torstaina, kesäkuuta 09, 2011

Naisten vankilat suljettava

The Great (Male) Stagnation

Miehen logiikka: Reijo Mäki

A Woman’s guide on how you guys should ‘pick’ us up…

Women's prisons should close, says justice taskforce

6 kommenttia:

  1. Anonyymi9/6/11 13:12

    BBC:n uutinen naisvankiloiden lopettamisesta kuulostaa aprillipilalta mutta on ilmeisesti totta.

    Toinen asia, Marginal Revolutionin huomio siitä, että miesten mediaanitulon kasvu suhteessa BKT:hen jämähti 70-luvun alussa kokolailla paikalleen, kun taas naisten mediaanitulo on noussut lähes samaa tahtia tähän päivään asti, pitäisi tsekata Suomenkin suhteen.

    Mielenkiintoisia selityksiä löytyy kommenttiosastosta, kuten vaikka se, että low-skilled maahanmuutto laskee lähinnä miesalojen palkkoja. Eikös sen voi ajatella olevan näin Suomessakin: naismamut ylipäänsä jäävät herkemmin kotiin (joko sinne Puolaan tai sitten Varissuon asuntoon) ja harvoin palkataan puolikielistä naisten kansoittamiin palveluammatteihin.

    Tässä valossa voi kysyä, kenen kannattaa vastustaa maahanmuuttoa ja johtuuko vastustaminen sittenkään miehisyyteen kuuluvasta mustan miehen pelosta tai muusta sikamaisuudesta.

    Tomi

    VastaaPoista
  2. Anonyymi9/6/11 14:39

    Eihän tälläistä uutista voi uskoa edes todeksi, että lakkautetaan naisten vankilat. Varsinkin jos on lukenut lehdistä mitä kaikkea tämänkin maan naiset oikein touhuavat, monien paikka olisi vankila tai mielisairaala.

    Sitten voisi kommentoida Tomin kommenttia maahanmuuton vastustamisesta. Nyt tosiaan näyttää siltä, että ulkomaalainen työvoima ja firmat ajaa rehelliset yrittäjät pois monelta alalta ja jäljelle jää firmoja jotka eivät maksa veroja tähän maahan ja he polkevat työntekijöiden liksat niin alas kuin pystyvät ja harmaa talous rehottaa, jopa ihmiskauppa ja monet muut lieveilmiöt.

    Tälläisten ulkomaalaisten työntekijöiden ja firmojen kanssa on ihan turha rehellisen suomalaisen yrityksen tai työntekijän kilpailla. Ketään ei valvo mitään, eikä tunnu kiinnostavan ihmisten hyväksikäyttö, työehtosopimusten toteutuminen, verojen maksu ja kaikenlainen muukaan riisto.

    Tämä ilmiö tulee laajenemaan ties kuinka monelle alalle ja näin koko ajan tapahtuukin. Ehkäpä naisetkin rupeavat heräilemään vasta siinä vaiheessa kun homma leviää naisvaltaisille aloille.

    Inex

    VastaaPoista
  3. Anonyymi9/6/11 15:09

    http://www.talouselama.fi/uutiset/article640016.ece?service=mobile

    Maanteillä on käynnissä armoton eloonjäämiskamppailu
    Harmaat rekat jyräävät rehellisiä yrityksiä kumoon. Lisäksi ukrainalaiset kuskit tarjoavat puolalaisille kuljetusyrityksille tappavan tehokkaan kilpailuedun Suomenkin teillä.

    Kuljetusalan yritysten järjestön SKAL:in tuore suhdannebarometri maalaa lohduttoman kuvan suomalaisten kuljetusyritysten kilpailutilanteesta.

    Kaikkiaan maantiekuljetusten määrä on roimasti lisääntynyt. Volyymit alkavat olla huippuvuoden 2008 tasolla, mutta kuljetusyritysten tulokset vaan heikkenevät.

    SKAL:n puheenjohtajan Ahti Myllyksen mukaan kannattavuuden tuhonneille hinnoille on kaksi pääsyytä.

    Toisaalta osa kuoleman kielissä kamppailevista kotimaisista yrityksistä siirtyy osittain tai kokonaan harmaan talouden puolelle. Tavaraa kulkee, yritykset menevät nurin ja yritysten velvoitteet jäävät hoitamatta.

    ”Epätoivoiset yrittäjät ajavat hinnalla millä hyvänsä ja tekevät konkurssin toisensa perään”, kuvaa Myllys.
    Halpatyö kuristaa

    Toinen hintakilpailun kiristäjä ovat ulkomaiset yritykset. Esimerkiksi puolalaiset yritykset voivat ajaa myös Suomessa lasteja.

    Jos puolalaisyritys on tuonut Suomeen kuorman, se voi viikon sisällä ajaa laillisesti kolme kuormaa Suomen sisällä. Jos tällainen yritys ajaa esimerkiksi lasteja Suomen ja Ruotsin välillä, se voi käytännössä toimia jatkuvasti myös Suomen sisäisessä liikenteessä.

    Myllys murehtii sitä, että puolalaisyhtiöiden ukrainalaiset tai valkovenäläiset kuljettajat tarjoavat mahdottoman kilpailuedun, kun suomalaiset yritykset noudattavat suomalaisia työehtoja.

    ”Tämä on kestämätön tilanne”, sanoo Myllys.

    ”Siellä on työntekijöitä, jotka ovat erittäin tyytyväisiä tuhannen euron kuukausipalkkaan.”

    Myllys muistuttaa, että esimerkiksi rakennusalalla on kova pyrkimys saada suomalaiset työehdot kaikille tekijöille. Suomalaisten työehtojen puolustus tosin onnistuu käytännössä raksallakin kehnosti.

    Myllyksen mukaan sama tuska on ruotsalaisilla kuljetusyrityksillä.

    ”Onko meidän vaan odotettava, että palkkataso EU:ssa yhdenmukaistuu. Mitenkähän monta meissä on vaan hengissä sitä odottamassa”, Myllys kysyy.
    Ismo Virta

    Henry

    VastaaPoista
  4. Anonyymi9/6/11 15:22

    Kuljetus, ravintola, rakennus ja siivousala tuntuvat olevan näitä pahimpia kriisipesäkkeitä tässä maassa.

    Mielestäni ihmisten pitäisi tajuta, että näille aloille ei kannata kouluttautua tai hakea. Lisäksi pitäisi kartoittaa niitä aloja mitkä tulevat olemaan tulevaisuudessa samoissa vaikeuksissa, että ei vahingossakaan kouluta itseään turhaan, vaan ihmiset pitää ohjata niille aloille jossa vielä noudatetaan työehtosopimuksia ja suomalainenkin yrittäjä pystyy kilpailemaan.

    Inex

    VastaaPoista
  5. Anonyymi9/6/11 16:20

    Yksi ratkaisu on siirtyä itse harmaan talouden puolelle, kuten Jenkkilässä on paljon tapahtunut. Kun tilaa kesämökin rakentamisen latvialaiselta porukalta pimeästi, se maksaa työn osalta noin viidenneksen tai vähemmän. Jos vielä kuskaa tavarat Tallinasta, hinta tippuu entisestään.

    VastaaPoista
  6. Torikauppailmiö10/6/11 09:10

    Ulkomaalaisia haukkuessa kannattaa muistaa, että EU-on yhtenäinen talousalue, jossa työvoima liikkuu vapaasti. Se johtaa palkkojen ja verotuksen yhdenmukaistumiseen, mikä Suomessa tarkoittaa kummankin laskua.

    Nykyisin virolainen rakennusfirma voi olla 30% suomalaista halvempi laillisesti, mutta eihän sen tarvitse olla kuin 5-10% halvempi saadakseen urakan, mikä näkyy mm. virolaisurakoitsisjoiden autokalustossa...

    VastaaPoista

Valitse itsellesi joku nimimerkki, jotta keskustelujen seuraamisesta tulisi helpompaa. Älä laita ruksia kohtaan "Anonyymi".