Se on tasa-arvoa, kun tytöillä menee paremmin: Näin se taidetaan tasa-arvo hyvin usein nykyään ymmärtää. Kun naiset saavat vähemmällä osaamisella sen, mikä miehiltä edellyttää suurempaa osaamista, silloin tasa-arvo toteutuu. Tai ainakin voidaan puhua "tasa-arvoistumisesta". Tai ainakaan kovin monelle ei tule tässä yhteydessä mieleen puhua epätasa-arvosta.
Vai riittääkö perusteluksi se, että rock-kuviot ovat tyypillisesti olleet "miesten maailmaa"? Mitäs jos miehiltä lastentarhan opettajina vaadittaisiin vähemmän työtunteja samaan palkkaan tai vähemmän koulutusta kuin naisilta lastentarhan opettajina? Uutisoisiko YLE asian niin, että lastentarhamaailma tasa-arvoistuu?
Inssiajojen reputusmäärät vaihtelevat maakuntien ja sukupuolten välillä. Koko maassa naisista reputti ensimmäisen ajokokeensa vajaa kolmannes, miehistä alle neljännes.
"Näyttää siltä, että naiskokelailla on enemmän puutteita ajoneuvon käsittelyssä", sanoo sukupuolten eroja liikenteessä tutkinut liikennepsykologi Sirkku Laapotti Turun yliopistosta.
Vaikka miehet ovat parempia auton käsittelijöitä, he eivät ole parempia kuljettajia kuin naiset. Juuri ajokortin saaneiden onnettomuustilastoissa ylivoimainen paalupaikka on miehillä.
Isosisko: Naisten ajokokeita hylättiin viime vuonna enemmän kuin miesten kaikissa muissa maakunnissa paitsi Kanta-Hämeessä. Miesten paremmasta ajotaidosta se ei voi johtua, sillä juuri kortin saaneet miehet joutuvat onnettomuuksiin naisia useammin.
Isosisko ei näytä ymmärtävän, että inssiajossa ajetaan nopeusrajoitusten mukaan ja silloin auton käsittelytaidot ja liikenteenseuraamistaidot ratkaisevat. Onnettomuukkisa taas sattuu silloin, kun ajetaan huolettomasti, kännissä tai kovaa.
8 kommenttia:
Liikenne on sukupuolistettava. Hyvä aloitus olisi tehdä tutkimus miesten aiheuttamista naisiin kohdistuvista liikennevahingoista.
Isosiskolla kyllä leikkaa. Inssiajojen läpipääsyihin pitäisi varmasti laittaa sukupuolikiintiöt.
Onkohan tutkittu sukupuolikuljettajien onnettomuuksia per ajokilometri vai onko kaksikymmentä vuotta taksia kuljettanut huonompi kuljettaja kuin autoton minä, koska on kerran joutunut onnettomuuteen (onnettomuus ei siis liikkennevahinko?).
Isosisko:
"Miesten paremmasta ajotaidosta se ei voi johtua, sillä juuri kortin saaneet miehet joutuvat onnettomuuksiin naisia useammin."
Jeesus mikä pahvi.
Tiukasti valvottu ja ennalta odotettu tilanne, inssikoe, johon jokainen valmistautuu parhaansa mukaan, on erinomainen tilanne ajotaitojen ja opitun vertailuun.
Tuon perusteella voi hyvin sanoa, että naiset ovat surkeampia kuljettajia inssikokeessa.
Paitsi Kanta-Hämeessä, jossa miehet ovat surkeampia?
"Paitsi Kanta-Hämeessä, jossa miehet ovat surkeampia?"
Aivan.
Isosisko kyllä osaa alittaa riman kerta toisensa jälkeen. Siis siitä, että miehet reputtavat vähemmän, seuraa se, että naisia sorretaan inssiajossa?
No, periaatteessa on kaksi vaihtoehtoa: joko naisia sorretaan, tai sitten miehet vain yksinkertaisesti ovat parempia ajajia (inssiajossa).
Tietenkään nämä eivät ole toisensa poissulkevia vaihtoehtoja, vaan oletettavasti molemmat vaikuttavat tilastoihin. Veikkaisin kuitenkin enemmän taidot kuin syrjintä.
Lisäksi syrjintää voi tapahtua myös toiseen suuntaan: joku opettaja saattaa päästää naiskuskit jopa helpommalla läpi.
Siitähän aina jaksetaan ulista että "korrelaatio ei tarkoita syy-seuraussuhdetta". No, jos henkilö repii syy-seuraussuhteita aivan puhtaasti hatusta, ei hänellä pitäisi olla mitään sanomista, jos joku vetelee niitä edes jotenkuten perustellusti.
Feministit ja naistutkijat tuottavat nettiin paljon typeriä kirjoituksia. Älynlahjoista se ei voi johtua, ovathan he koulussa saaneet parempia arvosanoja kuin miehistä ja muista naisista muodostunut verrokkiryhmä.
Tokihan miehet voivat olla prosentuaalisesti suuremmassa roolissa liikenneonnettomuuksissa, mutta eiköhän se lähinnä johdu huonosta arviontikyvystä nopeuden suhteen. Tai ehkei niinkään arviointikyvystä, vaan piittaamattomuudesta.
Kun mies ja nainen laitetaan ajamaan valvotuissa oloissa nopeusrajoitusten mukaan(lue: inssissä), niin näemmä miehet hallitsevat paremmin vaaditut osa-alueet. Ellei kyse sitten tosiaan ole maanlaajuisesta salaliitosta. Sen verran mitä olen itse kuullut, niin toi homma menee enemmänkin toisinpäin.
Ajokoulussa(ja yleensäkin kasvatuksessa!) pitäisi keskittyä vielä enemmän vastuun ymmärtämiseen. Se että sinä selviät, ei välttämättä tarkoita, että toinen kolerissa ollut selviää.
Ja niin, tilanneälyä kun ei kaikilla välttämättä ole tasapuolisesti. On kyse sitten yhdestä ajokerrasta tai elämänpituisesta lahjojensa käyttämisestä. Pitäisi jaksaa keskittyä siihen olennaiseen ja tärkeään.
Lähetä kommentti