sunnuntaina, heinäkuuta 13, 2003

Markkina-arvoteoria on pop

Parisuhdemarkkina-arvoteoriaa on käsitelty ja pohdittu useissa eri blogeissa sekä nyysseissä. Mikä on Markkina-arvoteorian anti verrattuna perinteisempiin suhdeselitysmalleihin? Miksi perinteiset selitysmallit soveltuvat huonosti moniin markkina-arvoteorin kattamiin tilanteisiin?

Mitä parempi markkina-arvo henkilöllä on, sitä tasokkaamman kumppanin hän pystyy itselleen hankkimaan ja sitä enemmän hänellä on liikkumavaraa suhteessa. Esimerkiksi ammattijääkiekoilija korkeamarkkina-arvoisena pystyy hankkimaan tasokkaan tyttöystävän ja sen lisäksi pystyy "vaatimaan", että vaimo tekee kaikki kotityöt, muuttaa miehensä mukana paikkakunnalta toiselle, katsoo syrjähypyt läpi sormien jne. Joku vähemmän tasokas mies pystyy saavuttamaan joko a) tasokkaan tyttöystävän tai b) liikkumavaran suhteessa, mutta ei molempia.

Suhteitten kariutumiset johtuvat toisinaan markkina-arvojen tai markkina-arvokäsitysten muutoksista. Kun naisesta tulee missi, kuten Lolasta tai Vanessasta, niin hänelle avautuvat nousseen markkina-arvon myötä mahdollisuudet aivan eri tasoisiin miehiin, kuin mitä heidän edellinen poikaystävänsä oli. Samalla tavalla hyvin nuori kaunis tyttö, joka on aloittanut suhteen "naapurinpojan" kanssa, havahtuu täysi-ikäisyyden ja baarielämän myötä korkeaan markkina-arvoonsa, joka antaa hänelle mahdollisuuden sitouttaa paljon jännittävämpi ja sytyttävämpi mies, kuin mitä naapurinpoika on.

Perinteiset selitysmallit eivät ota huomioon markkina-arvoa, tai ehkä sen julkituonti on vain poliittisesti epäkorrektia. Markkina-arvoselityksen mahdottomuuden sijaan on keksittävä muita selityksiä: Kasvoimme erillemme, meillä ei yhtäkkiä ollutkaan enää mitään yhteistä, kaikki asiat kumppanissani alkoivat ärsyttää. Ihmissuhdekeskusteluja lukiessaan huomaa, miten vaikeaa naisille on perustella kiltin, tylsän ja kunnollisen miehen jättämistä. Hakkaavan ja ryyppäävän sian jättäminen on paljon helpompaa, koska sellaisen miehen jättämiseen on olemassa korrektit selitykset.

Markkina-arvoteoria on monille vaikea käsittää, koska he luulevat, että sen soveltaminen perustuu lähinnä vain tietoiseen pohdintaan. Tosiasiassa ihmiset arvottavat kaikki tapaamansa potentiaaliset suhdekumppanit alitajuisesti sekunnin murto-osissa. Nuo alitajunnan laskelmat näyttäytyvät tietoisuudessa erilaisina tunteina. Alitajuinen markkina-arvolaskenta on se pohja, josta ihmisen käyttäytymistä ohjaava tunteet kumpuavat. Markkina-arvoteoria tuo julki tietoisuuteen tuon tunteiden syntymekanismin. "Ahaa, minusta tuo ihminen tuntuu tylsältä ja vastenmieliseltä. Alitajuntani on siis laskenut, että hänen markkina-arvonsa on minulle liian alhainen ja viestittää siitä tietoisuuteeni tunteiden avulla. Kiitos alitajunta, kuinka ystävällistä."

Ei kommentteja: