maanantaina, heinäkuuta 21, 2003

Markkina-arvojen sovelluksia

Mistä tietää, kuka mies on alempitasoinen ja kuka ylempitasoinen? Lumi pohtii tuota kysymystä omassa blogissaan. Miksi monien ihmisten ja varsinkin miesten markkina-arvoa on vaikea määritellä? Markkina-arvon määrittelyn vaikeus johtuu pitkälti siitä, että ihmismarkkinat toimivat huonosti. Ihmisillä ei ole yleensä tarvittavaa mainostusta ja muuta markkinointia laajalle ostajajoukolle. Ostajaehdokkaan pitäisi tietää, että tuote on myytävänä, minkä laatuinen tuote on ja mihin hintaan se on ostettavissa. Jos markkinoilla myytävää ihmistä mainostettaisiin kaikille Suomen potentiaalisille ostajille kaikki ominaisuudet selvittäen, niin tuotteesta saataisiin optimaalinen hinta. Tuotetetta voi olla vaikea saada kaupaksi, jos sitä esitellään vain paikallisbaarissa ilman onnistunutta myyntipuhetta.

Naisten on vaikeampi hyväksyä markkina-arvon käsitettä ihmisistä puhuttaessa, koska naisten maailma näyttää niin erilaiselta pariutumismarkkinoita ajatellen. Naisten ympärillä pyörii jos jonkin tasoista ehdottelijaa. Naisten ymmärrysvaikeudet johtuvat siitä, että naisten seksimarkkina-arvo on niin korkea ja siitä, että liian korkeamarkkina-arvoisen miehen valinta johtaa naisen vain hyväksikäytetyksi yhden yön patjaksi. Naisten näkökulmasta markkinat eivät ole ollenkaan niin selkeät kuin miesten näkökulmasta. "Sen oikean" löytäminen muutettuna markkina-arvokielelle tarkoittaa sitä, että naisen pitää välttää väärän markkina-arvon omaavia miehiä. Liian tasottomilta miehiltä nainen ei saa yhtä paljon, mitä antaa ja liian tasokkaat taas vaihtavat parempaan tai kohtelevat naista huonosti ja välinpitämättömästi.

Miehille markkina-arvon olemassaolo iskee sitävastoin kuin leka päähän. Varsinkin niitä miehiä päähän, jotka ovat oppineet naistenlehdistä opit sopivan kumppanin etsimiseen. Baarissa miestä ei hylätä hänen sopimattomuutensa takia. Mies hylätään usein jo ensi vilkaisulla, koska hän ei täytä vaadittuja kriteereitä tai sitten keskustelussa miehen kanssa, jossa selvitellään tämän todellinen karisma ja ulkoiset ominaisuudet ammatista statukseen.

Markkina-arvon käsitettä himmentää myös se, että välillä ostajalla tuntuu olevan paljon valuuttaa ja välillä vähän, mikä saa samatkin ostettavat kohteet näyttämään eri arvoisilta ei aikoihin. Kun naisella menee lujaa ja hän on kavereittensa kanssa pintaliitopaikassa, niin kukaan mies ei tunnu kelvolliselta, koska oma markkina-arvo tuntuu riittävän mihinkä vain. Varsinkin naisille tulee karkkikauppaefekti, kun on niin paljon hyvää valittavaa ja vain yhden voi ottaa. Yhden valitsemalla poissulkee toisen. Naisten markkina-arvojen väliset erot ovat myöskin pienemmät kuin miehillä varsinkin samanikäisissä kaveriporukoissa, jotenka markkina-arvon merkitys hämärtyy entisestään. Naisille markkina-arvon merkityksen käsittäminen on ymmärrettävistä syistä paljon vaikeampaa kuin miehille.

Ei kommentteja: