torstaina, heinäkuuta 31, 2003

Bloggauksen neljännesvuosihöpinää

Olisiko minun kannattanut alunperin alkaa kirjoittamaan fiksun miehen blogia? Blogia, josta kaikki pitäisivät? Pystyisinkö minä edes kirjoittamaan sellaista, vaikka yrittäisin? Minun ärsykekynnykseni on niin korkea, että tekstin täytyy olla provosoivaa ja vääriä ajatuksia sisältävää, että se saa minut inostumaan. Onko blogi enää blogi, jos se sisältää vain yleisöä kosiskelevia kirjoituksia?

Olen miettinyt monesti, mitä se humanismi oikein on? Nyt olen keksinyt sille määritelmän: "Humanismi on sitä, että luetaan sellaisia kirjoituksia, joista ei tulla pahalle mielelle. Totuudella ei ole niin väliä." Minä myönnän, että tätä blogia lukemalla voi tulla pahalle mielelle varsinkin silloin, jos joutuu kyseenalaistamaan omia huoneentauluun raapustettuja ikuisia totuuksia. Markkina-arvoteoriakin saa monet pahalle mielelle. Siksi humanistit eivät pidä markkina-arvoteoriasta.

Valkoinen tausta, mustat kirjaimet kirjoittaa blogien välisestä kommunikaatiosta ja valittelee sen kankeutta. Keskusteluryhmissä kommunikointi sujuisi paremmin. Minä en pyri käymään väittelyä blogien välillä, mutta haen kyllä aineistoa muista blogeista omiin kirjoituksiini. En käy varsinaista väittelyä myöskään kommenttiosastollani, vaan pyrin lähinnä asioiden pohdiskeluun, koska en halua tehdä kommenttiosastostani omien väittelyjeni pelikenttää. Muut väitelkööt siellä jos haluavat. Kommenttiosastoni käytettävyyttä pidän varsin hyvänä, silloin kun se sattuu toimimaan(mikä on valitettavan harvoin).

Millaista blogin pitäminen olisi ilman kommenttiosastoa, ilman mailiyhteyttä ja ilman muitten blogien seuraamista? Aika orpoa puuhaa, luulen mä. Minulle on tärkeää, että kirjoittamiseen liittyy elämisen maku ja virtuaaliset ihmiskontaktit. Kommenttiosaston kävijöistä ja muista samoja asioita käsittelevistä blogien kirjoittajista koostuu virtuaaliyhteisö, joka antaa oman elämänsisältönsä live-elämän ohessa. Toiset pitävät vaikkapa chateista, joissa kontaktit ovat hiukan eri tyyppisiä. Itse haluan käsitellä mielenkiintoisia asioita ehkä syvällisestikin sosiaalisten kontaktien ohessa.

Ei kommentteja: