asiakseen arvioida miehen olemusta, ulkonäköä ja vaatetusta ja vieläpä ryhtyy pistämään sitä omin luvin uuteen uskoon..

    Olen jo pitkään miettinyt, miten mukava olisi nähdä jokin videosketsi, jossa ihan näytettäisiin nämä asiat, mutta sukupuolet käänteisinä. Ehkä vasta silloin ihmiset tajuaisivat, millaista miehen elämä on.

    Siis kaikki mahdolliset 'itsestäänselvyytenä' leffoissa ja tv-sarjoissa esiintyvät jutut kuten solvaukset miehen seksiaktin lyhyydestä (montako kertaa tätä on nähty, jo aina 'All in the Family'-sarjan ensimmäisestä jaksosta lähtien, 'Married with Children'-sarjan kautta ties minne, ja aina se on olevinaan niin hassunhauskaa ja yleisö repeää aina siinä kohtaa.. hooh.), tai se, miten mies aina paiskataan sohvalle nukkumaan, jos hän on jotenin huomaamattaan 'loukannut' naista..

    Olisi mukava kerrankin nähdä nämä asiat toisinpäin, ja huomata, miten luonnottomilta ne yleisön mielestä näyttäisivät, mikä voisi ehkä saattaa heidät tajuamaan, että valta parisuhteessa, yhteiskunnassa ja kaikkialla siltä väliltä on aina ollut naisella, ja on yhäkin.

    Nykyisin vielä enemmän kuin joskus, ennen miehellä oli sentään JOTAIN sananvaltaa joissakin asioissa. Naiset tekevät nykyisin jopa ostopäätökset AUTOISTA, jumankauta. "Hei kulta, ostetaan tuo sininen, se sopii meidän talon väriin paremmin"..

    Jos naiset saisivat päättää ATK-hankinnoista, maailmassa olisi kohta ainoastaan läppäreitä ja i-macceja ..

    - Vortac

    VastaaPoista
  33. Naisjohtajille kasataan niiiiiin paljon ulkonäköpaineita, että pitää olla Tarja Halosen veroinen kaunotar, jotta nainen voi päästä presidentiksi!

    Haha, erittäin hyvin sanottu! Olet niitä harvoja yksilöitä, jotka osaavat kiteyttää nämä vaikeat asiat ja pointit helposti ymmärrettäviksi ja luettaviksi, selkeiksi lauseiksi.

    "Ulkonäköpaineet".. plöh. Entäs 'status-paineet'? 'yksinäisyys-paineet'? 'seksinpuutteesta johtuvat PAINEET'?

    Ainiin, naiset eivät tiedä näistä asioista mitään, koska eivät koskaan joudu niitä kokemaan, joten mediakaan ei ole niistä kiinnostunut. Kuka nyt miesten paineista kirjoittaisi.

    Jotenkin groteskia ylipäätänsä valvoa jonkun PRESIDENTIN tai muutenkaan 'johtohenkilöstön' paineita - mitä ovat kivunneet sinne johtoon, jos eivät paineita kestä?

    Samaan aikaan kun kodittomia on runsaasti, mutta heidän paineistaan kukaan ei kirjoita. Samaan aikaan, kun maailmassa kuollaan nälkään, me ruodimme rikkaiden 'paineita'.. huh.

    - Vortac

    VastaaPoista
  34. Kyllähän valtaosa miespoliitikoista on rumiluksia , eikä naispoliitikotkaan keskimäärin kauneudellaan loista. Ja ihan hyvä niin. Ei minua Halosessa häiritsekään hänen ulkonäkönsä, vaan politiikkansa.

    Minua häiritsee kyllä molemmat. Muuten, eikös Martti Ahtisaarella sitten ollut ulkonäköpaineita?

    Tuosta tulikin eräs pointti mieleen, miksi naiset kitisevät ja vikisevät vielä huipulla ollessaankin; mies, joka on huipulla, ei oikein voi kärsiä 'status-paineista' (joka on siis vastaava asia kuin naisille ulkonäköpaine, tosin naiset aiheuttavat omansa itse, sillä naiset kelpaisivat miehille ilman mitään ehostuksiakin), koska hänellä on jo korkea status.

    Huipulla oleminen siis sopii miehelle, koska se tekee miehestä erityisen kiihottavan naisten silmissä - mies on siis 'onnistunut' elämässään, kun saavuttaa korkean statuksen, ja sitä myötä siis liudan hyvännäköisiä naisia.

    Mutta korkea status ei nosta rahtuakaan naisen miesmenestystä (eikä nainen voi tätä toki ymmärtää), joten aletaan sitten pettyneenä parkumaan 'ulkonäköpaineista', joita 'kasataan' <- aika abstrakti sana, koska siinä ei ole tekijää.. passiivissa on helppo puhua, niin ei tarvitse nimetä ketään ja silti voi kuulostaa uskottavalta.

    Nainen siis haluaisi, että kun ulkonäkö rupsahtaa, yhteiskunta tarjoaisi naiselle korkean statuksen, jotta se voisi kompensoida asiaa ja nainen voisi jatkaa seksihurjastelua tuhansien halukkaiden miesten seassa mielin määrin edelleenkin - nyt kun tämä ei toimikaan - kun miehiä ei kiinnostakaan seksuaalisessa mielessä naisen status, vaan ulkonäkö, niin nainen sitten kauhistuu ja alkaa kokemaan 'ulkonäköpaineita'.

    - Vortac

    VastaaPoista
  35. Tarvitsee olla kyllä melkoisen valikoiva huomionsa suuntaamisessa, jos väittää että vain naispoliitikkojen ulkonäköä ja esiintymistä kytätään.

    Jep, mutta ulkonäkö on naisille sama asia kuin status miehille, niin että miespoliitikkojen naismenestystä ei haittaa, että heidän ulkonäköään mollataan (heidän statuksensa säilyy, ja siten naismenestyksensä) - mutta naispoliitikot närkästyvät, koska heidän miesmenestyksensä perustuu nimenomaan ulkonäköön.

    Siksi naisen ulkonäköä ei saa mollata, mutta miehen saa. En toki ole tätä mieltä - mielestäni säännöt pitäisi silti olla samat molemmille sukupuolille, tai sitten se pitäisi olla jotenkin niin, että jos naisen ulkonäköä ei saa mollata, silloin miehen status-astettakaan ei saa mollata.

    Jostain syystä tämä ulkonäkö vs. status-kysymys on hyvin vaikea monelle ihmiselle, eivätkä he sitä käsitä; he vetävät suoran viivan naisten ja miesten ulkonäön välille ja ihmettelevät kun lopputulos ei täsmää.

    - Vortac

    VastaaPoista
  36. Ihan hyvä saavutus sinänsä, että kansan enemmistön suoraan valitsemaa presidenttiäkin maaginen patriarkaatti ulottuu sortamaan..

    Hyvin todettu! Tämä kuvastaa juuri sitä naisten ja femakkojen päähänpinttymää, että vaikka nainen johtaisi koko maailmaa, hän voisi AINA syyttää patriarkaattia jostain.. vaikka yhdelläkään vähänkään johtavalla paikalla ei olisi miestä, aina voitaisiin silti syyttää patriarkaattia jostain - esim. siitä, että se ei vaikkapa ole mies ja ohjaa maailmaa, vaan jättää sen hulluille hupakoille..

    Feminismin ja 'patriarkaatin syyttämisen' kanssa ei voi keskustella loogisesti ja järkevästi, koska tuollainen ajattelutapa ei näe tosiasioita vaan keksii aina jonkin vääristyneen porsaanreiän josta väkisin survoo itsensä läpi, vaikka sitten väkivallalla.

    Mistä lähtien presidentti EI saisi kokea ulkonäköpaineita? Mistälähtien ylipäätään kukaan johtaja olisi säästynyt vitseiltä ja mollaukselta?

    Jos on niin ämmä ettei kestä sellaista, ei pidä havitella sellaista pallia.

    Ja mitä tulee tuohon mainioon huomioon siitä, miten kuninkaiden univormut ovat aina samanlaisia, naisten käyttäessä mitä mielikuvituksellisimpia kangaskokoelmia vaatetuksinaan.. noh, se on sitä, että edes kuninkaana mies ei ole vapaa mieheyden stereotypiasta, jonka mukaan mies on halpaa massaa, ja nainen arvokas yksilö. Todella vastenmielinen ilmiö, mutta niin se on - sama ilmiö toistuu kaikkialla - häissä, hautajaisissa, tanssiaisissa, ja kohta varmaan armeijassakin.

    - Vortac

    VastaaPoista
  37. Anonyymi: Meneekö naiselta uskottavuus, kun hän pukeutuu naisellisesti? Menisikö miespoliitikolta uskottavuus liian miehekkään pukeutumisen johdosta?

    Erittäin hyvä kysymys. Tosin vastaus jälkimmäiseen on erittäin yksinkertainen. Mitä on miespoliitikon pukeutuminen? Tähän ei tarvitse edes liittää mitään määreitä kuten "liian miehekäs".

    Vastaus on: Puku, puku, puku. Piste! Vaihtoehtoja ei ole.

    En muista A. Jäätteenmäen kohdalla puhutun pukeutumisesta kun hän menetti uskottavuutensa "pyytämättä ja yllättäen". Ulkonäköpaineista ei puhuttu sanallakaan. Kyllä se asia ratkaisee.

    Ei naipoliitikolta automaattisesti mene uskottavuus jos hän pukeutuu naisellisesti. Naisellinen pukeutuminen tarkoittaa niin montaa asiaa. Liiallinen naisellinen pukeutumien politiikassa sen sijaan voisi olla liian avointa kaula-aukkoa (ellei haluta tuottaa otsikoita seksuaalisesta häirinnästä), liian lyhyttä hametta (kts. ed.), vittu haisee hyvälle -pinssiä (typerää ja lapsellista) jne. Verkkosukistakaan ei tule mieleen mitään kovin poliittista. Mainitut lehtijututkin tulisi jättää pois. Ne ovat suora rinnastus lööppijulkkiksiin ja muihin julkisuusnarkomaaneihin. Järki käteen!

    Millainen haloo olisi noussut jos joku mieskansanedustaja olisi kantanut kyrpä maistuu hyvälle -pinssiä puvuntakissa? Välitön seksuaalinen ahdistelija -leima otsaan, haukut puhemieheltä, eduskuntaryhmältä, tasa-arvovaltuutetulta, naisjärjestöiltä (terveisiä vaan sinne Unioniin, yhteen ehkä Helsingin kalleimpaan ja "ei-niin-patriarkaalisen osoitteeseen"), medialta, perheeltä jne.

    Ja tuossahan Homon postaamana tulikin nuo ehkä pahimmat mokat julkisuudessa: verkkosukkahousut ja ruisku kädessä poseeraaminen. En epäile hetkeäkään, etteikö tuo jälkimmäinen varsinkin olisi ollut poistettavissa kannesta ja sisäsivuilta. Mielikuvat ratkaisee.

    Anonyymi: Jos noissa kuvissa pystyy jotain pornahtavaa näkemään, niin aika kummallisten lasien lävitse maailmaa tarkastelee.

    Eräät näkevät pornoa ja jopa pedofiliaa alusvaatemainoksissa, joissa esiintyy nelikymppinen nainen. Kuinka kummallisten lasien läpi he maailmaa katsovat?

    Henkilökohtaisesti en haluaisi nähdä verkkosukkia varsinkaan poliitikolla, enkä suhtaudu kovin vakavasti jos niitä muillakaan näen. Nyt tietysti joku sanoo, että rajoitan naisten pukeutumista. En todellakaan. Pukeutukaa miten haluatte. Minä pidän oman mielipiteeni. Olen siihen oikeutettu, niin kuin tekin pukeutumiseenne.

    Mitä taas tulee hoitajakuvaan, niin kuvathan oli otettu jo ennen murhakohua, vaikka julkaistiin jälkimainingeissa. Voisi mieluummin kysyä, miksi lehti julkaisi kuin miksi Jutta poseerasi.

    En usko, etteikö kuvien julkaisua olisi voinut estää. Tässä yritetään vierittää syytä lehdelle, kun poliitikko ja hänen "esikuntansa" pitäisi olla se, joka pitää huolta poliitikon julkisuuskuvasta! Ja jos ruisku ja piikkikuvaa mietitään, niin ei se kovin miellyttävä ole. Iso osa ihmisistä pelkää piikkiä, tai ei ainakaan pidä siitä. Urpilaisen piikki ei ollut siitä pienemmästä päästä. Mitä jos hän olisi ollut hammaslääkärin asussa ja pora kädessä? Vielä suurempi moka.

    Hyvärinen J.: Tiedä sitten, paljonko mukana on sellaista ajattelua, että "söpöä" puheenjohtajaa ei hennota arvostella samalla tavalla kuin karskia miestä. Tuon kaltaisella vanhakantaisella ajattelulla nimittäin on edelleen vahva kaikupohja puoliurbaanissa työläiskulttuurissa.

    Valitettavasti. Eihän naista sovi arvostella! Kaksoisstandardit jyllää.

    VastaaPoista
  38. Anonyymi3/9/09 04:30

    "Jep, mutta ulkonäkö on naisille sama asia kuin status miehille, niin että miespoliitikkojen naismenestystä ei haittaa, että heidän ulkonäköään mollataan (heidän statuksensa säilyy, ja siten naismenestyksensä) - mutta naispoliitikot närkästyvät, koska heidän miesmenestyksensä perustuu nimenomaan ulkonäköön."

    Miten tämä miesmenestys liittyy Taraja Haloseen?

    VastaaPoista
  39. Anonyymi3/9/09 07:11

    Vortac:"Samaan aikaan, kun maailmassa kuollaan nälkään, me ruodimme rikkaiden 'paineita'.. huh."

    Ihmisiä on NIIN PALJON,
    ettei heille ole tilaa. Köyhyyttä ei voi kukistaa ja poistaa noin vain, koska se johtaisi saastekannan kasvuun ja sitä kautta planeetan ilmakehän äkkituhoon.

    Helpointa olisi jos saataisiin maailmanlaajuinen syntyvyyden säännöstely, mutta todennäköisemmin köyhät kansat tuhotaan jonakin päivänä atomipommilla.

    Kaukaiselta köyhyydeltä on
    ummistettava silmät. En ymmärrä
    itsekkäitä, pinnallisia kusipäitä, mutta ymmärrän hyvin sen, että ei kannata päästää mieleen kaikkea sitä kurjuutta, joka on seurausta liikakansoituksesta, vakavasta virheestä elämää kohtaan.

    Tokikaan "hyvinvointi-ihminen", joka tosissaan seuraa iltapäivälehtien muotiuutisia ja
    sijoittaa elinaikansa kanssaihmisille vittuiluun ja kotkottamiseen ei ole köyhää ihmistä arvokkaampi. Mutta tietynlainen häviäjät-voittajat-asetelma taitaa olla väistämätön tilanteessa, jossa kaikille ei ole tilaa.

    Tämä näin globaalilla tasolla.
    Sitä en tietenkään ymmärrä, miksemme välitä omistamme. Miksi Suomessakin ihmisten, erityisesti miesten annetaan vajota epätoivoon ja siltojen alle pyydystämään kalaa koukkuun samaan aikaan kun typerykset saavat tehdä äärimmäisen ikävystyttäviä lomamatkoja Kanariansaarille ja kuunnella siellä suomalaisia humppalevyjä.

    Niin väärin, mutta ummistakaamme silmät niiltä pieniltä tummilta poikalapsilta, jotka juoksevat pitkin vuorenrinteitä etsimässä jokapäiväistä riisikuppia.

    Heidän on kuoltava.


    Bmad

    VastaaPoista
  40. Anonyymi3/9/09 07:32

    "Olisi mukava kerrankin nähdä nämä asiat toisinpäin, ja huomata, miten luonnottomilta ne yleisön mielestä näyttäisivät, mikä voisi ehkä saattaa heidät tajuamaan, että valta parisuhteessa, yhteiskunnassa ja kaikkialla siltä väliltä on aina ollut naisella, ja on yhäkin. "

    Ideoita varmaan riittäisi.
    Kiinnostuisitohan joku varakas elokuvaohjaaja/filmiyhtiö tekemään yhteistyötä?

    Hyvin tehtynä tuosta voisi tulla jopa kaupallisesti menestyksekästä toimintaa. Elokuvia hulluista miehistä ja tasapainoisista naisista...


    Bmad

    VastaaPoista
  41. Anonyymi3/9/09 17:42

    Vortac:

    "Mutta korkea status ei nosta rahtuakaan naisen miesmenestystä (eikä nainen voi tätä toki ymmärtää), joten aletaan sitten pettyneenä parkumaan 'ulkonäköpaineista', joita 'kasataan' <- aika abstrakti sana, koska siinä ei ole tekijää.. passiivissa on helppo puhua, niin ei tarvitse nimetä ketään ja silti voi kuulostaa uskottavalta."

    Mutta toisaalta, jos nainen on asemassa, jossa hänellä on ammatillisesti korkea status, on hänellä myös paljon rahaa ja mahdollisuus pysytellä nuoren näköisenä kauempaa. Ainoastaan restylane, botox ja muut plastiikkakirurgin jutut auttavat ryppyihin ym. ei mitkään "ihmevoiteet." Ja nuo hoidothan ovat varsin kalliita, esim.restylane maksaa muistaakseni ainakin 300e per kerta ja sitä pitää ruiskuttaa aina muutaman kuukauden välein, jotta vaikutus säilyy.

    Realisti

    VastaaPoista
  42. Anonyymi3/9/09 17:45

    Ja raha antaa muutenkin enemmän mahdollisuuksia näyttää kauniimmalta, esim.kestoripset maksavat ja niitäkin pitää aina laitattaa muutaman viikon välein...Ja erilaisilla jumpilla voi hieman muokata kehoa jne.

    Realisti

    VastaaPoista

Valitse itsellesi joku nimimerkki, jotta keskustelujen seuraamisesta tulisi helpompaa. Älä laita ruksia kohtaan "Anonyymi".