keskiviikkona, elokuuta 31, 2011

Feministien vuorosta poimittua

Seuraavat kommentit on poimittu Feministien vuoro -blogin feministien kommenteista markkina-arvoteoriaa koskien.

Ihmettelen suuresti - eikö feministien olisi helpompi puhua markkina-arvoteoriasta, jos he tutuisivat teoriaan edes hiukan? Toinen (surullisempi) vaihtoehto on se, että he eivät ymmärrä teoriasta hölkäsen pöläystä edes lukemisen jälkeen.
Tätä pohdin tosissani, kyllä. Nyt jos siis aletaan vertailemaan ilman seksiä jäävää miestä ja väkivallan uhan alla elävää seksityöläistä, ollaan ihan eri asioiden äärellä. Seksin saaminen ei ole ihmisoikeus, mutta turvallisuus on. On ikävää, etteivät monet ihmiset löydä kumppaneita (tai seksikumppaneita), mutta näitä ihmisiä on niin heteromiehissä, -naisissa, homomiehissä, lesboissa ja kaikissa eri sukupuolissa ja seksuaalisuuksissa. Se, että ihminen ei saa syystä tai toisesta seksiä (tai että saa) ei kerta kaikkiaan ole mikään yhteiskuntaa järjestävä periaate!
Eli miesten ongelmat eivät ole oikeita ongelmia, ellei niihin kuole.
Koko ajatus on sen verran naurettava, että alkaa tosissaan nyppiä välillä tää täällä blogissa kommentointi. Ettekö te osaa muusta puhua kuin “naisten seksuaalisesta vallasta” ja Laasasen teorioista. Oikeesti. Argh! Meillä vois olla monia mielenkiintoisia keskusteluja täällä, jos tää ei ois yhtä ja samaa markkinateorian jahkausta.
Jaahas.
Todistettavasti monet köyhät ja huono-osaiset ovat saaneet naisia/seksiä. Miten tähän tulisi suhtautua? Oletetaanko tässä tosiaankin, että ihmiset valitsevat puolisonsa/seksikumppaninsa rationaaliselta pohjalta siten että arvioivat toisen yhteiskunnallisen aseman ja pääsääntöisesti tähän yhteiskunnalliseen asemaan nojaten tekevät päätöksen seksin harrastamisesta tai seurustelusta? Kukaan joka on joskus ollut ihastunut/rakastunut/tuntenut vetoa toisiin ihmisiin tuskin allekirjoittaa tätä. Eri asia on että yhteiskunnallisella asemalla on joissakin tilanteissa merkitystä (ja historiallisesti katsottuna sillä on ollut paljon enemmän merkitystä) mutta kaikkea pariutumista selittäväksi mekanismiksi se ei kerta kaikkiaan sovi, koska se ei yksinkertaisesti selitä tarpeeksi.
Ei markkina-arvoteoriassa oleteta, että kumppani valitaan "rationaaliselta" pohjalta tietoisesti arvioiden.
Ensinnäkin, masturbaatio on eri asia kuin seksuaalinen suuntautuminen. En ole ehdottamassa kenellekään seksuaalisen halun kohdistamista samaan sukupuoleen, enkä aio ehdottaakaan. Sen sijaan voi todeta, että aika monet ihmiset maailmassa haluavat samaa sukupuolta olevia tyyppejä, ja tämä seikka jää kokonaan markkina-arvoteorian ulkopuolelle. Ja aika monet tyypit haluavat sekä miehiä että naisia, joten siltä kannalta ei edes voi olla mitään erillisiä heteroseksimarkkinoita.
Häh? Tyypillinen baarihan on "erillinen heteroseksimarkkina" jossa naiset etsivät miehiä ja miehet naisia. Homo, lesbo ja heteromarkkinat ovat hyvin erillisiä, koska yksilö ei voi ottaa niissä kuin jalkovälinsä määrittämän pariutumisposition.
Toinen juttu on se että seksin puute ei ole sama asia kuin vaikkapa ruoan puute. Ilman ruokaa kuolee, ilman seksiä elää. Ei käteen vetämisen ehdottaminen ole mikään heitto, mua ihmetyttää se että jos kyse on seksistä niin miks masturbaatio ei oo keskustelussa mukana ollenkaan. Ihan niin kuin ilman naista oleminen tarkoittaisi samaa kuin ilman seksiä oleminen – sehän ei pidä paikkaansa. Eri asia on se että monet kaipaa seksiä nimenomaan toisen ihmisen kanssa, ja siitä päästään siihen että mikä siinä toisessa ihmisessä on sellaista mitä kaipaa. Epäilisin että seksiä ostamalla ei välttämättä saavuta esim. kokemusta omasta haluttavuudesta tai kokemusta siitä että on erityisen lähellä toista ihmistä – nää lienee monille ihan tärkeitä asioita jotka tekee seksistä toisen kanssa parempaa kuin yksin.
Olisiko biologialla jotain tekemistä asian kanssa? Jos masturbaatio riittäisi, kuolisimme sukupuuttoon.
Tähän homojuttuun vastasin jo äsken. Ja jos ei hae mitään yhteyttä toiseen ihmiseen niin eikö silloin ole ihan asiallista harrastaa masturbaatiota, jos se toinen ihminen ei kerran ole se mistä seksissä on kysymys?
Niin, ihmisestähän tässä on kysymys.
Todettakoon vielä että en missään nimessä halua pilkata tai asettaa naurunalaiseksi ihmisiä jotka kaipaavat elämäänsä enemmän seksiä naisten kanssa tai muuten vain vähemmän yksinäisyyttä. Minusta markkina-arvoteoria on se joka banalisoi ja asettaa kummalliseen valoon näiden ihmisten tilanteen.
Häh? Asiantilan ja sen syiden julkilausuminen asettaa heidät kummalliseen valoon.
Normaalin tilastollisen vaihtelun lisäks tota hommaa vois lähteä purkamaan esim. silleen että ottais huomioon että myös muut tekijät kuin sukupuoli ja taloudellinen menestys vaikuttavat siihen saako ihminen seksiä (toisten kanssa, siis, yksinhän jokainen saa niin paljon kuin huvittaa). Ja sit vois miettiä että mikä osuus sillä taloudellisella menestyksellä yhdistettynä tiettyyn sukupuoleen on ja mikä osuus sitten jollain ihan muulla seikalla (ikä, se millaisesta seksistä pitää/mitä etsii jne – aika monet seikathan tähän vaikuttavat).
Hienoa, että oikein pohditaan empiirisiä tutkimuskysymyksiä. Onneksi asiaa on tutkittu paljon evoluutiopsykologiassa ja muualla, jos vain viitsii lukea niitä tutkimuksia.
Niinno, ei se varmasti ole mitenkään sattumaa. Luulisin että se liittyy mm. siihen kulttuuriin jossa a) urheilijoita, rocktähtiä jne ihaillaan ja jossa b) missejä ja malleja pidetään seksuaalisesti haluttavina. Mutta arkisen kokemuksen perusteella sanoisin että kaikki eivät niin kauheasti ihaile rocktähtiä eivätkä kaikki halua missiä puolisokseen tai seksikumppaniksi. Ja tämä on mun mielestä markkina-arvosettien yksi suuri ongelma: otetaan annettuna että on olemassa ikään kuin jokin yksi suuri “haluttavuuden laki” jonka mukaan kaikkien ihmisten elämä sitten lutviutuu.
Ei kysymys ole siitä, että kaikki ihailevat missejä ha rokkareita, vaan että misseillä ja rokkareilla on korkein markkina-arvo. Ne ovat eri asioita.

Onhan siinä kaksi selkeää haluttavuuden lakin: miehet pitävät - tilastollisesti tarkastellen - eniten kauniista naisista ja naiset pitävät eniten korkean statuksen miehistä.
Kyllähän siihen seksin saamiseen vaikuttaa muutkin asiat kuin status, jollei sitten laajenneta statuksen käsitettä koskemaan ihan kaikkea. Yksi asia mm. joka vaikuttaa on se että kuinka kapea-alaisesti rajaa sen joukon naisia/muita ihmisiä joiden kanssa on kiinnostunut sekstailemaan. Jos on esim. kovin suuret vaatimukset ulkonäköä tai muita ominaisuuksia koskien niin mahdollisuudet varmastikin heikkenevät radikaalisti. Sama jos hakee seuraa johonkin ihan tietynlaiseen (esim. sm) seksiin. Toinen asia joka huonontaa mahdollisuuksia liittyy tietty siihen että mitä ajattelee itsestään ja omista mahdollisuuksistaan ja toisista ihmisistä. Jos pitää kaikkia naisia epämiellyttävinä pihtareina ja itseään varmana luuserina homma ei ehkä toimi kovin hyvin (ja tietty itsevarmuus liittyy statukseen mutta ei mitenkään täysin suoraan). Ja jos vielä miettiin esim. aktivistiporukan statuksia niin onhan aina siten että samalla tyypillä on yhdessä porukassa tietynlainen asema ja toisessa toisenlainen – senkin takia tuntuu vähän hölmöltä ajatella, että voitaisiin jotenkin selkeästi nimetä jokin miesryhmä jolla on jokin yleinen alempi asema. Vaikka olisi köyhä voi silti olla tietyssä porukassa hyvinkin kiinnostava, ja vaikka olisi rikas ja menestynyt ei välttämättä menesty ihmissuhteissa kovin hyvin.
Mikään edellä mainistuista asioista ei ole ristiriidassa markkina-arvoteorian kanssa. Ja kaikkiin pohdintoihin löytyy vastaus esim. kirjastani. Tottakai partnerin löytäminen on sitä vaikeampaa, mitä nirsompi henkilö on. Sehän on suora seuraus markkina-arvojen olemassaolosta.

Ja markkina-arvoja on järkevintä arvioida tiettyjä markkinoita koskien. Esimerkiksi ympäristöaktivistien markkinat.

Eikä markkina-arvoteorialla ole välttämättä mitään tekemistä rikkauden ja köyhyyden kanssa.
Miehet tykkää kauniista naisista mutta tykkää ne muistakin naisista. Ja usein ihmiset pitää kauniina tai komeana sitä tyyppiä josta sattuu tykkäämään. Ja se mitä vaikkapa punkkarimies pitää kauniina on ihan eri kuin mitä vaikkapa bisnesmies (no ei ehkä aina mutta usein, oletan).
Ei miesten naismakujen välillä ole suuria eroja. Kyseessä on virheellinen projisointi, koska naisten miesmauissa on suuria eroja: toiset pitävät punkkareista, toiset bisnesmiehistä.

Eikä miesten kauniina pitäminen muutu mihinkään suhteen mukana. Miehet pitävät Kiira Korpea edelleen kauniina, vaikka olisivat suhteessa muuhun naiseen.
Ehkä en joo ymmärrä alkuunkaan, tai sitten voisko olla niin että eri kirjoittajat käyttää ko. teoriaa vähän miten sattuu? Kun tosta sun tekstistä vois olettaa että markkina-arvoteoria on vaan jokin yleinen mekanismi jota voi käyttää ymmärtääkseen tiettyä tilannetta (aktivistiporukassa miekkarien järjestäjään suhtaudutaan suopeasti) siinä missä muissa teksteissä ensinnäkin oletetaan että on olemassa joitakin universaaleja ja muuttumattomia ominaisuuksia jotka tekevät miehestä halutun ja toiseksi että voidaan jotenkin pitävästi määritellä että on olemassa jokin tästä syystä syrjitty ryhmä joka on tuomittu seksittömyyteen ja jonka tilanteesta sitten ollaan huolissaan. Näinhän ei voitaisi olettaa – tietyn porukan ulkopuolella – mikäli pidetään avoinna se että ne arvostetut ominaisuudet voivat olla mitä milloinkin. Tuollaisena kuin asian esität voidaan yhtä hyvin ajatella että aina on olemassa tiettyjä ajallisesti ja paikallisesti vaihtelevia ominaisuuksia joita ihmisissä yleensä arvostetaan, ja että usein tällaisia ominaisuuksia kantavat henkilöt sitten ovat kohtuullisen suosittuja niissä tietyissä piireissä.
Markkina-arvoteorian käyttäjät käyttävät teoriaa hyvin yhtenäisesti. Sama pätee myös asiastakirjoittaneisiin teoreetikkoihin.

Ei markkina-arvoteoria oleta mitään muuttumattomia universaaleja ominaisuuksia. Itse asiassa ominaisuuksien luonne on teorian kannalta yhdentekevä. Haluttujen ominaisuuksien selvittäminen on yksinkertainen empiirinen tutkimuskysymys. Ilmeisesti feministeille on täysin vierasta se, että asioita tutkitaan ihan ihmisiltä kysymällä tai tarkkailemalla heifdän käytöstään. Feministit näyttävät luulevan, että sukupuolentutkimus on vain sitä, että istutaan norsunluutornissa miettimässä poliittisen agendan mukaisia ajatuksia ja julkaistaan ne sitten tutkimuksena.

61 kommenttia:

  1. Israelin pääministerin vaimo jälleen pahoinpitelysyytteissä

    http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/08/israelin_paaministerin_vaimo_jalleen_pahoinpitelysyytteissa_2831901.html

    - minun täytyy ihan muistella, missä näin oli, mutta tämä ilmiönä, että naiset kohdistavat surutta väkivaltaa kotiapulaisiin, on minulle ihan tuttua jo entuudestaan

    VastaaPoista
  2. Femakot ovat idiootteja.

    VastaaPoista
  3. Uusimassa Me Naiset -lehdessä (älkää kysykö, miksi tämän luin) kirjailija Pirjo Hassinen toteaa olleensa välillä niin mustasukkainen miehestään, että on mustasukkaisuuden puuskassa lyönyt miestään. Taustalla on kuulemma ollut itsetunto-ongelmia yms.

    Kuvitelkaapa, mitä tapahtuisi, jos joku mieskirjailija, sanotaan vaikka Kari Hotakainen, toteaisi jossain lehtihaastattelussa kylmän viileästi joskus vetäneensä vaimoansa (naisystäväänsä tjms.) turpaan, ihan vain mustasukkaisuuttaan. Menisikö naistelehdessä läpi kiinnostavana inhimillisenä luonteenpiirteenä, vai tulisiko kenties "vähän" sanomista?

    Kaksinaismoralismi kukoistaa. Feministien riemuksi ja toimesta.

    VastaaPoista
  4. Orson Welles31/8/11 13:23

    "Kirjoituksiin olisi voitava puuttua, vaikka niihin ei sisältyisikään vihan tai väkivallan puolustamista."
    - Vähemmistövaltuutettu, ylioppilas Eva Biaudet (Iltalehti 28.7.2011)

    Parasta on, Henry, että kirjoitelet nyt usein ja asiaa, sillä seuraavien pressanvaalien jälkeen se voi olla jo kiellettyä. Hiukan epäilen, että kiellettyihin aiheisiin kuuluu antifeminismi. Ja siitähän sinua vallan (sänky)kammareissa kovasti epäillään.

    VastaaPoista
  5. Mato matkamies maan31/8/11 13:49

    Tuolla feministien sivulla toistettiin maksullisesta seksistä keskusteltaessa tuo ikuinen väittämä: "Seksin puutteeseen ei kuole."
    Plazan Ellit-osiosta löytyi tällainen, amerikkalaisiin tutkimuksiin perustuva lista seksin terveysvaikutuksista. Mutta niistä eivät femakot ole koskaan kuulleetkaan.


    1. Seksi helpottaa stressiä
    Seksin yksi parhaita terveysvaikutuksia on verenpaineen madaltuminen ja kokonaisvaltainen stressin väheneminen. Skotlantilaisen tutkimuksen mukaan stressaavissa tilanteissa kuten yleisölle esiintymisessä, seksuaalisesti aktiiviset kokivat vähemmän stressiä.

    2. Seksi parantaa vastustuskykyä
    Terve seksielämä tarkoittaa myös tervettä elämää. Seksin harrastaminen kerran tai kaksi viikossa parantaa myös tutkimusten mukaan ihmisen vastustuskykyä. Heillä, jotka ryhtyvät hommiin ainakin kerran tai kahdesti viikossa, on tutkimuksen mukaan korkeampi suojataso vilustumista ja tartuntoja vastaan.

    3. Seksi polttaa kaloreita
    30 minuuttia seksiä polttaa 85 kaloria tai enemmän. Seksologi Patti Britton sanoo, että seksi on hyvää liikuntaa ja vaatii harrastajaltaan paljon sekä fyysisesti että henkisesti. Kunnon laihdutukseen vaadittaisiin kuitenkin vähintään useamman tunnin orgioita.

    4. Seksi parantaa itsetuntoa
    Seksi alkaa hyvästä itsetunnosta ja itsetunto nousee vielä seksin myötä entisestään. Hyvä seksi vaatii siis hyvää itsetuntoa ja hyvä itsetunto tuo mukanaan hyvää seksiä.

    5. Seksi vähentää kivun tunnetta
    Kun oksitosiini-hormonin eritys lisääntyy, myös endorfiinia erittyy enemmän, joka taas vähentää kivun tunnetta. Ystävämme oksitosiini on siis hyvin hyödyllinen hormoni. Jos sinulla on pääkipuja, niveltulehduskipuja tai PMS-oireita, oksitosiini-hormoni auttaa.

    6. Seksi pienentää riskiä sairastua syöpään
    Säännöllisesti siementä syöksevien miesten on paremmat mahdollisuudet olla sairastumatta eturauhassyöpään. Säännölliset noin 4-5 kertaa viikossa harrastetut siemenkylvöt, erityisesti kaksikymppisillä miehillä, pienentää eturauhassyövän riskiä myöhemmin elämässä.

    7. Seksi auttaa nukkumaan paremmin
    Paremman unen takana on myös oksitosiini. Tässä ehkä selitys sille, miten kumppanisi saattaa olla yhdessä hetkessä täydessä toiminnassa ja toisessa jo kuorsata täysillä. Hyvien unien on taas todettu ylläpitävän terveellistä painoa ja verenpainetta.

    8. Seksi nuorentaa
    Seksin harrastaminen säännöllisesti keskimäärin neljä kertaa viikossa vähentää ihmisten iästä noin kymmenen vuotta ulkonäöllisesti.

    9. Seksi estää masennusta
    Naiset jotka säännöllisesti ovat tekemisissä siemennesteen kanssa kärsivät vähemmän masennuksesta kuin kanssasisarensa. Selittävä tekijä tähän voi löytyä siitä, että siemennesteen päästessä naisen vaginaan se vaikuttaa suoraan naisen mielialaan.

    VastaaPoista
  6. Mihin unohtui miesvihamielisten femakkojen vahvat verkostot, jotka menestyksellä pyrkivät torpedoimaan poikien koulusyrjäytymiseen puuttumisen kerta toisensa jälkeen?

    Väitös: Koulutuspolitiikan takana raha ja miehet

    VastaaPoista
  7. Henry: "Missä ja mikä kasku?"

    Puhuin siis huumorilehdestä "Aikakaus-Lehti", josta tuli erikoisnumero "Naisten-lehti" jota selailin kahvilassa. Vitsiä en uskalla referoida tässä :).

    VastaaPoista
  8. Heidi Hautala, koulukiusaaja

    Koodausta kopissa - tyttöjen mielikuva it-alasta on kurja

    Pojat eivät pärjää kouluissa, mutta vain tyttöjä autetaan. Tyttöjen pitää olla parempia kaikilla aloilla.

    VastaaPoista
  9. Hmph, seksistä voi myös tulla raskaaksi, saada kuolemaan johtavia tauteja ja saada huoran maineen. Ei kukaan ota riskejä itsensä suhteen vain ollakseen "kiltti" eli panemalla vastenmielisia miehiä. Hommasta jää luu käteen vain. Jos ette saa seksiä, ette saa seksiä. Mitä ja ketä tuo markkina-arvoteoria hyödyttää? Se, ettei kukaan halua kitisevää isoa miestä, ei ole mitään uutta ja rumaa ei halua kukaan.

    VastaaPoista
  10. "Mitä ja ketä tuo markkina-arvoteoria hyödyttää?"

    Esimerkiksi sitä porukkaa, joka haluaa tietää oikeita syitä huonoon menestykseensä pariutumisessa.

    1. Niitä, jotka romanttinen propaganda on saanut perusteettomasti odottamaan, että se oikea tulee itsestään vastaan joskus.

    2. Niitä, jotka luulevat, että pariutumisessa on kyse hyvästä tuurista.

    3. Niitä naisia, jotka eivät ole hokanneet seksisuhde- ja parisuhdemarkkina-arvonsa eron merkitystä, kun miehet näyttävät katoavan seksin jälkeen.

    4. Kaikkia niitä, joita kiinnostaa teoria pariutumisen kokonaisuudesta.

    VastaaPoista
  11. "Tuolla feministien sivulla toistettiin maksullisesta seksistä keskusteltaessa tuo ikuinen väittämä: "Seksin puutteeseen ei kuole.""

    Tuo ei liene paikkansapitävä väittämä. Seksinpuute johtaa usein elämäntyyleihin, joissa kuollaan 10 tai 30 vuotta aikaisemmin. Tämä selittänee pitkälti myös sen miksi naiset elävät keskimäärin 10 vuotta miehiä pidempään.

    Tämä ei kuitenkaan ole ainoa
    ongelma. Seksin puute luo yhteisöön kilpailun, jossa miehet ovat toisiaan vastaan myös taloudellisesti. Tämä tarkoittaa, että osa miehistä putoaa työelämästä tuille, eli muiden kustannettaviksi.

    Seksinpuutteesta kärsivä mies on yhteiskunnallisesti katsoen erittäin tehoton ja erittäin kallis.

    -bmad

    VastaaPoista
  12. "Jos on esim. kovin suuret vaatimukset ulkonäköä tai muita ominaisuuksia koskien niin mahdollisuudet varmastikin heikkenevät radikaalisti."

    No itselleni ei ole ollut mikään ongelma saada hyvännäköisiä kumppaneita, vaikka kysyntäni ei ole yleisesti kovaa.

    "Sama jos hakee seuraa johonkin ihan tietynlaiseen (esim. sm) seksiin."

    SM seksi on ehkä hävetyimpiä seksuaalisuuden muotoja nykyajassa, joka ylikorostaa selviämistä, pärjäämistä ja sitä, ettei anna kenenkään satuttaa itseään. SM ja fetisismi muodostavat kuitenkin huomattavasti suuremman seksuaalivähemmistön, kuin esim. homot. Seuraa on suhteellisen helppo saada.


    -bmad

    VastaaPoista
  13. Naisille pitäisi heittää suunnilleen punainen matto valmiiksi alle, naisten saaminen alalle tärkeää - ja muiden pitäisi suunnilleen taittua kaksin kerroin, jotta naisia saataisiin ja he pärjäisivät. Mistään tällaisesta ei ole puhettakaan naisvaltaisilla aloilla tai koulusta syrjäytyvien poikien kohdalla:

    Tyttö, mikset koodaa? (tarvitsee rekisteröitymisen)

    ...
    Miksi tytöt eivät hakeudu alan opintoihin, tutkija Susanna Bairoh?
    ...
    ”Rekrytointiin kannattaisi panostaa, samoin ensimmäiseen opiskeluvuoteen. Naisopiskelijoiden erityistarpeet voisi ottaa huomioon esimerkiksi perustamalla naisverkostoja ja huolehtimalla siitä, että tutorryhmään tulisi enemmän kuin yksi tyttö."
    ...
    ”Joistakin naisopiskelijoista tuntui, että heitä vähätellään: 'etteks te nyt tätä osaa'. Opettajat puolestaan harmittelevat, että aina pitää aloittaa alusta, ei voi olettaa edes että tietokoneen käyttö osataan.”
    ...
    ”Siitä voisi olla hyötyä, samoin kokeneempien naisopiskelijoiden käyttämisestä apuna. Kansainvälisissä tutkimuksissa on huomattu, että tytöt oppivat esimerkiksi matematiikkaa paremmin tyttöryhmissä. Tällainen on suomalaiselle koulumaailmalle vaikea ajatusmalli, koska täällä kun opiskellaan sukupuolten mukaan eritytetyissä ryhmissä vain liikuntaa.”

    VastaaPoista
  14. "Mitä ja ketä tuo markkina-arvoteoria hyödyttää? Se, ettei kukaan halua kitisevää isoa miestä, ei ole mitään uutta ja rumaa ei halua kukaan."

    Yleisesti on hyvä jos edes
    yllä käyttämääsi äänensävyä miehiä kohtaan voidaan tarkastella. Markkina-arvoteorian yksi tärkeä lähtökohta on se, että se paljastaa miehiin kohdistuvaa voimakasta ignorointia, jolla pyritään pohjimmiltaan testaamaan miehen statuksen lujuutta.


    -bmad

    VastaaPoista
  15. "Kansainvälisissä tutkimuksissa on huomattu, että tytöt oppivat esimerkiksi matematiikkaa paremmin tyttöryhmissä."

    Naiset todella oppivat ryhmissä. Mielestäni ei kuitenkaan ole oikein edesauttaa sukupuoleen sidottuja ryhmiä tai ryhmiin sidottuja ihmisiä pääsemään pinnalle. Kyllä individualisti on aina vahvempi ja naiset eivät individualisteja yleensä ole.


    -bmad

    VastaaPoista
  16. "Kuvitelkaapa, mitä tapahtuisi, jos joku mieskirjailija, sanotaan vaikka Kari Hotakainen, toteaisi jossain lehtihaastattelussa kylmän viileästi joskus vetäneensä vaimoansa (naisystäväänsä tjms.) turpaan, ihan vain mustasukkaisuuttaan."

    Vaikutus on suunnilleen sama,
    kun jos joku julkkismies ilmoittaisi saavansa naiseltansa piiskaa aamuisin ja siitä energiaa lavaesiintymisiin. :D

    -bmad

    VastaaPoista
  17. "Muumiomamma petti taas."

    Kohta hän pääsee kansallismuseoon.

    -bmad

    VastaaPoista
  18. Oliko tarkoitus opetella ohjelmoimaan, vaiko piirtelemään, chattailemään ja päivittämään Facebook-sivua? Ja seuraavaksi itkua siitä, että piirtelyä, chattailya jaFacebook-sivun päivitystä ei arvosteta yhtä korkealle kuin ohjelmointia - ja kuinka on ihan epistä maksaa ohjelmoinnista enemmän palkkaa - mikä johtuu vain alan miesvaltaisuudesta, mikä johtuu vain naisten julmasta syrjinnästä ja on ihan pelkästään miesten vika. Paljonkohan valtsikassa opiskellut Bairoh ylipäätään tajuaa ohjelmoinnin päälle:

    Tieto- ja viestintätekniikka on yhä liikaa poikien varassa
    Tytöt tippumassa kelkasta


    ...

    Pojat valitsevat tieto- ja viestintätekniikan valinnaisaineekseen paljon useammin kuin tytöt.

    – Jos kurssi sisältää kuvankäsittelyä, tytöt tulevat paremmin mukaan, mutta jos kurssilla on perinteistä ohjelmointia ja pelejä, siellä on vain muutama tyttö kahdenkymmenen pojan joukossa. Näin käy riippumatta siitä, miten paljon tietotekniikkaa käytetään opetuksessa.

    Eräs opettaja kertoi, että hänen kurssillaan puretaan tietokone ja katsotaan, mitä osia siellä on. Näillä kursseilla ei yleensä ole tyttöjä.

    Bairoh toivoo, että tytöille räätälöitäisiin omia tvt-kursseja, joilla tehtäisiin tyttöjä kiinnostavia asioita. Jotkut opettajat ovat ovat sitä miettineetkin, mutta ajatus kaatuu rahan puutteeseen. Kouluilla ei ole varaa moniin kursseihin.
    ...

    Kukaan ei ota vastuuta

    Jotkut Bairohin haastattelemat opettajat olivat hyvinkin huolissaan siitä, ettei tietotekniikka-ala kiinnosta tyttöjä. Toiset taas ihmettelivät, miksi tvt olisi tärkeämpi kuin joku muu ala.

    – Kuka kantaa vastuun siitä, etteivät tytöt hakeudu tvt-alalle? Onko vastuuta kenelläkään ja pitäisikö sitä ylipäätään olla, kyselee Bairoh.
    ...
    Vuonna 2008 tieto- ja viestintätekniikka-alalla oli naisia vain hiukan yli 20 prosenttia. Alan ammatillisessa ja yliopistollisessa koulutuksessa naisten osuus on laskenut.

    Vain harvat yritykset ovat huolissaan siitä, että naisia on niin vähän. Hallitukset ja johtoryhmät ovat edelleen hyvin miesvoittoisia.

    Toisin kuin Bairoh kuvitteli, myöskään alan oppilaitokset eivät ole ryhtyneet toimiin tyttöjen houkuttelemiseksi. Poikkeuksiakin onneksi on, kuten Jyväskylän yliopisto.

    – Muutamissa yliopistoissa ja korkeakouluissa asiaan herättiin vasta, kun naisten osuus putosi nollaan, hän kertoo.

    Bairoh kysyykin, pitäisikö organisaatiokulttuuria oppilaitoksissa muuttaa. Nörttipoikien ehdoilla ei voida enää jatkaa.
    ...
    Susanna Bairoh on tyypillinen tvt-alalle ajautunut nainen. Hän meni töihin Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskukseen Tiekeen samaan aikaan, kun aloitti valtiotieteen opinnot Helsingin yliopistossa.

    Tiekessä Bairoh kiinnostui tietoyhteiskuntastrategioista ja teki myös gradunsa tietoyhteiskuntateorioista. Hän teki tutkimusta ensin Helsingin yliopistossa ja hankkiutui valmistumisensa jälkeen Market Visioon tutkimaan tvt-alan yrityksiä.
    ...

    VastaaPoista
  19. Nykyään, kun erilaiset käyttöliittymien piirtely-ympäristöt ovat yleistyneet ja kehittyneet, niin piirtelystä kiinnostuneet nartuthan voitaisiin lykätä "ohjelmoimaan" ja tekemään luovaa työtä piirtelemällä käyttöliittymiä johonkin tietokannan päällä pyöriviin ja kuolettavan tylsiin rutiinisovelluksiin. Joku oikeasti ohjelmointitaitoinen voi sitten toteuttaa loogista ajattelua vaativat asiat.

    VastaaPoista
  20. "Vähän" myöhässä tämäkin "tieto" kaiken maailman toistuvien YT-neuvottelukierrosten ja töiden kehitysmaihin ulkoistamisen aikana:

    "Bairoh korostaa ammattien positiivisia puolia, etätyön ja jouston mahdollisuutta sekä hyviä työllisyysnäkymiä."

    VastaaPoista
  21. Entinen IT-alan opiskelija, nainen

    Mulla on sama tuntemus, että jo opiskelemaan tullessa olisi pitänyt osata paljon enemmän tai ellei osannut, olla palava into aiheeseen, että pysyy vauhdissa mukana. Tottakai tietokoneen peruskäyttötaidot pitääkin olla hanskassa nykyään jokaisella, mutta eri ohjelmointikielten opiskelussa edettiin aivan liian nopeasti sellaiselle, joka ei ollut sitä aiemmin harjoitellut kuin yhden valinnaisen lukiokurssin verran.

    Tuli tosi turhautunut olo, että minä kun luulin, että tänne kouluun tullaan oppimaan, eikä että täällä pitää osata jo valmiiksi. Lopullinen niitti omille opinnoilleni oli kuitenkin se että huomasin, miten tylsää, yksitoikkoista, rutiininomaista, mutta keskittymistä vaativaa hommaa koodaaminen oli. Minusta ei ollut siihen, onneksi löytyy ihmisiä, joista on!

    VastaaPoista
  22. Joku saisi tehdä myös tutkimuksen siitä, että kuinka paljon siitä, että varsin harva IT-alalle korkeakouluista valmistunut nainen osaa oikeasti ohjelmoida (kuin korkeintaan auttavasti), on seurausta siitä, että ritarilliset beta-miehet ovat tehneet niin suuren osan harjoitustöistä yms narttujen puolesta...

    VastaaPoista
  23. Avioliitossa/erossa rahan tienaamisen voisi kyllä laittaa verolle. On muuten kummallista, että miksi erossa voi tienata omaisuuden verottomasti, mutta avioliiton aikana samasta joutuisi maksamaan lahjaveron: Prostituoidut saivat parkkimittarit Saksassa

    Eikös itselle haitalliset lasten tarinat enää kelpaakaan - vaikka aiemmin niihin juuri vedottiin?:

    Auer: Syyttäjä pyrkii hyödyntämään lasten tarinoita

    ...
    Tässä on nyt kyse siitä, että yksi nuorimmista lapsistamme on kuulemistaan tiedonsirpaleista ja omasta mielikuvituksestaan kehitellyt tarinoita, joita syyttäjä nyt pyrkii hyödyntämään, Anneli Auer kertoo MTV3 Uutisille.

    Auerin mukaan lapsen tarinoiden luotettavuudesta ei ole hankittu arvioita, eikä häntä tai hänen vanhempiaan ole kuulusteltu asiaan liittyen.
    ...
    - Vanhimman tyttäreni kuulustelut, jotka kumoavat nuorempien sadut, oli jätetty pois uusien todisteiden listalta, Auer sanoo.
    ...
    Auerin asianajaja Juha Manner on pyytänyt korkeimmalta oikeudelta, että valituslupahakemus salataan juuri näiden "uskomattomien väitteiden" vuoksi.
    ...

    VastaaPoista
  24. Young Swedish teens who engage in consensual sex may find themselves dragged into court due to lingering uncertainties about how to interpret Sweden's child sex laws.

    ...
    In late July, a 15-year-old boy was convicted for having sex with his 13-year-old girlfriend.

    While the boy was acquitted by the district court, an appeals court convicted him of sexually exploiting a child.

    While the court expressed little doubt that the young couple had engaged in consensual sex, it ruled that someone under the age of 15 isn't “mature enough to take a more qualified view toward sexual acts”.

    Nor did the court believe that the 18-month age difference between the two was insignificant, deciding to sentence the 15-year-old to youth community service and ordering him to pay 15,000 kronor ($2,400) in compensation to the girl.

    According to a review carried out by the TT news agency of similar cases involving young teens who have been taken to court for engaging in underage sex, the gender of the alleged offender seems to play a role in how courts treat such cases.
    ...
    “The propensity to think that an attack has taken place is probably greater when it's the guy that is older,” Petter Asp, a professor of criminal law at Stockholm University, told TT.

    “One explanation can be that it conforms more closely to our image of men's and women's sexuality and our expectations of how a sex crime should look.”

    In another case, a 15-year-old girl who had sex with two 13-year-old boys was aquitted of all charges after the court ruled that the younger boys actually used the girl to lose their virginity.

    In another instance, a girl who was charged with rape for having sex with a boy who was under 15 and several years younger than the girl, was acquitted despite reports that she had coerced the boy to have sex with her.
    ...

    VastaaPoista
  25. Suositus: feministien vuoro-blogiin ei ehkä kannata kirjoitella. Kommentit deletoitiin.


    -bmad

    VastaaPoista
  26. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  27. Pahoitteluni jo etukäteen, jos tämä on jo ollut täällä:

    A-studio

    Sinkulle seuraa. Reportaasi netin sinkkumarkkinoista.


    Yle Areenassa noin kuukauden vielä tarjolla maanantaina tullut A-studio, jossa aiheena nettideittailu. Siinä ei ehkä ole mitään hirveän uutta, mutta ohjelmassa on mm. Pasi Malmikin siirtokuntahankkeineen, naisten paremmat markkinat deittailussa jne.

    VastaaPoista
  28. Pitkästä aikaa itse asiaan porautuva, mielenkiintoinen ja jopa nostalginen entry. Henry puhuu jälleen silkkaa asiaa ja puhdasta järkeä, mutta feministithän ovat tunnetusti näille asioille syvästi allergisia.

    Kuitenkin haluan takertua tähän pieneen pointtiin hieman kieli poskessa...

    Miehet pitävät Kiira Korpea edelleen kauniina, vaikka olisivat suhteessa muuhun naiseen.

    PAITSI jos ovat nähneet oikeasti kauniin naisen joskus jossain. Silloin tuota rumaa mulkosilmää ei oikein voi kauniina pitää.

    Noh, lähinnä tämä kertonee enemmän omista kokemuksistani ja omasta näkökulmastani naisiin, kuin miesten yleisestä mausta - olen varma, että suurin osa Kiira Korven nähneistä miehistä pitää häntä kauniina.

    - Vortac

    VastaaPoista
  29. Mongolia odotti Haloselta turhaan poron spermaa..

    En tiennytkään, että halonen pystyy tuottamaan poron spermaa. Se selittäisi kyllä paljon .. hänhän ei siinä tapauksessa ole nainen eikä edes ihminen laisinkaan.

    - Vortac

    VastaaPoista
  30. Oliko tarkoitus opetella ohjelmoimaan, vaiko piirtelemään, chattailemään ja päivittämään Facebook-sivua? Ja seuraavaksi itkua siitä, että piirtelyä, chattailya jaFacebook-sivun päivitystä ei arvosteta yhtä korkealle kuin ohjelmointia - ja kuinka on ihan epistä maksaa ohjelmoinnista enemmän palkkaa - mikä johtuu vain alan miesvaltaisuudesta, mikä johtuu vain naisten julmasta syrjinnästä ja on ihan pelkästään miesten vika.

    Näinhän se naisten, ja etenkin femakkojen ajatuskulku aina menee, lähes kaikilla alueilla.

    - Vortac

    VastaaPoista
  31. Lopullinen niitti omille opinnoilleni oli kuitenkin se että huomasin, miten tylsää, yksitoikkoista, rutiininomaista, mutta keskittymistä vaativaa hommaa koodaaminen oli.

    Miten VOI olla olemassa ihmisiä, jotka eivät tiedä tuota faktaa koodaamisesta? Sitähän se nimenomaan on. Pienikin ohjelma voi sisältää tuhansia rivejä koodia, jossa ei saa olla ainakaan pahoja virheitä. Ohjelmointi vaatii erittäin abstraktia ajattelua, jossa on voitava tajuta jokin asia abstraktisti, ja sitten voitava ajatella ratkaisu vielä abstraktimmasti yhteistyössä sen toisen abstraktin ajatuksen kanssa, niin että lopputulos on vielä abstraktimpi, mutta kuitenkin täysin looginen.

    Luuliko tuo hupakko (jos, niin mistä syystä? Se olisi hauska tietää), että ohjelmointi on sosiaalista, helppoa, jännittävää, mutta samalla hyvin plöysää duunia, jossa ei paljon tarvitse keskittyä (eli voi samalla chattailla ja viilata kynsiä)? Mikä muuten on 'yksitoikkoisen' vastakohta? Monitoikkoinen? Kaksitoikkoinen? Ehkäpä "vaihteleva"? Ohjelmointi jos mikä on tietenkin hyvin kaavamaista touhua joka tapauksessa, ja sitä tuo eukko lienee tarkoittanut.

    Aika hauska ironia sinänsä tuon sanan "rutiininomainen" käyttö - naiselta itseltään meni varmaan täysin ohi.

    Riippuu tosin siitä, -mitä- ohjelmoi, että miten tylsää se on. Jos tekee jotain luovaa omaksi ilokseen, ohjelmoiminen voi olla erittäin innostavaa, kiinnostavaa, intensiivistä ja hauskaa.

    - Vortac

    VastaaPoista
  32. Tieto- ja viestintätekniikka on yhä liikaa poikien varassa..

    Toi on vähän kuin sanoisi, että painavien esineiden nostelu, raskaiden ja vaarallisten töiden tekeminen, sekä kouluammuskelutkin ovat liikaa poikien varassa.

    Mihinköhän tuokin väite perustuu, ja kuka määrittelee, mikä on "liikaa" ja mikä on "sopiva määrä"?

    Naiset ovat kovin nopeita käyttämään emootioihin vetoavaa kieltä ja laveita määritelmiä sekä yksinkertaistuksia ja kärjistyksiä asioista, mutta kovin hitaita perustelemaan väitteitään tai puhumaan järkevästi saati viisaasti mistään.

    - Vortac

    VastaaPoista
  33. Aiempaan kommenttiini lisäisin, että tuohan on oikeastaan kuin sanoisi, että miehet ovat vieläkin liian hyviä asioissa, joissa naiset ovat huonoja.

    Miksi naisista yritetään väkisin konstruoida miehiä ja päinvastoin? Miksei molempien sukupuolien vahvuuksia hyväksytä ja juhlita, ja anneta ihmisten tehdä sitä, jossa ovat hyviä tai jota suinkin haluavat tehdä? Tosin "työelämällä" (groteski sana, mutta jonkun sitäkin pitää käyttää) ei kyllä siinä tapauksessa olisi kovin paljon käyttöä naisille, sihteerien, 'receptionistien' (mikä tämä on suomeksi? vastaanottovirkailija?), lentoemäntien, naistenlehtitoimitusten, sairaanhoitajien, viihdemaailman ja muoti-, ja kosmetiikkateollisuuden ulkopuolella.

    Jos kuitenkin halutaan 'huolestua', että "pojat ovat liian hyviä tietokoneiden kanssa" (tosin tämähän on aina ollut huoli - poika värkkää liikaa tietokoneen kanssa, kun hänen pitäis mieluummin olla kartsalla tupakoimassa, mikähän siitäkin isona tulee jne.), niin miksei samalla huolestuta, että tytöt/naiset ovat liian hyviä lentoemäntiä, ja miehiä pitää saada väkisinkin alalle enemmän?

    Ihan noin niinkuin tasa-arvon ja johdonmukaisuuden nimissä.

    - Vortac

    VastaaPoista
  34. Joku saisi tehdä myös tutkimuksen siitä, että kuinka paljon siitä, että varsin harva IT-alalle korkeakouluista valmistunut nainen osaa oikeasti ohjelmoida (kuin korkeintaan auttavasti), on seurausta siitä, että ritarilliset beta-miehet ovat tehneet niin suuren osan harjoitustöistä yms narttujen puolesta....

    Naisten selviytymisstrategioita harvemmin tutkitaan kovin uutterasti tai rehellisesti. Mutta eipä se haittaa naisia töissäkään, kun nämä samat betamiehet toki auttavat ritarillisesti naisia myös hänen töidensä suhteen, joten kukaan ei välttämättä koskaan saa tietää naisen kehnoista taidoista. Mihin nainen tarvitsee taitoja, niin kauan kuin on olemassa runsaat määrät betamiehiä, jotka nainen voi aina koukuttaa mihin tahansa "ikävään" hommaan, joka voisi haitata hänen facebook-päivitystään tai kännykässä juoruamistaan?

    Toisaalta, jos todistettavasti löytyy naisia, jotka oikeasti osaavat ohjelmoida edes yhtä hyvin, kuin keskinkertaiset miesohjelmoijat, olisi hauska myös saada tutkimus siitä, miten maskuliinisia ja rumia nämä naiset mahdollisesti ovat. Itse laittaisin 50 centtiä vetoa, että moiset harvinaisuudet ovat keskivertoa rutosti rumempaa porukkaa, ja todennäköisesti maskuliinisempia myös.

    Tällainenkin ajatus tuli joskus mieleeni, kun katsoin jotain typerää elokuvaa, jossa oli jotain historiallisia hahmoja, ja joku Marie Curie pelmahti sitten siinä mukamas ruutuun, ja häntä näyttelevä nainen oli suhteellisen nuori, naisellinen ja kasvonpiirteiltään ehkä "söötiksi" luokiteltava. Jokin silitti minua vastakarvaan moisessa olemuksessa, ja halusin todisteita teorialleni, jonka mukaan Marie Curie ei _varmasti_ ollut tuollainen höpönassu.

    Katsokaapa itse jostain hänen kuviaan, niin voitte todeta, että senkin hölmön elokuvan juoni olisi lässähtänyt alkuunsa, jos tuossa oltaisiin noudatettu realismia. Romanssia ei todennäköisesti olisi syntynyt..

    - Vortac

    VastaaPoista
  35. Lentoemännistä tuli mieleen, että täällä blogissahan voisi välillä aina pollata joitain asioita. Siis voisi olla kysymys, vaikkapa tyyliin: "Matkustaisitko lentokoneessa, jonka pilotteina toimii pelkästään naisia?"

    Minä en kyllä suurin surminkaan. No, ehkä jos olisin itsariaikeissa.

    - Vortac

    VastaaPoista
  36. Voisivat taantumukselliset vihreät ja muut femakkoämmät ottaa opikseen:

    Prostituoidut saivat veroautomaatit kaduille Bonnissa

    ...
    Uutistoimisto DPA:n mukaan Bonn on edelläkävijä veroautomaattien käyttöönotossa. Kaupungin viranomaiset perustelevat järjestelmää tasa-arvolla. Tähän asti verot on peritty bordelleissa työskenteleviltä prostituoiduilta. Automaattien avulla verovastuu ulotetaan myös katuprostituoituihin.
    ...

    VastaaPoista
  37. Vortac, riippuu varmaan olennaisesti siitä, että onko lentäjätär saanut lentolupansa todellisilla taidoilla - vaiko pillupassilla tai femakkojen painostuksella. Ettei kävisi niin kuin ensimmäiselle jenkkilän hävittäjälentäjättärelle, joka varsin lyhyen uransa aikana onnistui tappamaan itsensä epäonnistuneella laskeutumisella:

    Kara Hultgreen mishap

    New Information Undermines Lawsuit Intended to Silence CMR

    ...
    CMR published accurate information about concessions in training that contributed to the death of Kara Hultgreen. The result has been malicious litigation intended to keep the cover-up going.
    What the Navy Did Not Want Known
    From 1993-1994, then-Lt. Patrick J. Burns was a naval flight officer and instructor in VF-124, a west coast (San Diego) squadron that trained Lts. Hultgreen and Lohrenz to fly the F-14 Tomcat. On several occasions, Lt. Burns warned local commanders that the two women were not fully competent to fly the Tomcat in carrier operations, but to no avail. In the post-Tailhook scandal era, the Navy was eager to win a "race with the Air Force" by getting women into combat aviation.
    At an all-officers meeting attended by Lt. Burns in the summer of 1994, then-Cmdr. Thomas Sobiek, who was the commander of the training squadron VF-124, informed a group of concerned instructors that the women would graduate to the fleet, no matter what. At that point Burns began to realize two things: One of the women pilots would die, and Navy officials would deny reasons why it happened. Lt. Burns asked for the help of CMR because communications up and down the chain of command had completely broken down.
    During an extensive investigation of sex discrimination in Air Wing 11, which was conducted by the Naval Inspector General in 1996, Sobiek flatly denied that he had made such a statement. Several of the instructors, however, testified to the contrary. During a subsequent interview with Mike Wallace of CBS "60 Minutes," Sobiek finally admitted that he had made statements that may have conveyed the impression that the women would not be allowed to fail. He added that some female pilots were advanced in combat aviation ahead of many men who were kept waiting or forced to resign. ("60 Minutes," April 19, 1998)
    ...

    VastaaPoista
  38. Hyvät äänenpainot tuossa lentäjätärvideon kriittisissä kohdissa.

    VastaaPoista
  39. Vortac, jos noudatan vähän tiukempaa kriteeriä ja yritän miettiä jotain tietotekniikan suhteen oikeasti merkittäviä naishenkilöitä, niin oikeastaan ainoa, joka tulee ainakin äkkiseltään mieleen on Grace Hopper (ei, Ada Lovelace ei ole merkittävä henkilö, vaan lähinnä myytti, eikä hän kehittänyt Ada-ohjelmointikieltä, joka kehitettiin melkein 130 vuotta hänen kuolemansa jälkeen). Täällä vielä vähän kuvia nuorempana.

    Äkkiseltään mieleen tulevat muut tietotekniikan merkittävät tai muuten vain mielenkiintoiset naiset tuppaavat olemaan transuja, kuten Lynn Conway tai Alexia Massalin, eikä womyn-born womyneita.

    Womyn-born womyn policies center around the idea that women's experiences under patriarchy are unique, learned, and transformative. Repeating Judith Butler's assertions that gender is a performance, proponents of "womyn-born womyn" spaces seek to create spaces wherein the enforced and policed performances of "girl" in patriarchy can be reshaped outside of the presence of those not subjected to those limitations. Transgender women are excluded because they have not lived under the strictures of the enforced performance of "girl", aside from their entire lives during and post transition, having instead been subjected to the performance of "boy". Advocates of womyn-born womyn spaces argue that the experience of having been born and raised as a "girl" under patriarchy is not one that transgender women share with womyn-born womyn.

    Joskus

    VastaaPoista
  40. Joskus kävin jotain jossain määrin merkittävien tietotekniikan/tietojenkäsittelyn naislistaa läpi kursorisesti ja heistä häkellyttävän moni oli transu. Voi myös olla, että nämä sukupuolenvaihdoksella naiseksi tulleet ovat keskimäärin siitä paremmannäköisestä päästä (verrattuna alan wymen-born wymeneihin) - vaikkei välttämättä kyllä mitään kaunottaria hekään.

    VastaaPoista
  41. .

    Tässä on muuten oikein hyvä artikkeli, jonka pitäisi selventää tyhmimmällekin feministille, mikä ero miesten ja naisten asemassa maailmassa on, ihan historiallisestikin tarkasteltuna.

    White Mice and the Male Sex Role

    Harvoja artikkeleita voin näin lämpimästi suositella. Se on lisäksi erittäin "maltillisesti" kirjoitettu, ja sisältää jopa pari kohtaa, josta olen eri mieltä. Suosittelen silti jokaiselle luettavaksi.

    - Vortac

    VastaaPoista
  42. Vortac, riippuu varmaan olennaisesti siitä, että onko lentäjätär saanut lentolupansa todellisilla taidoilla - vaiko pillupassilla tai femakkojen painostuksella.

    Sinänsä ihan validi pointti. Mutta itse en silti riskeeraisi - tuntien naisten hämmästyttävän taidon unohtaa oppimansa sekunnissa ja suuremman taipumuksen panikoida ja tuntea teknologiavihaa, sekä tehdä päätöksiä emootioidensa perusteella, monenkymmenen muun naisista tietämämme kummallisuuden lisäksi, riski vakavaan onnettomuuteen lienee varovaisestikin arvioiden moninkertainen verrattuna miespilotteihin.

    Mitenköhän suuri prosentti naispilotteja muuten on yleensäkin piloteista - olisi myös mukava tietää onnettomuustilastot, joista kävisi ilmi pilotin sukupuoli. Muistakaamme naiserityiset "unohdin, kumpi oli kaasu ja kumpi jarru"-möhläykset, sekä naisten surkea avaruudellinen hahmotuskyky ja epäloogisuus. Itseasiassa hieman hirvittää naisbussikuskin, saati naistaksikuskinkin kyydissä.

    Myös naisten taipumus uskoa voivansa 'konstruoida' todellisuutta vain määrittelemällä asioita uudelleen on aika pelottava piirre moisissa tapauksissa. Mitäs jos nainen vaikka päättää uskoa, että painamalla jotain nappulaa, lentokone laskeutuukin ihan itsestään, niin että naiset voivat paremmin keskittyä julkkiksista ja miespiloteista juoruamiseen..

    - Vortac

    VastaaPoista
  43. Vortac, jos noudatan vähän tiukempaa kriteeriä ja yritän miettiä jotain tietotekniikan suhteen oikeasti merkittäviä naishenkilöitä, niin oikeastaan ainoa, joka tulee ainakin äkkiseltään mieleen on Grace Hopper..

    Näyttää 50-lukulaiselta maskuliiniselta mieheltä, jolle on tungettu kasa meikkiä naamaan ja naisten vaatteet.

    Ehkä jostain aasiasta voisi löytyä "viehkeitä" naisia, jotka osaavat hiukan ohjelmoidakin - kukapa tietää. Mutta vaikea tosiaan uskoa, että kauneus ja ohjelmointitaidot viihtyisivät samassa kropassa.

    - Vortac

    VastaaPoista
  44. Vortac, kyllä ohjelmointi voi olla myös esimerkiksi vähemmän tylsää, yksitoikkoista ja kaavamaista, mutta tosiasia on se, että suurin osa ohjelmointitarpeesta tuppaa olemaan melko tylsää touhua - ja jonkun sekin pitää tehdä (tosin tämä tylsyys koskee aika suurta osaa muidenkin ammattien arjesta, sillä eihän työstä muuten tarvitsisi edes mitään palkkaa maksaa, jos se olisi niin kivaa, että sitä tekisi mielellään ilmaiseksi harrastuksena). Ja tyypillisesti sitä todennäköisempää on päätyä tekemään niitä tylsimpiä ja helpoimpia hommia, mitä heikommat omat taidot ovat. Ja kaikkein heikkolahjaisimmat päätyvät tekemään sitten jotain muuta kuin ohjelmointia, mistä ne alan harvalukuiset naiset ovatkin usein hyviä esimerkkejä. Eikös tuo uutisenkin nainen kaivannut jossain noista jutuista naisille pääsyä suoraan keskijohtoon, koska ilmeisesti alitajuisesti tai rivien väliin lipsauttamalla ilmeisesti tajusi ohjemoinnin kautta etenemisen kovin ohdakkeiseksi tieksi naisille...

    Tosin aika monen ihmisen mielestä ne kokoukset vasta ovatkin kuolettavan tylsää ja puuduttavaa touhua, vaikka siinä ollaankin tekemisissä ihmisten kanssa... Eli kannattaa varoa mitä toivoo, sillä se toive voi hyvinkin toteutua. Ja usein pieni tylsyyskin on oikeasti parempi olotila, kuin liiallinen jännitys ja stressi.

    VastaaPoista
  45. Kiira Korvesa puheenollen, onko kovin yleistä, että tissit ovat melkein kainaloissa?.

    VastaaPoista
  46. Anonyymi1/9/11 08:13

    "Muistakaamme naiserityiset "unohdin, kumpi oli kaasu ja kumpi jarru"-möhläykset, sekä naisten surkea avaruudellinen hahmotuskyky ja epäloogisuus."

    Aika tarkkaan pilotit käsittääkseni seulotaan, eli tuskin ohjaimiin otetaan naisia, jotka ajavat konkkaan (ainakaan isompia) lentoyhtiöitä. Lentäjät on jatkuvassa seurannassa ja psykologisia testejä voidaan tehdä myös työuran aikana.

    Semmoiset ailahdukset, jotka lokaavat naiskuntaa ovat sitäpaitsi aika harvinaisia. Jos nainen ajaa auton päin kauppakeskuksen seinää, se osoittaa vaan naisen seksuaalista valtaa psykoottisimmillaan. Mutta esimerkiksi finnairin koneen ajaminen pöpelikköön ei ole sellainen teko, jota erityisesti naiselta odottaisin.

    Kerran Ouluun lentäessäni oli
    naiskapteeni, joka ohjasi ihan hyvin koneen miltei täyssumussa... eikä tainnut olla autoland päällä. :)


    -bmad

    VastaaPoista
  47. Ulkonäköpaineet vaivaavat opettajia

    Kivan sukupuolineutraalia uutisointia, mutta eiköhän tässä ole kyse lähinnä siitä, että NAISopettajilla on taas ongelmia. Siinä alkaa kauneusleikkaus kummasti kiinnostaa, kun ympärillä parveilevat tyttöoppilaat ovat aina vain nuorempia ja paremman näköisiä. Kohta varmaan pistetään veronmaksajat maksamaan näitä operaatioita.

    VastaaPoista
  48. Anonyymi1/9/11 08:26

    "Noh, lähinnä tämä kertonee enemmän omista kokemuksistani ja omasta näkökulmastani naisiin, kuin miesten yleisestä mausta - olen varma, että suurin osa Kiira Korven nähneistä miehistä pitää häntä kauniina. "

    Kiira Korpi ei ole mitenkään erityisen kaunis tai oikeastaan edes mainittavan arvoinen silloin kun tehdään vakavia most beautiful woman-listoja.

    Ensimmäinen heikkous löytyy jo käsistä, jotka ovat pulleat. Sama pulleus näkyy naamasta. Hymy ei ole "stunning" vaan jonkinlainen keskiverto pepsodent-systeemi. Urheilullisuudesta voi sinällään tietenkin antaa plussaa, mutta Kiiran lihakset ovat jotensakin epäeroottisia ja liian miehekkäitä tyttömäiseen olemukseen nähden. Tuo tyttömäisyys liene onkin se tekijä, joka vanhoja setiä kiinnostaa.

    Vortac on oikeassa, että
    kun pääsee oikeasti hyvännäköisten naisten kanssa sänkyyn Kiirakorvet lakkaavat kiinnostamasta. Jos keskivertomies kiihottuu voimakkaasti Kiirakorvesta todennäköisesti hän oikeasti kauniin naisen edessä pyörtyy tai kuolee pois.

    Oikeasti kauniita naisia harvemmin Suomen julkisuudessa näkee. Suvi Koponen on oikeastaan ainoa, jota viitsii katsella.


    -bmad

    VastaaPoista
  49. Howdy! Do you know if they make any plugins to safeguard against hackers?
    I'm kinda paranoid about losing everything I've worked hard on.
    Any tips?
    Feel free to visit my blog post poor credit personal loans

    VastaaPoista
  50. Hi there! This article couldn't be written much better! Looking through this article reminds me of my previous roommate! He continually kept talking about this. I most certainly will send this post to him. Pretty sure he will have a very good read. Thanks for sharing!
    Feel free to visit my homepage - Commodities Futures Market

    VastaaPoista
  51. Howdy very nice site!! Man .. Beautiful .
    . Superb .. I will bookmark your website and take the feeds also?
    I am satisfied to search out numerous useful information here within the publish, we'd like develop more techniques in this regard, thank you for sharing. . . . . .
    Here is my blog post ; Forex Trading Courses

    VastaaPoista
  52. Appreciate this post. Will try it out.
    Also visit my blog ; forex binary options brokers

    VastaaPoista
  53. Hi, I do believe this is a great web site. I stumbledupon it
    ;) I will return yet again since i have bookmarked
    it. Money and freedom is the best way to change, may you be rich and continue to guide others.
    Also visit my blog : penny stocks blog

    VastaaPoista
  54. I visited multiple sites except the audio feature for audio songs present
    at this web site is actually wonderful.
    My web site > forex trading robots

    VastaaPoista
  55. Have you ever considered writing an ebook or guest authoring on other blogs?
    I have a blog centered on the same topics you discuss and would
    love to have you share some stories/information. I know my viewers would value your work.

    If you're even remotely interested, feel free to send me an email.
    Visit my page - penny stocks on the rise

    VastaaPoista
  56. Tremendous things here. I am very happy to look your article.
    Thank you so much and I'm having a look forward to contact you. Will you please drop me a mail?
    Also visit my page ; make money from home

    VastaaPoista
  57. My brother suggested I might like this web site. He was totally right.
    This post actually made my day. You can not imagine
    simply how much time I had spent for this information!

    Thanks!
    Have a look at my web site : binary options demo

    VastaaPoista
  58. Greetings! Very useful advice within this article!
    It's the little changes that produce the greatest changes. Thanks for sharing!

    Feel free to visit my web page ... Make money on the internet
    my webpage - list of ways to make money online

    VastaaPoista
  59. Mу rеlаtiѵes аll the tіme ѕaу that ӏ
    аm ωаsting my time herе at net, excеpt I know I am getting familiаrіty everу ԁаy by rеading thes nісе рostѕ.



    my web blog make money online

    VastaaPoista

Valitse itsellesi joku nimimerkki, jotta keskustelujen seuraamisesta tulisi helpompaa. Älä laita ruksia kohtaan "Anonyymi".