maanantaina, joulukuuta 24, 2007

Diskurssianalyysiharjoitus

Lainaus:
"Syrjäytyneiden kansalaisten noin kolmen prosentin ryhmä koostuu liki kokonaan miehistä. Samoin vangit, asunnottomat, alkoholistit ja ylivelkaantuneet ovat tyypillisesti miehiä. Miesten riski sairastua tai kuolla onnettomuuksissa on naisia suurempi. Miesten elinikä on naisia 7–8 vuotta lyhyempi. Miehet tekevät enemmän itsemurhia kuin naiset. (Naiset ja miehet Suomessa 2001; Melkas 2001; Taipale 1995.)

Miesten murheenlaaksosta on tehty kaksi erilaista analyysiä. Ensimmäisen mukaan miehet ovat yhteiskunnan todellisia uhreja, mitä feministit ja naisasianaiset eivät suostu myöntämään. Koska tasa-arvotyötä tehdään naisten tilanteen parantamiseksi, se heikentää miesten asemaa. Tätä näkemystä luonnehditaan angloamerikkalaisessa keskustelussa promale-näkökulmaksi, jossa puolustetaan perinteisiä ja luonnollisiksi määriteltyjä miehisiä arvoja ja myös "oikeuksia". Sen takana ovat eri miesten oikeuksia ajavat järjestöt. Feministisestä näkökulmasta katsottuna nämä perinteiset miehiset arvot ja oikeudet ovat usein patriarkaalisia, sovinistisia ja naisvastaisia eivätkä pohjaudu suinkaan luonnollisuuteen, vaan naisten sorron ja miesten vallan historiallisesti muodostuneeseen sosiaaliseen ja kulttuuriseen muotoon tai traditioon. Suomessa näkemystä ovat tuoneet esiin tietyt yksittäiset miehet papeista kirjailijoihin, toimittajista poliitikkoihin. Lisäksi sitä esiintyy ajoittain miesliikkeen ja elatusvelvollisten Liiton kannanotoissa."
Onko lainatussa tekstissä ongelmakohtia?

11 kommenttia:

  1. Lainatussa tekstissä ongelmakohtia? Eihän siinä muunlaisia kohtia olekaan ..

    Vai etteivät naiset hyötyisi uhrin näyttelemisestä, HA!

    - Vortac

    VastaaPoista
  2. Missa tossa puhutaan uhrin nayttelemisesta? Alkuperaistekstissako vaiko rivien valissa?

    VastaaPoista
  3. Näkemykseni mukaan tekstin ongelma on lähinnä siinä, että

    1) Listataan miesten tasa-arvo-ongelmia (elinikä ym.)
    2) Siitä hypätään "promale-näkökulmaan", jossa puolustetaan perinteisiä ja luonnollisiksi määriteltyjä miehisiä arvoja ja myös "oikeuksia".

    Eli miesten murheenlaakson analyysi on patriarkaalinen ja sovinistinen yms.

    VastaaPoista
  4. Mitähän nämä perinteiset ja luonnollisiksi määritellyt miesten arvot ja "oikeudet" ovat?

    VastaaPoista
  5. "Mitähän nämä perinteiset ja luonnollisiksi määritellyt miesten arvot ja "oikeudet" ovat?"

    Luultavasti teksti viittaa uskonnollisiin miesjärjestöihin, lähinnä USA:ssa, jossa saatetaan esittää, että miehen tulee olla perheen pää tms.

    En ole kyllä Suomessa törmännyt miesten perinteisten arvojen ja oikeuksien puolustajiin, mitä ne sitten ovatkaan, mutta varmaan niitä löytyy uskonnollisista piireistä. Mediasta on vaikeampi löytää esimerkkejä.

    VastaaPoista
  6. Oho, ei pitäs lukea tollasia väsyneenä. Katoin vahingossa että se puhu että "naiset ovat yhteiskunnan uhreja, mitä feminismi ei suostu myöntämään"-tyylisesti .. mutta se olikin MIES. Ja niinhän se on, ettei feminismi myönnä miesten olevan uhreja.

    - Vortac

    VastaaPoista
  7. koska diskurssi tarkoittaa KESKUSTELUa niin
    tässä esimerkki naisen tavasta keskustella:

    Arawn> Totta kai kukin tahtoo
    Arawn> kumppanin, joka miellyttää
    Arawn> silmää, on luonteeltaan
    Arawn> sellainen, joka tuntuu
    Arawn> kivalta ja halutulta, joka
    Arawn> on ylipäätään sellainen,
    Arawn> jossa kohtaavat arvostetut
    Arawn> ominaisuudet.

    Minä> nå tossahan se just tuli.
    Minä> naisten tapa ajatella.
    Minä> naisen suusta.
    Minä> huomatkaa missä suomen kielen
    Minä> kieliopillisessa sijamuodossa
    Minä> Arawn(itsensä mukaan
    Minä> huippukirjoittaja ja
    Minä> palkittukkin kirjoittaja
    Minä> siis mistään kieltä
    Minä> osaamattomuudesta siis ei oo
    Minä> kyse)
    Minä> kirjoitti:
    Minä> "haluTULTA"-Arawn
    Minä> "arvosTETUT"-Arawn
    Minä> Siis tyypillinen nainen,
    Minä> kuten Arawnkin on,
    Minä> haluaa SITÄ MINKÄ OLETTAA
    Minä> MUIDENKIN
    Minä> NAISTEN HALUAVAN.
    Minä> EIKÄ SIIS OMAA OMAA HALUA,
    Minä> MAKUA, AHTOA.
    Minä> on toistetuin kokein
    Minä> pitävästi todistettu että
    Minä> antilooppi-naaraat on
    Minä> tollasii.
    Minä> kyse on teorian mukaan siitä
    Minä> että alitajuisesti
    Minä> naaras haluu lapsii
    Minä> ja sellasii lapsii joita
    Minä> MUUT naaraat haluu.

    Arawn> vaikka saavutettaisiinkin
    Arawn> konsensus naisten
    Arawn> elukkamaisuudesta, se
    Arawn> tuskin johtaisi muuhun kuin
    Arawn> että nyt naiset
    Arawn> tietäisivät, miksi
    Arawn> käyttäytyvät kuin elukat –
    Arawn> ja jatkaisivat sitä. :)

    Minä> ei se elukkamaisuus ees
    Minä> yllätä,
    Minä> mutta kun monet naiset vielä
    Minä> päälle
    Minä> ovat numerick-ockultisteja
    Minä> niin
    Minä> siitä on elukkamaisuus
    Minä> kaukana.
    Minä> yks akka sanoi mulle etten
    Minä> käy
    Minä> sillä olen 5 vuotta vanhempi
    Minä> ja
    Minä> viisi vuotta pyöristyy
    Minä> 10mmeneen
    Minä> joka on vuosikymmen eli olen
    Minä> eri
    Minä> vuosikymmentä kuin hän
    Minä> mikä siis naisen mielestä on
    Minä> OMINAISUUS miehessä. :D
    Minä> naisen logiikkaa.
    Minä> ei elukkamaista vaan jotain
    Minä> tieteeseen päin.
    Minä> olisin saanut hänet jos
    Minä> käytössä ois
    Minä> hexadecimaali-järjestelmä
    Minä> eikä
    Minä> kymmen-järjestelmä.
    Minä> onneksi en saanut. ;D

    Arawn> Arvon anonyymin kommentit
    Arawn> on poistettu - kuppi meni
    Arawn> nurin. Arvon anonyymi
    Arawn> siirtyköön takaisin sinne
    Arawn> koloon, mistä esiin
    Arawn> ryömikin.

    tästä alaspäin oleva viimeiseni
    ei vielä toistaiseksi oo poistettu:

    Minä> Kuppisi meni nurin koska
    Minä> tunnistit itsesi etkä ollut
    Minä> enää niin ylpee.
    Minä> olet siis itsetietoisempi
    Minä> kuin muut naiset.
    Minä> ja ennenkuin alat kehottaa
    Minä> muita ryömimään koloon niin
    Minä> voisit esiintyä nimelläsi.
    Minä> ei, en tarkoita
    Minä> Lia Laine:tta, sillä sekin
    Minä> on keksimäsi peitenimi.

    mitä tästä opimme?

    älä käy diskurssia humanisti-tytön kanssa.
    joko häviät tai hän heittää sakkilaudan lattialle kuten tässä kävi.

    :D

    lähde:
    http://arawni.blogspot.com/2007/12/ken-kuuseen-kurkottaa.html

    VastaaPoista
  8. Måårteniika is back! Olikin jo ikävä :))

    VastaaPoista
  9. Minulle tuli siteeratusta tekstistä heti mieleen sama ongelma kuin Henrylle. Siinä verrataan omenoita ja appelsiineja.

    Ensin luetellaan miesten ongelmia:
    "Syrjäytyneiden kansalaisten noin kolmen prosentin ryhmä koostuu liki kokonaan miehistä. Samoin vangit, asunnottomat, alkoholistit ja ylivelkaantuneet ovat tyypillisesti miehiä. Miesten riski sairastua tai kuolla onnettomuuksissa on naisia suurempi. Miesten elinikä on naisia 7–8 vuotta lyhyempi. Miehet tekevät enemmän itsemurhia kuin naiset. (Naiset ja miehet Suomessa 2001; Melkas 2001; Taipale 1995.)"

    Sitten puhutaan siitä, miten asiaa on analysoitu:
    "Miesten murheenlaaksosta on tehty kaksi erilaista analyysiä. Ensimmäisen mukaan miehet ovat yhteiskunnan todellisia uhreja, mitä feministit ja naisasianaiset eivät suostu myöntämään."

    Jo tässä mennään metsään. Miesten ongelmien esilletuominen ei tarkoita, että miesten sanottaisiin olevan yhteiskunnan uhreja.

    "Koska tasa-arvotyötä tehdään naisten tilanteen parantamiseksi, se heikentää miesten asemaa."

    Tässä pistää silmään ensin lause "tasa-arvotyötä tehdään naisten tilanteen parantamiseksi" - tämähän esitetään jonain itsestäänselvänä lähtökohtana tai jopa määritelmällisenä tosiasiana; sitten tulee olkinukkeväite, että tasa-arvon olisi sanottu heikentävän miesten asemaa.

    Vielä pahemmaksi tuubaksi juttu muuttuu tässä vaiheessa:
    "Tätä näkemystä luonnehditaan angloamerikkalaisessa keskustelussa promale-näkökulmaksi, jossa puolustetaan perinteisiä ja luonnollisiksi määriteltyjä miehisiä arvoja ja myös "oikeuksia"."

    Tämähän on aivan eri asia. Miehisten arvojen puolustaminen on aivan eri asia kuin miesten ongelmista puhuminen. Minähän voin puhua esim. naisten ongelmista puolustamatta "feminiinisiä arvoja" (whatever that is). Vastaavasti miesten ongelmista puhuminen ei ole "miehisten arvojen puolustamista" (whatever that is).

    Löpinä jatkuu:
    "Sen takana ovat eri miesten oikeuksia ajavat järjestöt."

    Miesten ongelmista puhumisen väitetään siis olevan "promale-näkökulma", jota edustavat "miesten oikeuksia ajavat järjestöt". Jos et siis halua olla erityisen "pro male", et saa kannattaa miesten oikeuksia. Vain naisilla on jotain oikeuksia. Kun feministipropaganda sisältää tällaisia lauseita, miten kukaan voi yrittää kiistää feminismin miesvihamielisyyden?

    Propaganda jatkuu:
    "Feministisestä näkökulmasta katsottuna nämä perinteiset miehiset arvot ja oikeudet ovat usein patriarkaalisia, sovinistisia ja naisvastaisia eivätkä pohjaudu suinkaan luonnollisuuteen, vaan naisten sorron ja miesten vallan historiallisesti muodostuneeseen sosiaaliseen ja kulttuuriseen muotoon tai traditioon."

    Tämä taas on tyypillistä feministituubaa, joka ei kuitenkaan mitenkään liity alkuperäiseen asiaan eli miesten ongelmista puhumiseen.

    VastaaPoista
  10. Juuri tuollaista Ellilän analyysin tyylistä oli hakemassa. Lainaus on muuten Arto Jokisen kirjoituksesta kirjasta "Tasa-arvopolitiikan haasteet" (2003)

    Ja juu, Måårteniikaa täällä ollaan kaivattukin...

    VastaaPoista

Valitse itsellesi joku nimimerkki, jotta keskustelujen seuraamisesta tulisi helpompaa. Älä laita ruksia kohtaan "Anonyymi".