Kaupunkimaantieteen professori Mari Vaattovaaran mielestä erilaiset elintavat tulisi ottaa asuntojen suunnittelussa monipuolisesti huomioon. Vaattovaaran mukaan kaikkialla ei esimerkiksi pidetä soveliaana, jos emäntä syö vieraiden kanssa samassa keittiössä. On siis perheitä, jotka tarvitsisivat hänestä toisenkin keittiön.
Suurimmat naisia kohtaavat epätasa-arvoisuudet Suomessa näyttävät sisältyvän vieraisiin patriarkaalisiin kulttuureihin. Miksi feministit eivät nosta mekkalaa monikulttuurisuuden naisia alistavien piirteiden lisääntymisestä? Eikö tasa-arvon tulisi kuulua myös maahanmuuttajanaiselle? Miten professori Vaattovaarakin pitää hyväksyttävänä asiana sitä, että naisen pitäisi syödä omassa "karsinassaan"? Jos suomalainen mies vaatisi, että vaimon on syötävä omassa karsinassa ja vaimon olisi pidettävä huivia ja pysyttävä kotona jne., kyse olisi törkeimmän luokan sovinismista. Kun saman asian vaatii toista kulttuuria edustava mies, kyse onkin rikastuttavasta monikulttuurista. Miksi?
Nainen: Valitan, tilipussisi häviää miehelle
Ei ATM:n ongelma
22 kommenttia:
Olen jo pidemmän aikaa seurannut tätä blogia huolestuneena, mutta tämä merkintä sai minut lopullisesti vakuuttumaan Laasasen vaarallisuudesta. Eli aivan tosissasi vaadit, että kaikkien pitäisi alistua länsimaisen kulttuuri-imperialismin edessä.
Sinussa on selkeästi paljon vihaa, olet antifeministi, ja nyt ilmeisesti olet löytänyt myös sisäisen rasistisi. Luuletko että kukaan kunnollinen nainen edes vilkaisisi tuollaiseen pinnalliseen, ylipainoiseen ja vieläpä rasistiseen psykopaattiin?
Hei, kuka hyvänsä saa ostaa kämpän ja remontoida sinne toisen keittiön. Tai syödä olohuoneessa. Tai mitä vain.
Jos ei ole varaa, voi voi.
"Sinussa on selkeästi paljon vihaa, olet antifeministi, ja nyt ilmeisesti olet löytänyt myös sisäisen rasistisi. Luuletko että kukaan kunnollinen nainen edes vilkaisisi tuollaiseen pinnalliseen, ylipainoiseen ja vieläpä rasistiseen psykopaattiin?"
Tuo yllä oleva lainaus on selvästi happaman feminsitin aivopieru, joka feministeille tyypiliisellä moukkamaisella harjaustyylillä, ja vielä anonyyminä, käy omalla nimellään esiintyvän tasa-arvonkannattajan kimppuun. Tyyli on henkilöön käyvää ja solvaavaa. Ei uutta feministisen auringon alla!
Mitä sanovat palstan muut feministit? Olisko: "en minä ole tuollainen feminsiti vaan tällainen - feministejä on monelaisia"?
"Hei, kuka hyvänsä saa ostaa kämpän ja remontoida sinne toisen keittiön."
Siis saako vaatia naisilta (moraalisesti), että he eivät syö ihmisten ilmoilla, vaan omassa karsinassaan. Eikö se ole sovinismin huippu?
Vai onko vastaus se, että "muuten ei saa, mutta jos mies perustaa jonkun naisia alistavan uskonnon, niin sitten saa ihan vapaasti". Esim. jos "peku" perustaa "pekulaisuuden", jonka takoituksena on pitää naiset kotona koti- ja seksiorjina, niin silloin naisten alistaminen on oikein?
SK 9/2009 s. 24
"Osa miehistä vierastaa vihreitä. Ehkä he ovat kokeneet vihreiden tasa-arvoajattelun vain naisajatteluksi. Meillä on vahva tasa-arvoperinne, mutta nyt siitä pitäisi tehda sukupuolineutraalia", arvioi varapuheenjohtaja Jyrki Kasvi.
"Osa miehistä vierastaa vihreitä."
Korjaus: Valtaosa miehistä vierastaa vihreitä, ja ihan syystä.
"Ehkä he ovat kokeneet vihreiden tasa-arvoajattelun vain naisajatteluksi."
Vihreiden tasa-arvoajattelu on vain naisajattelua. Onko muusta näyttöäkään?
Miesliike alkaa näköjään jo vaikuttaa poliittisten puolueiden käsityksiin ja ehkäpä jopa ohjelmiin. Tuo sukupuolineutraaliuden vaatimus on itse asiassa kova ottaen huomioon Vihreiden keskittyneisyyden naisten aseman parantamiseen.
Monikulttuurista ja naisten asemasta kiinnostuneet voivat lukea myös tämän Susan Okinin artikkelin "Is Multiculturalism Bad for Women?"
http://www.bostonreview.net/BR22.5/okin.html
In the case of a more patriarchal minority culture in the context of a less patriarchal majority culture, no argument can be made on the basis of self-respect or freedom that the female members of the culture have a clear interest in its preservation. Indeed, they may be much better off if the culture into which they were born were either to become extinct (so that its members would become integrated into the less sexist surrounding culture) or, preferably, to be encouraged to alter itself so as to reinforce the equality of women—at least to the degree to which this is upheld in the majority culture.
What some of the examples discussed above show us is how culturally endorsed practices that are oppressive to women can often remain hidden in the private or domestic sphere.
When liberal arguments are made for the rights of groups, then, special care must be taken to look at within-group inequalities. It is especially important to consider inequalities between the sexes, since they are likely to be less public, and less easily discernible.
"Miesliike alkaa näköjään jo vaikuttaa poliittisten puolueiden käsityksiin ja ehkäpä jopa ohjelmiin. Tuo sukupuolineutraaliuden vaatimus on itse asiassa kova ottaen huomioon Vihreiden keskittyneisyyden naisten aseman parantamiseen."
Niin, naiset ja miehet
rupeavat elämään vaihteeksi keskenään ja työntävät feministisen diskurssin romukoppaan.
Sukupuolet eivät voi loputtomiin jatkaa kaupankäyntiä, joka
perustuu rahan ja sosiaalisten emootioiden kaltaisiin maksuvälineisiin suuntana mies->naiselle
Miehet on todella saatava
vastuuseen teoistaan ja tuntemuksistaan. Naisten tulee siivota fasistinen käyttäytyminen yksityiselämästään, parantaa sensuaalisia ulottuvuuksiaan ja altistua miehen kosketukselle ilman statusvastiketta.
Näin saavutetaan tasa-arvoa.
Bmad
Jos on kaksi huonetta ruokailuun, niin ihmettelen että miksi kummankin niistä täytyisi olla juuri keittiö, etenkin vieraiden kanssa. Keittiössä syöminen on (perinteisesti ollut) palvelusväen ja ehkä perheen arkinen syömismuoto kodeissa, joissa on keittiön lisäksi erillinen ruokailutila.
Ja pienemmissä asunnoissa puolestaan ruokailun voi järjestää helposti vaikka olohuoneeseen, jos akka katsoo haluavansa syödä vierailta piilossa. Hyvin tämä järjestely on tuntunut toimivan kokemusteni pohjalta.
Homo
Kun kävin Intiassa erään perheen luona kylässä, söimme olohuoneessa. Kai naisväki söi keittiössä. Mihin siinä kaksi keittiötä tarvittaisiin.
Riittää kai kaksi huonetta.
Pitääkö tästäkin tehdä joku numero?
"Meillä on vahva tasa-arvoperinne, mutta nyt siitä pitäisi tehda sukupuolineutraalia", arvioi varapuheenjohtaja Jyrki Kasvi."
Onnea vaan. Ettei vain jäisi Kasvin yksityiseksi toiveeksi. Siinä olisi niin kova työ muuttaa feministiseksi julistautunut puolua tasa-arvon kannattajaksi, että onnistumismahdollisuudet eivät näin etukäteen arvioiden näytä kovin hyviltä.
"Eli aivan tosissasi vaadit, että kaikkien pitäisi alistua länsimaisen kulttuuri-imperialismin edessä."
Miksi meidän pitäisi alistua itämaisten kulttuuri-imperialistien edessä? Pistäkööt muijansa vaikka saunaan syömään, jos se helpotta oloa, mutta jos maan tavat eivät noin yleisesti ottaen kelpaa, niin menkööt muualle. Kahden keittiön asuntoja ei tarvita.
"Olen jo pidemmän aikaa seurannut tätä blogia huolestuneena, mutta tämä merkintä sai minut lopullisesti vakuuttumaan Laasasen vaarallisuudesta. Eli aivan tosissasi vaadit, että kaikkien pitäisi alistua länsimaisen kulttuuri-imperialismin edessä. "
Olen huolestunut Jyväskylän yliopiston tutkintojen tasosta. Miten voi olla mahdollista, että sieltä valmistuu yhteiskuntatieteiden maisteriksi ilman että on minkäänlaista ymmärrystä yhteiskunnasta. Olen käynyt analyyttisempia keskusteluja perussuomalaisia äänestävien taksikuskien kanssa.
Tiedoksi Jormalle ja Japelle ennen kuin he aloittavat kuluneen virtensä: En ole valmistunut naistutkimuksesta, en ole edes opiskellut sitä. Enkä ole humanisti tai yhteiskuntatieteilijä.
Henry: "Siis saako vaatia naisilta (moraalisesti), että he eivät syö ihmisten ilmoilla, vaan omassa karsinassaan. Eikö se ole sovinismin huippu?"
Totta kai se lähentelee sovinismin huippua, mutta ei se sentään lailla kiellettyä ole. Tuollainen on minusta erittäin epämieluisaa ja epäkannatettavaa, mutta kaiken huippu on se, jos vielä vaaditaan yhteiskunnan rahallista tukea moisten käytäntöjen ylläpitämiseksi!
"Vai onko vastaus se, että "muuten ei saa, mutta jos mies perustaa jonkun naisia alistavan uskonnon, niin sitten saa ihan vapaasti". Esim. jos "peku" perustaa "pekulaisuuden", jonka takoituksena on pitää naiset kotona koti- ja seksiorjina, niin silloin naisten alistaminen on oikein?"
Minä kun olen täällä niin paljon ihquttanut muslimeja, että voisit olla heittämättä moista läppää. :P En erityisemmin arvosta ko uskontoa ja tuossa on yksi suuri syy.
"Miten voi olla mahdollista, että sieltä valmistuu yhteiskuntatieteiden maisteriksi ilman että on minkäänlaista ymmärrystä yhteiskunnasta."
Missäs se sinun yhteiskunnallinen ymmärryksesi näkyy? Ei ainakaan näissä kommenteissasi, jotka ovat surkuhupaisia.
Toisaalla kärsitään nälänhätää ja täällä puhutaan epätasa-arvona sitä että suomalaisissa asunnoissa on vain yksi keittiö. Kun pitäähän sitä nyt ronskeja ulkomaalaisia uskontoja kaikin puolin palvella ja mielistellä arkkitehtuurissakin, vaikka toinen keittiö olisikin syntyperäisille suomalaisille tarpeeton.
Kunhan feministit ovat tyytyväisiä, niinku.
- Vortac
"Olen huolestunut Jyväskylän yliopiston tutkintojen tasosta. Miten voi olla mahdollista, että sieltä valmistuu yhteiskuntatieteiden maisteriksi"
Tätä minäkin ihmettelen ja olen nyt hiukan hämmentynyt. Minä olen luullut, että YTM tarkoittaa YhdyskuntaTieteitten Maestroa, eli kansan kielellä lokakuskia. Minusta lokakusksi on paljon rouheampi ammatti kuin joku maisteri.
"Olen käynyt analyyttisempia keskusteluja perussuomalaisia äänestävien taksikuskien kanssa"
Et ole nistä näemmä mitään oppinut tai sisäistänyt, kun et osaa suhtautua asiallisesti ja asian vaatimalla vakavuudella ja kriittisyydellä mamujen touhuihin suomessa. Minusta elintasopakolaisia, joita on valtaosa esim. sompuista (nuoria miehiä valtaosa. Missä esim. suojelua tarvitsevat nuoret naiset?), pitää auttaa palaamaan kotimaahansa pikaisesti.
"En ole valmistunut naistutkimuksesta, en ole edes opiskellut sitä."
Tämä luettakoon sinulle meriitiksi.
"Enkä ole humanisti tai yhteiskuntatieteilijä."
Tästä myös piste.
Yleensäkin suomalaisten suhde eri uskontokuntiin on aivan naurettava sekasotku. Ihmiset eroavat harmaasta ja lauhkeasta ev. lut. kirkosta koska sen riveissä on miehiä, jotka eivät hyväksy naispappeutta. Kuitenkin punaposkinen valtionortodoksimme isä Mitro on maailman mukavin ja söpöin mies, kirkon linjauksista huolimatta. Muslimeja uskaltaa julkisesti tietenkin vain harva kritisoida, ilmeisesti rasistiksi leimautumisen pelon vuoksi. Yhdysvaltalaisten evankelisten kristittyjen touhuille naureskelu taas on varsinainen älykköjen kansanhuvi.
Ei ole mahdollista että kukaan voisi olla näkemättä valtavaa ristiriitaa tuossa kaikessa. On vain uskottava, että ihmiset alistuvat tietoisesti vertaispaineelle.
Olisitte eri mieltä edes anonyymisti.
"Ihmiset eroavat harmaasta ja lauhkeasta ev. lut. kirkosta koska sen riveissä on miehiä, jotka eivät hyväksy naispappeutta."
Tänään tuli Moilasen ohjelma kirkosta ja naispappien syrjinnästä, joka kuitenkin vaikuttaa vähäiseltä muiden uskontojen parissa tapahtuvaan syrjintään verrattuna. Uskontojen arvostelussa on tosiaan melkoisia kaksoisstandardeja.
Henry: "Tänään tuli Moilasen ohjelma kirkosta"
Muistaakseni joku kuulija kommentissaan vaati ohjjelmaan kuultavaksi sosiologi Kyösti Laasasta :)
En tiedä mitä merkittävää Kyösti Laasanen on tehnyt, mutt Henryltä kysyisin, että uskaltaisiko mennä ohjelmaan jos kutsu tulisi? :)
Saako feministi käyttää huulipunaa (verryttely kysymys)?
"Muistaakseni joku kuulija kommentissaan vaati ohjelmaan kuultavaksi sosiologi Kyösti Laasasta :)"
Juu, se kommentti löytyy myös tuolta Moilasen blogista.
"mutta Henryltä kysyisin, että uskaltaisiko mennä ohjelmaan jos kutsu tulisi? :)"
Se on siinä ja siinä. Luultavasti turvallisempaa olisi lähettää paikalle kauan kadoksissa ollut kaksoisveljeni Kyösti.
Lähetä kommentti