perjantaina, lokakuuta 24, 2003

Mediasukupuolet

Otteita Artikkelista Mediasukupuolet: "Sherry Ortnerin mukaan naiset symbolisoidaan luontoon ja miehen kulttuuriin. Nykyään sen voi huomata mediassa mm. mainoksissa, teksteissä ja kuvissa. Televisiomainoksissa naiset kulkevat usein luonnon keskellä ainoastaan näyttäen kauniilta. Miehet taas toimivat: he maalaavat, ajavat autoa tai tekevät jotain muuta."

"Paul Willemenin mukaan katseen eroottisen komponentin kieltämisellä on yhteys väkivaltaisiin kohtauksiin miesten osalta. Miesvartaloista saatava eroottinen nautinto muutetaan sadomasokistiseksi nautinnoksi. Tästä esimerkkinä ovat mm. Rambo ja Rocky -elokuvat, joissa miesnäyttelijän (Stallone) lihaksikas ja paljas yläruumis saavat osakseen paljon väkivaltaa nyrkkeilyottelussa tai taisteluissa."

"Naisen kuva julkisuudessa on monipuolinen. Anna -lehden kansikuvanaiset voidaan jakaa Suomi-neitoihin, Marilyn representaatioihin ja ns. Maria Magdaleena representaatioihin. Mediakuvat ovat monitasoisia ja luovat merkityksiä ihmisille, vaikka ovatkin lavastettuja. Tyttöjen ja naisten huorittelu ja jaottelu periytyy romanttisen rakkauden ideologiasta. Normina yhteiskunnassa on, että ihminen menee naimisiin, perustaa perheen ja on sen yhden ja saman henkilön kanssa (rakastaen) elämänsä loppuun asti. Yhteiskunta pitää tätä normia yllä ja vahvistaa sitä toistamalla tätä normia mm. mediassa."

"Naiset on jaettu huoriin ja madonniin, niihin, joita rakastetaan ja niihin, joita rakastellaan. Tyttöjen on oltava vastuullisia, jotta eivät saisi "huoran mainetta". Poikiin tällainen jaottelu ei päde. Saarikoski on tutkimuksessaan kerännyt diskursseja tyttöjen huorittelun vastaamiseen. Niitä on viisi: "pojat ovat poikia", jossa pojat vapautetaan vastuusta ja korostetaan tyttöjen vastuuta. Se ylläpitää vahvan ja "järkevän", eli aikuisemman tytön imagoa, mutta on toisaalta poikia alentava puhetapa. "En minä mutta muut" toisentaa huoran joksikin muuksi kuin itseksi. Tyttö voi selvittää huorittelevalle pojalle, ettei voi olla huora, koska ei ole harrastanut seksiä tai ettei ota siitä maksua. Tällä tavoin tytöt alistuvat passiivisesti poikien puheille. "Hyvä jätkä" diskurssi puolustaa tyttöä siten, että hän on yksi pojista, ja pyrkiikin kieltämään oman sukupuolisuutensa. Tätä voisi kutsua jollakin tapaa tasa-arvofeminismiksi. "Moderni vapaa nainen" puhetavassa naisella on oikeus olla nainen, hän kiistää likaisen seksin ja tietää itse tekevänsä oikein. Muulla ei olekaan väliä. Viimeisenä diskurssina on "jukuripäinen itseuhraaminen", jossa tyttö leimaa kaiken seksin likaiseksi ja uhmaa huorittelua korostamalla itsessään huoran tuntomerkkejä."

"Leena-Maija Rossi esitti kuusi erilaista kategoriaa, joihin suomalaiset mainokset (vuosilta 1997-2003) voidaan luokitella.

1. Miehekkäät miehet ja kauniit naiset. Tähän kategoriaan kuuluu useat mainokset, kuten meikki ja sampoo mainokset, joissa esiintyy kaunis nainen. Mies on tällaisissa mainoksissa komea, lihaksikas ja nuori. Miehet ovat usein toiminnassa, kun taas naiset poseeraavat kauniina. Naisilla on hoikka täydellinen vartalo ja pitkät hiukset. He edustavat sellaisia ihmisiä, jollaisiksi kaikkien oletetaan haluavan tulevan.
2. Maskuliiniset naiset. Maskuliiniset naiset ovat suomalaisten mainosten erityisominaisuus. Ulkomaisissa mainoksissa tällaista ei ole. Esimerkkinä näytettiin Valion piimä-mainoksia, joissa nainen hylkää miehen tai varastaa sulhasen häistä. Näissä mainoksissa maskuliinisuus tulee ilmi ainoastaan toiminnan, ei ulkonäön tasolla. Naiset näyttävät yhä kauniilta, ja ovat heteroita.
3. Feminiinisiä miehiä näkyy harvoin. Feminiinisyys saattaa tulla esille kotitöiden tekemisessä, ja maskuliinisuutta tuodaan kuitenkin esille tehokkuudella ja nopeudella.
4. Mainokset esittävät usein parisuhteen normia. Siis heterosuhteen normia. Tähän mainoskategoriaan kuuluvat myös erilaiset rituaalit, kuten häät. Niitä parodioidaan ja joskus näkyy myös "epänormaalien" heteroiden kuvat (homous, transseksuaalisuus). Lapset ovat myös tärkeä osa perhettä.
5. Homokuvat ovat harvinaisia, niistä on ainoastaan muutama esimerkki. Silloinkin homot toisennetaan joiksikin muiksi kuin "meiksi".
6. Myös erilaisia etnisiä piirteitä voi löytyä. Banaani ja lakritsimainoksissa harrastetaan kuvainnollista kannibalismia inhimillistämällä elintarvikkeet ihmisiksi. Mainoksissa saattaa esiintyä myös itseironiaa."

"Netin "kasvottomuus" tuo esiin sellaisiakin asioita, joista ei välttämättä haluta kasvokkain keneltäkään kysyä."


Lopuksi pari puolilainattua ajatelmaa: Valtaosa prostituoiduista on tuonut ilmi, että seksin myyminen on kaukana heidän omasta seksuaalisuudestaan - Pakkoselibatisoidut ovat puolestaan tuoneet ilmi, että selibaatti on vielä paljon, paljon kauempana heidän omasta seksuaalisuudestaan.

Humanistin itsepuolustus: Meillä ei ole tajunnan puolustusmekanismeja ja itsesensuuria, joka vetäisi logiikan hätäjarrusta, kun verkkokalvoillemme alkaa piirtyä tietoa joka uhkaa "kaikki-hyvin" -itsepetostamme. Vaarallisen tai liian haastavan tiedon torjuminen on ihmiselle luontaista. Sillä hän suojelee mielenterveyttään.

Ei kommentteja: