maanantaina, joulukuuta 11, 2006

Miehet mediassa

Media the real villains in battle of the sexes.
Men and women are still not portrayed equally or fairly by the media, new research shows. Men are overwhelmingly described as either villains, aggressors, perverts, philanderers, or, in rare positive stories, as metrosexuals.

Men in advertising, which found they are commonly represented as insensitive, stupid or incompetent. Out of 100 stories about fatherhood in the nation's six most popular newspapers and magazines, only one was written by a man. Many did not even quote a man, Dr Macnamara said. When men were portrayed positively - in shows such as Queer Eye For a Straight Guy - it was often because they had "embraced their feminine side".

99 per cent of stories about violence portrayed men as the aggressors, though this view was not supported by statistics.

9 kommenttia:

Junakohtaus kirjoitti...

Naiset vastaavat kaiken muun paitsi autojen ja kaljan ostamisesta. Sen takia mediasisältöjen pitää houkutella naisyleisöjä.

Henry Laasanen kirjoitti...

Oletko Junis itse ollut osallisena tuottamassa "miehet ovat tolloja" -tyyppistä mainontaa?

Anonyymi kirjoitti...

Tätä sivuten (Miehet mainonnassa) oli juuri tuore väitöskirja (http://www.tukkk.fi/viestinta/uutiset_ja_tapahtumat/uutinen.asp?action=e&ID=2215)
eikä se taida tukea tuota "pelleksi tekemistä".

Ja tosiaan, taitaa mainosten suunnittelijat olla pääosin miehiä, joten missä on salaliitto?

Markku kirjoitti...

Mieskuva mainonnassa on osa laajempaa kehitys, jossa perinteistä maskuliinisuutta ajetaan alas. Esimerkiksi Kauppalehdessä naisten esimieskykyjä ylistetään harva se numero.

Länsimaissessa kulttuurissa halutaan häivyttää sukupuolierot, koska niille ei ole samanlaista tarvetta sivistyneissä olosuhteissa kuin alkukantaisissa. Maailma on käymässä koko ajan turvallisemmaksi, mukavammaksi ja vauraammaksi. Fyysisiä vaaroja eliminoidaan työturvallisuutta parantamalla, terveydellisiä vaaroja torjutaan terveysvalistuksella ja sosiaalista harmoniaa vaalitaan poliittiseen hyperkorrektiuteen asti. Pyrkimyksenä on luoda yhteiskunta, jossa kukaan ei voi satuttaa itseään eikä edes loukkaantua muiden puheista.

Tällainen yhteiskunta vastaa vaistotasolla menopausaalisen, kohta isoäidin ikään tulevan naaraan tarpeeseen varmistaa jälkikasvunsa turvallisuus. Nuorten naisten vaistorakenne ohjaa myös miehiä enemmän turvallisuuteen mutta heillä on aktiivinen seksuaalivietti, joka ohjaa heitä viriilien ja elinvoimaisuutta osoittavien miesten seksikumppaneiksi. Primitiivisellä tasolla osaa naisista (ei kaikkia) kiihottaa yhteiskunnan kontrollia uhmaava kriminaali.

Nuorehkon naisen näkökulmasta ihanteellinen on hoivayhteiskunta, jossa nuoret ja jännittävät kriminaalimiehet ovat valtiovallan erityisessä suojeluksessa, ja joka tarvittaessa huolehtii verovaroin jälkeläisistä, joita seksisuhteista tällaisten miesten kanssa voi syntyä. Avoin maahanmuuttopolitiikka takaa jännittävien ja seksikkäiden akkavallan haastavien miesten tarjonnan. Näin selittyy paradoksi varsinkin nuorten feministien täydellisestä kiinnostuksen puutteesta ääripatriarkaalisista kulttuureista muuttaneiden naisten aseman parantamiseen.

Junakohtaus kirjoitti...

Henry,

en. Mä olen johdonmukaisesti torpannut kaikki sellaiset idikset, milloin niitä on projektien mittaan syntynyt. Pitää olla muita tapoja esittää asia kuin vääntää isoista ihmisryhmistä negatiivisia stereotyyppejä.

Jos nyt ketä kiinnostaa, pidin myös aina huolen, että tissipimuja käytetään vain sellaisissa paikoissa, joissa ilman ei pärjää.

Junakohtaus kirjoitti...

ano,

ala on harvinaisen sekasukupuolinen.

Anonyymi kirjoitti...

Junis,

missä tissipimut ovat ihan välttämättömiä? Automainoksissahan niitä ei juuri ole, eikä oikeastaan kaljakaan..?

Tai halpismainoksissa on, mutta ei kai niitä tekemällä tehdä?

Äkkiseltään sanoisin että (paremman luokan) tissipimut löytyvät naisille suunnatusta mainonnasta.

Anonyymi kirjoitti...

Olen lukioajoista asti (kauan sitten...) tukenut tuotteita, jotka mainostavat vähävaatteisilla naisilla, ostamalla ko. tuotteita aina kun mahdollista. Kun tarpeeksi moni henkilö toteuttaa tätä periaatetta, saamme lisää vähäpukeisiä naisia mainoksiin, koska ko. mainokset myyvät ;-)

Junakohtaus kirjoitti...

ano,

sehän se tissipimujen peruskäyttö mainonnassa on, että halutaan myydä akoille jotain kretonkeja tai naamarasvoja. Joissain yhteyksissä olen myös ollut tekemässä parodiahenkisiä mainoksia, joissa on käytetty pimadzuiqqeleita lyömään läskiksi jotain.