perjantaina, marraskuuta 28, 2008

Poikien kirjoitustaidossa parantamisen varaa

Tytöt osaavat äidinkieltä poikia paremmin. Erityisesti kirjoitustaidossa sukupuolten välillä on huomattavia eroja.
  • Ainakin tyydyttävän kirjoitustaidon tason saavutti 60 % tytöistä, mutta vain 28 % pojista.
  • Arvosanoja annetaan eri perustein: tytöiltä vaaditaan enemmän osaamista samaan arvosanaan kuin pojilta. Esimerkiksi arvosanan 8 saaneilla pojilla oli samantasoiset kirjoitustaidot kuin arvosanan 7 saaneilla tytöillä.
  • Myös asenteissa on eroja. Tytöistä 64 % kertoi opiskelevansa mielellään äidinkieltä ja kirjallisuutta, pojista 36 %. Tytöistä puolet oli sitä mieltä, että oppiaineessa oli ollut 5. ja 6. luokalla kiinnostavia tehtäviä – pojista 31 % oli samalla kannalla.
Pojille parempia arvosanoja äidinkielessä kuin tytöille
Opetusministeri Sarkomaa korostaa koulujen arvosanakäytäntöjen yhtenäistämistä oppilaiden oikeusturvan parantamiseksi. - Syyt siihen, miksi pojille annetaan parempia numeroita kuin tytöille, on saatava esiin.

15 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

"Arvosanoja annetaan eri perustein: tytöiltä vaaditaan enemmän osaamista samaan arvosanaan kuin pojilta."

Matematiikassa pojat saavat åaremmalla osaamisella huonompia arvosanoja. Tosiasiassa äidinkielessäkin tyttöjen arvosanat ovat parempia, joten tuo esimerkki antaa harhaanjohtavan kuvan tilanteesta. Äidinkielessä pojat saavat parempia arvosanoja kuin ansaitsivat, mutta tytöt ovat silti arvosanoissa edellä, niin metamatiikassa kuin äidinkielessäkin.

"Tytöistä puolet oli sitä mieltä, että oppiaineessa oli ollut 5. ja 6. luokalla kiinnostavia tehtäviä – pojista 31 % oli samalla kannalla."

Äidinkielen opetuksen kiinnostavuutta pitäisi lisätä. Tietysti pitää oppia lukemaan ja kirjoittamaan oikeinn, mutta sen voisi varmaan tehdä kiinnostavamminkin.


Jorma

Anonyymi kirjoitti...


Brittipoliisi ostaa 36 000 eurolla varvassandaaleja humalaisille naisille



Jorma

diipadaapa kirjoitti...

New Scientist paljastaa; naiset harrastavat irtosuhteita alphojen kanssa! :O ;)

http://www.newscientist.com/article/mg20026841.700-the-dizzying-diversity-of-human-sexual-strategies.html?full=true

Anonyymi kirjoitti...

Sarkomaan mielestä on ongelma, että pojat saavat parempia arvosanoja samoilla taidoilla kuin tytöt. Sen sijaan se ei ole ongelma, että pojat pärjäävät keskimäärin selvästi huonommin kuin tytöt.

Zephyr kirjoitti...

Anonyymi sanoi...

"Sarkomaan mielestä on ongelma, että pojat saavat parempia arvosanoja samoilla taidoilla kuin tytöt. Sen sijaan se ei ole ongelma, että pojat pärjäävät keskimäärin selvästi huonommin kuin tytöt."

Sinun mielestäsi siis ei ole ongelma?
Sarkomaa sen sijaan sanoi:

- Äidinkielen oppimateriaaleja on kehitettävä suunnitelmallisesti niin, että äidinkielen hyödyllisyys arkielämän ja tulevien opintojen kannalta tulee selvemmäksi myös pojille, hän sanoi.

- Syyt siihen, miksi pojille annetaan parempia numeroita kuin tytöille, on saatava esiin. Arvioinnin mukaan arvosanan 8 saaneilla pojilla oli samantasoiset kirjoitustaidot kuin arvosanan 7 saaneilla tytöillä, Sarkomaa sanoi.

Tarkkuutta argumentointiin!

Anonyymi kirjoitti...

Seuraavassa tekstissä väännetään puukkoa at-miesten haavassa:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=708&posting=22000000039698041

Olen seurustellut muutaman kuukauden ensimmäisen tyttöystäväni kanssa. Hän on myös ensimmäinen tyttö, jonka kanssa olen harrastanut seksiä. Ikää minulla on kuitenkin jo 19 vuotta. Se, että en ole aiemmin seksiä harrastanut johtuu minusta. En ole koskaan ketään yrittänyt iskeä ja itseään tarjonneet
naiset eivät ole minua kiinnostaneet.


Mielestäni nykyinen tyttöystäväni on todella mukava ja sellainen nainen, jonka kanssa todennäköisesti voisi olla suhteessa vaikka koko elämän. Eli riitoja tuskin kovin paljon tulisi ja olisi ihan mukavaa.

En kuitenkaan pidä tyttöystävääni mitenkään erityisen kauniina ja ilkeästi sanottuna hän ei ole minun tasoani. Jatkuvasti paremmannäköiset naiset vilkuilevat minua ja minä mietin että haluaisinko sittenkin olla jonkun muun kanssa. Itseäni myös ahdistaa ajatus että jämähdän elinikäiseen suhteeseen ja en harrasta seksiä sitten kenenkään muun kanssa koskaan.

kiinnostaa kirjoitti...

"Matematiikassa pojat saavat åaremmalla osaamisella huonompia arvosanoja."

Ja lähde oli?

Anonyymi kirjoitti...

http://naurunappula.com/110043/roolileikkej%C3%A4

IDA kirjoitti...

Tuo koko uutinen on jotenkin typerä. Eihän äidinkielen numero tule pelkästä kirjoitustaidosta.

Koko politiikka pitäisi jakaa kahteen tasa-arvoiseen osaan. Toista hoitaisivat pääsääntöisesti naiset ja toista pääsääntöisesti miehet. Aidan yli loikkaaminen vaatisi jotain todella erityistä. Opetustoimeen politiikka taas ei saisi puuttua, kuin jakamalla sille runsaasti rahaa. Ei suomalaista sivistystä enää muuten voi pelastaa.

Anonyymi kirjoitti...

"Syyt siihen, miksi pojille annetaan parempia numeroita kuin tytöille, on saatava esiin."

Todellisuudessa tytöt kyllä saavat parempia arvosanoja kuin pojat.

"Ja lähde oli?"

Se sama, joka täälläkin on jo tuhansia kertoja esitetty:

Koulu, syrjäytyminen ja
sosiaalinen pääoma
– Löytyykö huono-osaisuuden syy
koulusta vai oppilaasta?


"Pojat saivat matematiikan kykytesteissä tyttöjä paremmat tulokset, mutta kuitenkin heidän kouluarvosanansa ovat tyttöjä heikompia. Tytöt saivat äidinkielen kykytesteissä poikia parempia tuloksia, ja tämä näkyy myös heille annetuissa (korkeammissa) arvosanoissa.

Poikien hieman parempi matematiikan
osaaminen ei siis näkynyt arvosanoissa vaan tytöillä oli poikia parempi matematiikan arvosanojen keskiarvo. Tyttöjen poikia parempi kielellinen lahjakkuus sen sijaan näkyi arvosanoissa kokonaisen numeron keskiarvoerona."

Niin, että Sarkomaa on täysin hakoteillä. Mutta minkäs teet, kun feminismi estää niiden oikeiden tasa-arvo-ongelmien ratkaisemisen.

Jorma

Anonyymi kirjoitti...

Mä olen kokenut sen jollain lailla niin


Jorma

Deep kirjoitti...

Tyttöjen ja poikien välillä äidinkielen osaamisessa on sukupuolittunuttuneita eroja. Tämän tietää jokainen opettaja. Kuitenkin iän karttuessa erot hälvenevät. Eräs selitys on, että pojat kehittyvät hitaammin osaltaan biologisista syistä johtuen.

5-6 luokkalaisten lasten välillä kehityserot sukupuolten välillä ovat todella selvät.
Tyttöjen keskimääräisesti varhaisempi kielellinen kypsyys näkyy erityisesti kirjoitustaidossa ja kyvyssä jäsentää tekstiä. Tytöt myös lukevat poikia enemmän,osaltaan siksi että heitä puhuttelevaa kirjallisuutta on koulussa enemmän tarjolla.

Erot ovat sekä sukupuolittuneita että yksilöllisiä. Koska kyse on lapsista, arvioinnissa näihin seikkoihin tulee myös kiinnittää huomiota. Peruskoulun alaluokkien opetuksen päämäärät EIVÄT ole tässä ja nyt vaan lapsen tulevaisuudessa. Alakoulun tulisi tarjota keinoja ja uskoa oppimiselle myös jatkossa. Takertuminen pelkästään keskinäiseen vertailuun lapsen kehittyessä on todellinen oikeusturvakysymys kasvatuksellisesta näkökulmasta käsin. Opettajana en halua toiminnallani ohjailla alle 12- vuotiaan tavoitteita jatko-opikskelujen suhteen, sen aika on opintiellä mielestäni myöhemmin.

Mielestäni tämän päivän koulu "markkinoi" oppimista poikaoppilaille väärin. Koulumaailma on kokonaisuudessaan naisistunut ja se näkyy käytännön työssä kaikessa: arvoissa, tavoissa toimia, opetuksessa ja arvioinnissa. Häviäjiä pitkässä juoksussa ovat kaikki.

Sukupuolten välisten erojen täydellinen kiistäminen ja väkivaltainen muokkaaminen on lasten yksilölliselle kehitykselle todellinen haaste. Nykyistä käytävien kasvatuskeskustelujen suuntaa Suomessa on inhimillisesti katsoen vaikea hyväksyä.

En halua etsiä syyllisiä vaan todellisia ratakaisuvaihtoehtoja. Tämä vaatii opetuksen keskittymistä peruskysymyksiin hajanaisen temppupedagogiikan sijaan.

Anonyymi kirjoitti...

Muistaakseni peruskoulussa ei juuri edes luettu kirjoja ja lukiossakin luettiin sellaisia nimiä kuin Kivi, Waltari, Aho, Linna, Salama, Hemingway, Salinger..Miten nuo miesten kirjoittamat kirjat, joissa päähenkilöinä ovat miehet ja jotka keskittyvät miesten näkökulmaan, ovat erityisen tyttöystävällisiä?

Anonyymi kirjoitti...

"Miten nuo miesten kirjoittamat kirjat, joissa päähenkilöinä ovat miehet ja jotka keskittyvät miesten näkökulmaan, ovat erityisen tyttöystävällisiä?"

Muistaakseni koulussa näitä miehisiä kirjailijoita lähinnä halveksittiin, erilaista feministiroskaa lähes paakosyötettiin ja ainekirjoituksessa oli erilaista liirum-laarum runoanalyysia, eikä lainkaan teknisiä aiheita.

Jorma

Deep kirjoitti...

Yläkoulun ja lukion opetuksen vaatimiin kirjoihin en ota kantaa. Puhun tilanteesta täällä alakoulun puolella. Ehkäpä esim. Kaari Utrio on hyvänä kirjailijana lunastamassa oman paikkansa klassikkokirjailijoiden joukossa.

Itse olisin valmis eriyttämään tyttöjen ja poikien äidinkielenopetusta ja kohdentamaan sitä sukupuolten enemmistön lähtökohdista käsin. Ajatus törmää useasti periaatteelliseen vastarintaan. Toimilla olisi tosin myös kääntöpuolensa.

Kuitenkin, jos tämän hetkinen naistutkimuksen ja TANEN masinoima tasa-arvohölinä, kuten tavoitteena on, rantautuu sellaisenaan koulumaailmaan olemme käytännön opetustyössä korviamme myöten lirissä ennen kaikkea poikien kanssa. Puolta oppilaista ei voi siirtää erityisopetukseen sen takia että opetus ei kohdennu. Mielestäni se ei saa olla tasa-arvotoimien tavoite, jota pidän merkittävänä osana koulutyötä.