Jokaisella ihmisellä on parisuhde- ja seksisuhdemarkkina-arvo. Miehillä kumpikin markkina-arvo on suunnilleen sama, mutta naisilla seksisuhdemarkkina-arvo keskimäärin paljon korkeampi, kuin naisen parisuhdemarkkina-arvo. Markkina-arvot eivät ole pysyviä, vaan vaihtuvat kaiken aikaa ihmisten ominaisuuksien ja ulkoisten resurssien muuttuessa.
Ihmisen markkina-arvo on helpoimmin havaittavissa sinä hintana, mitä hän saa "myydessään" itsensä pari- tai seksisuhteeseen. Hinta koostuu vastakkaisen sukupuolen yleisesti tavoiteltuina pidetyistä ominaisuuksista. Naisten hinta riippuu suurimmalta osiltaan naisen kauneudesta. Miesten hinta koostuu useammista tasavertaisemmista ominaisuuksista, kuten varallisuudesta, statuksesta ja ulkonäöstä.
Ihmisen markkina-arvon kannalta ei ole oleellista, kuinka moni vihaa ja inhoaa ihmistä. Tony Halme saattaa olla useimpien mielestä vihattu persoona, mutta silti hänen markkina-arvonsa on korkea, koska hän saa itsestään hyvän hinnan. Ei ole oleellista, kuinka moni vihaa, vaan se, rakastaako kukaan "kallis" ihminen. Eräs tie miehille suureen markkina-arvoon on nousta kiistellyksi persoonaksi ja monien vihaamaksi. Kalliisiin naisiin vaikutuksen tekee joka tapauksessa julkisuus ja erottuvuus.
Ihmisten markkina-arvoja on kätevintä verrata autojen markkina-arvoihin. Pakettiauton ja henkilöauton markkina-arvo voi olla aivan sama, vaikka ne vetoavat eri ihmisiin ja eri tarpeisiin. Samalla tavalla eri ihmiset voivat vedota eri markkinasegmenttiin, vaikka heidän markkina-arvonsa olisi tismalleen samat. Malleja ja missejä voidaan verrata vaikkapa Ferrareihin. Kalliita, näyttäviä ja tavoiteltuja unelmien kohteita, mutta toisaalta epäkäytännöllisiä ja kalliita ylläpidettäviksi.
Suhde saman markkina-arvon omaavan henkilön kanssa onnistuu todennäköisemmin kuin jos suhteen osapuolten välinen markkina-arvoero on suuri. Vaikka suhteen osapuolten välinen markkina-arvoero olisi suuri, niin eroa ei välttämättä tule ihmisille luontaisten kiintymystaipumusten ja sosiaalisten paineiden vuoksi. Auton pitämisessä samanlaista kiintymis- ja sosiaalista painetta ole, missä sitten tuleekin esiin ihmissuhde- ja automarkkinoiden välinen suurin ero.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti