Markkina-arvokuplan selitys
Seuraava teksti on koostettu sekaisin sekä tämän mainion Psychology todayn artikkelin pohjalta, että omista ajatuksistani, markkina-arvokielelle käännettyinä.
Ihmisen käsitys hänen omasta markkina-arvostaan on voimakkaasti riippuvainen siitä ympäristöstä, jossa hän elää ja jossa hän päivittäin näkee potentiaaliseksi luokittelemiaan partnerikanditaatteja. Jos mies elää kauniiden naisten ympäröimänä, hänen rimansa kumppanille asetetun ulkonäön suhteen nousee ylöspäin. Jos tuo mies on suhteessa "tavallisen näköisen" naisen kanssa, niin mies saattaa menettää ainakin osaltaan kykynsä nähdä kauneutta tuossa tavallisessa kumppanissaan. Mies ei ehkä kykenekään enää rakastamaan tuota tavallista kumppaniaan.
Evoluutiopsykologinen selitys ilmiölle on se, että ihmiset ovat tottuneet valitsemaan historiansa saatossa kumppaninsa pienestä ehdokkaiden joukosta, jolloinka vaatimustaso on suhteutunut olemassaolevaan tarjontaan. Nyt kun media on täynnä kauniita ihmisiä ja työ- sekä harrastusympäristöt samaten, ihmisten sisäinen, paljolti tiedostamaton markkina-arvorima nousee ylöspäin sekä miesten että naisten osalta. Ihmiset löytävät aina paljon tasokkaampia vertailukohtia, mikä saa tavalliset ihmiset näyttämään huonoilta kompromisseilta. Samaa ilmiötä voisi syyttää masennuksen yleisyyden alkuperästä - ihmisille löytyy aina itseään parempia vertailukohtia, eikä ihmisten ole useinkaan helppo kestää omaa huonouttaan. Voit olla kylän paras, mutta se ei ole valtakunnan tasolla mitään.
Miesten kohdalla rimaa nostaa mm. pornotarjonta. Miesten rimannousu on kuitenkin vain "fantasiatasoista", sillä kylmä todellisuus opettaa muut kuin ujot nörttipojat hyvin äkkiä siihen, että mahiksia megabeibeihin, eikä edes oman tasoisiin ei ole, sillä naisten rima on noussut myöskin.
Naisten riman nousu on naisten kodin ulkopuoliseen pariutumiselämään siirtymisen jälkeen ollut vielä hurjempaa. Siinä missä miesten riman nousulle oli vain fantasiatasoisia perusteita, naisten riman nousulle on sen lisäksi muitakin perusteita. Baariympäristöt ovat puolillaan toinen toistaan komeampia miehiä, jotka ulkonäkönsä lisäksi osoittavat kiinnostustaan naisiin. Naisille syntyy lukuisten ympärillä pyörivien komeiden miesten ja heiltä saadun myönteisen palautteen kautta vieläkin suurempi markkina-arvokupla kuin miehille.
Kun riman nousemisen aiheuttavaa markkina-arvokuplaa syntyy sekä miehille että naisille, niin pareja syntyy yhä vähemmän ja toisiinsa todella kiintyneitä tai rakastuneita pareja syntyy vähemmän. Riittävän tasokasta kumppania etsitään pitkään ja kun sitä ei tunnu löytyvän, niin tyydytään siihen kohtuulliseen vaihtoehtoon ja toivotaan, että kyllä se rakkaus sieltä vielä löytyy. Eli näennäisesti suurelta ja tasokkaalta vaikuttava partneriehdokaspooli rapauttaa henkilön mahdollisuudet rakastua tavalliseen, oman tasoiseensa kumppaniin.
Markkina-arvokuplasta ei hyödy juuri kukaan. Pareja syntyy vähemmän ja jos pari syntyy, kiintymyssuhde kumppaneiden välillä on heikko.
"The perception of the comparison pool is changed," says Gutierres. "In this context our partner doesn't look so great." Adds Kenrick: "You think, 'Yes, my partner's fine--but why do I have to settle for fine when there are just so many great people out there?'"Äitiyden "klubin" epämiellyttävät jäsenet.
"When the concept of 'most beautiful' people in the world tends to be the same for everyone, it becomes more and more difficult to make more people happy," say the researchers. The same few beautiful people top everyone's list of desired partners--clearly an impossibility--and no one comes close to being matched with any of their choices. So people become unhappy with their partner possibilities.
"Most real-life divorces happen because one or the other spouse is dissatisfied with their mate," says Kanazawa. "The contrast effect can explain why men might unconsciously become dissatisfied. They don't know why they suddenly find their middle-aged wives not appealing anymore; their exposure to young women might be a reason."
Miksi Jennifer Lopez on seksisymboli?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti