sunnuntai, heinäkuuta 11, 2004

Seksuaalimoraali

Kommenttiosastolla on keskusteltu seksuaalimoraalin löyhyydesta ja siitä, ketä se hyödyttää. Asetelma on hiukan samanlainen, kun jos kysyttäisiin, ketä hyödyttäisi mahdollisuus syödä jatkuvasti munkkeja. Tuohon kysymykseen voisi suoralta kädeltä vastata, että mahdollisuus syödä munkkeja hyödyttää niitä, jotka pitävät munkeista. Vastaus on kuitenkin lyhytnäköinen, sillä munkin syönti lihottaa ja hyöty voikin kääntyä haitaksi pitemmällä aikavälillä. Parempi vastaus olisi se, että mahdollisuus munkin syöntiin hyödyttää niitä, jotka pitävät munkeista, mutta jotka eivät liho helposti.

Metaforaa jatkaen, miehet pitävät naisia enemmän munkeista, eivätkä he keskimäärin liho niiden syömisestä naisten lailla, jotenka munkin syömisestä hyötyvät eniten miehet, joilla on mahdollisuus syödä paljon munkkeja. Kaikilla naisilla on mahdollisuus syödä rajattomasti munkkeja, mutta suurimman osan naisista ei kannata käyttää tuota optiota hyväkseen, koska he eivät kuitenkaan tykkää ylettömän paljon munkeista ilman hilloa, he lihovat helposti ja hillottoman munkin syönnistä tulee heille helpommin morkkis.

Löyhämoraalisuus ja sen negatiiviset piirteet eivät liity suoraan seksikumppanien määrään, vaan lähinnä siihen, pyrkiikö nainen selvittämään ennen seksiin ryhtymistään a) onko mies tosissaan kiinnostunut naisesta, vaiko vain seksin perässä ja b) toimiiko nainen järkevästi itseään kohtaan ottamalla emotionaalisen riskin seksin jälkeisestä hylkäämisestä. Jos nainen on tosissaan kiinnostunut miehestä, menee miehen kanssa sänkyyn ja sitten mies jättää, suurin osa naisista tuntee itsensä hyväksikäytetyiksi, mikä johtaa usein toistuessaan helposti katkeruuteen ja kyynisyyteen. Miehen näkökulmasta katsottuna hänen kannattaa välttää kyynistyneitä ja katkeroituneita pikäaikaiskumppaneina sekä sellaisia naisia, jotka tyhmyyttään tai välinpitämättömyyttään altistavat itsensä tuolle prosessille. Löyhämoralistisessa yhteiskunnassa ainoiksi hyötyjiksi pitemmällä tähtäimellä jäävät ehkäpä vain ylempitasoiset miehet.

ABC Science Online:
We were not born preferring women with figures like hourglasses and men who resemble inverted triangles, new Australian research shows. At age five and six young children prefer thin, straight up-and-down body shapes. But they develop an attraction to hourglasses and inverted triangles by the onset of puberty.
Miesasiadiskurssin eräs tavoite on tuottaa käyttöön sanoja ja asetelmia, joiden kautta asioita tarkastellaan miesnäkökulmaisesti. Markkina-arvoteorian käsitteen ja ATM-YTM akselin käyttöönoton myötä on tullut mahdolliseksi havaita ja tarkastella naisten merkittävää yhteiskunnallisen vallan muotoa, markkina-arvoetua, joka on mahdollista muuntaa erilaisiksi etuuksiksi; rahaksi, kunnioittavan käytöksen vaatimiseksi, seksiksi, rikkaaksi aviomieheksi sekä lobbausvoimaksi suhteessa lainsäätäjiin.

Feministinen diskurssi vallitsee kadun ihmisten ajattelussa. Kun kadun ihmiseltä kysytään tasa-arvo-ongelmien laadusta, hän vastaa palkkaepätasa-arvon ja kotiöiden epätasa-arvon. Feministinen diskurssi määrittää tasa-arvon niin, että asiat voivat olla huonommin vain naisilla, jolloinka miesten epätasa-arvoisuuksista puhuminen muodostuu mahdottomuudeksi tuon diskurssin puitteissa. Eräs päämäärä on saada ihmiset ymmärtämään, että feministisen diskurssin määrittämä tasa-arvokäsite on hyvin keinotekoisesti luotu, eikä se vastaa juurikaan sitä, miten "tasa-arvo" sanana muissa yhteyksissä ymmärretään. Diskurssin hallitsijan valta määrittää todellisuutta käy selvästi ilmi vaikkapa asevelvollisuuskysymyksestä, joka missä muussa yhteydessä kuin mies- ja naiskysymyksenä nähtäisiin itsestään selvän epätasa-arvoisena.

Feministisen diskurssin vallitseva asema on mahdollistunut naisten suuremman markkina-arvon myötä, mikä on saanut valtaa pitävät miehet lähtemään oman etunsa tähden feministisen diskurssin kelkkaan. Yksittäisen miehen kannattaakin muutenkin mieluummin lähteä rekan kyytiin kuin jäädä rekan alle. Jos miesasiadiskurssin käsitteet alkavat leviämään jossain vaiheessa valtamediaan, todellisuus alkaa näyttämäänkin aivan toisenlaiselta. Silloin naisetkin nähdään vallankäyttäjinä ja hyväosaisina, eikä plkästään uhreina.

Masculinity and Femininity in Sex Attraction:
The passive attitude is at the heart of a woman's nature and largely determines her personality. Havelock Ellis, who ranks feminine modesty high in importance as a stimulus to "masculine passion," thinks that the basic roles of pursuer and pursued are as evident in civilized courtship as among animals and savages. Modesty is distinctively feminine, he thinks, and without it a woman loses her sexual attractiveness, since men have a natural desire for modesty in the female.
Aivoröyhtäisyssä käsitellään seksuaalisuutta ja parinmuodostusta.

Ei kommentteja: