sunnuntai, joulukuuta 05, 2004

MAT ja erektuslaisuus tutkimuskohteina

Mitäs silloin laitettiin leivän päälle, kun ei ollut vielä blogeja? No, nyyssejäpä tietenkin. Internetin keskusteluryhmät sosiaalisena pelinä palauttaa meidät sinne, mistä erektuslaisuuden alkujuuret ovat lähtöisin:
- Esimerkkinä paneudun erääseen pitkähköön nyyssikeskusteluun, joka käsittelee ihmisten pariutumista seurustelusuhteisiin ja avioliittoon. Polarisaatio on mielipiteiden kärjistymistä kahteen fanaattiseen leiriin niin, että kaikki osallistujat ovat tehneet joko-tai-valinnan. Provokatiivisuus tarkoittaa tahallista kärjistämistä, jonka tarkoitus on herättää vastaväitteitä.

- Vuosi sitten tutustuin kolmeen aktiiviseen keskusteluryhmien harrastajaan. He olivat kehittäneet uskomattoman hienostuneita diskursseja ivatakseen useampiakin sovinnaisia myyttejä, joihin nykyisin uskotaan. Tulilinjalla sellaisia asioita kuin feminismi, ÄÖ:n merkityksettömyys, humanistinen käsitys aitojen tunteiden tärkeydestä, geenien merkityksettömyys jne. Yhteistä näille aiheille oli lähinnä vahva yhteiskunnallinen myytinomaisuus.

- seksuaalinen markkina-arvoteoria (MAT) on hyökkäys humanistista ihmiskuvaa vastaan. Selitän myöhemmin mitä tuo teoria pitää sisällään, mutta jo sen nimi saa valppaan 2000-luvun humanistin niskakarvat pystyyn, kuten seuraava lainaus osoittaa. "Olen sitä mieltä, että sanat, esim. "markkina-arvo" tai "sukulaissieluisuus", eivät ole joidenkin olemassaolevien(?) asioiden nimiä vaan sanavalintamme oleellisesti määrävät sen, mitä maailma meille on! Ne jäsentävät jopa suhdettamme muihin ihmisiin. Hyvin onnellinen olen siitä, että nähdessäni ihanan naisen, sanon itselleni hänen olevan ihana nainen. Ja minun käy vilpittömästi sääliksi niitä, jotka tuossa tilanteessa vertailevat omaa markkina-arvoaan "kohteensa" markkina-arvoon ja miettivät, miltä pitäisi näyttää ja mitä sanoa, jotta onnistuisivat feikkaamaan markkina-arvonsa korkeammaksi vaikkapa puhumalla pehmoisia."

- Keskustelun osanottajat ovat selvästi jakaantuneet kahteen leiriin. Ensimmäisessä puolustetaan kehittelemäänsä MAT-teoriaa. Toinen leiri kannattaa humanistista ihmiskuvaa ja heidän mielestään suhteen syntymisen ratkaisevat aidot tunteet. Tiede ei voi ratkaista arkielämän ongelmia, ja on tärkeämpää olla onnellinen kuin olla oikeassa.

- Uskovaisten tai feministien väitteet vaikuttavat usein tulevan aivan toisesta maailmasta.

- Väitteiden pukeminen tieteellisen teorian muotoon antaa MAT:n kannattajille monia retorisia etuja. Tässä luvussa esittelen tärkeimmät.

A) Tieteellinen teoria on transsubjektiivinen, eli se ylittää yksittäisen ihmisen kokemukset. Yksittäiset vastaesimerkit eivät ole merkkejä ristiriidasta, jos niiden vastapainoksi voidaan osoittaa tapauksia, joissa väitteet pätevät.

B) Teoria pitää aina tulkita. On vaikeaa löytää parinmuodostustapausta, jota ei voitaisi tulkita MAT:n mukaiseksi, jos annetaan teorian tekijöiden selittää 'oikea' tulkinta.

C) Korkea abstraktiotaso. Tämä lisää selitys- ja tulkintavaraa, mutta se ei ole tärkein etu. Kun katsoo viestien tarkoitusta säikeessä, huomaa että ensimmäisen 20 viestin jälkeen seuraavat 130 viestiä käytetään selittämään Pentti99:lle, miten MAT toimii. Tekijät saavat paljon "palstatilaa" ja pääsevät esittelemään teoriansa yksityiskohtia, perusteluja ja tapauksia, joissa se selittää asiat paremmin kuin arkikäsitykset. Lisäksi teorian vastustajat 'opettelevat puhumaan MAT:n kieltä'. He oppivat miten jäsennetään maailmaa MAT:n termein, vaikka eivät niitä arkielämässä käytäisikään.

D) Kokonaisvaltainen teoria antaa paremman argumentoinnin selkärangan. MAT:n vastustajat eivät tarvitse tähän 'tieteelistä' teoriaa, sillä heillä on argumentoinnin selkärankana yleiseen käyttöön levinnyt humanistinen ihmiskäsitys.

- Ensinnäkin, MAT:n kannattajat todella jäsentävät maailmansa MAT:n avulla. Eräskin mietti, että "Taidanpa lykätä parietsintääni, koska en ole hyvässä duunissa mistä syystä markkina-arvoni on alhaisempi.". Uutisryhmään kirjoittelua hän vertasi interarktiiviseen päiväkirjanpitoon. Mainitsi sen auttavan omien epämääräisten ajatusten jäsentelemisessä.
Suomalaiset naiset.

Lenkkisauna.

Ei kommentteja: