sunnuntaina, kesäkuuta 04, 2006

Sukupuolisignaalit

Anada kirjoittaa signaalien tulkinnasta:
Aikoinaan ajattelin, että jos nainen on puhelias ja iloinen minua kohtaan, on tämä osoitus kiinnostuksesta. Pieleenhän se arvio meni. Ja nyt kun suurin osa naisista käyttäytyy tuolla tavoin minua kohtaan, olen vähän hukassa. Eli signaaleja tulee, mutta tässä päässä ei oikein tiedetä mitä ne tarkoittavat. Mutta olisihan se mukava tietää onko nainen oikeasti kiinnostunut vai onko hän vain kohtelias.

Ai miksikö pitäisi tietää? No, näitä tilanteita jossa nainen ei olekaan ollut siinä mielessä kiinnostunut vaikka olen luullut niin, on ollut vähän turhan paljon. Se on aika turhauttavaa. Ja löytyyhän niitäkin tilanteita kun on itse ollut iloinen ja puhelias, jonka toinen onkin sitten väärin tulkinnut kiinnostuksen osoitukseksi.
Itse olen seurannut naisten käytöstä sillä silmällä, miten ja ketkä naiset lähettävät minulle minkäkinlaisia signaaleita. Olen huomannut, että jos kävelen jossakin, vaikkapa kadulla, niin naiset eivät katso kohtaamisessa juuri koskaan silmiin (vaikka itse usein katson), vain n. 5-10% naisista tekee niin. Ilmeisesti kyse on naisen luonnollisesta tai opitusta vaistosta välttää antamasta positiivisia sukupuoliseen kiinnostukseen viittaavia signaaleita. Minua kiinnostaisi tietää, miettivätkö naiset tietoisesti tuollaista käytöstään, eli onko se tietoisesti valittua vaiko ihan luonnosta kumpuavaa?

Toinen asia on se, että kun puhun puolitutulle miehelle (esim. yliopistolla), niin puhumme kuin mies miehelle, mutta puolituttujen naisten kanssa puhuminen ei ole naisten osalta sellaista "rempseää" ja rohkeaa, vaan naisilla näyttäisi olevan tarve signaloida, että nainen ei ole kiinnostunut seksuaalisesti ja että nainen yrittää kovasti antaa sellaisia signaaleita, että minäkään en innostuisi, vaikka kyse olisikin arkisesta puolituttujen kohtaamisesta. Ovatko naiset itse tietoisia tällaisesta signaloinnista, joilla he yrittävät välttää väärän innostuksen herättämisen miehessä?

Ongelma on tavallaan siinä, että puolituttjen naistenkin kanssa olisi mukava jutella ihan sillain rempseästi kuten miestenkin kanssa, mutta se ei näytä onnistuvan, koska naisille oikeitten signaalien lähettäminen tuntuu olevan tärkeämpää kuin rento jutustelu. Samat naiset näyttävän kuitenkin juttelevan toisten naisten kanssa vapautuneesti ja kikattelevan estottomasti, eli kyse ei ole henkilön ominaisuuksista.

Ketkä puolitutut naiset sitten puhuvat vapautuneen estottomasti miehille? Havaintoni mukaan erityisesti varatut naiset ja vanhemmat naiset. Jos on selvää, että nainen on varattu ja naisella on ikääkin hiukan enemmän, niin silloin nainen saattaa jutella "kuin miehet", koska on selvää, että kyse ei ole iskemistilanteesta.

Tässä kaikessa minua kiinnostaa se, että minkä prosessin kautta naiset alkavat oppia lähettämään vältteleviä signaaleita miehelle, jotta mies ei suotta kiinnostuisi naisesta seksuaalisesti? Onko käytös luontaista, vai meneekö juttu niin, että aluksi nainen on avoin ja katsoo silmiin miesjuttukumppaneitaan, mutta sitten kun liian moni mies kiinnostuu naisesta seksuaalisesti, nainen ottaa käyttöön välttelevän käytösmallin, joka minimoi kiinnostuneiden miesten määrän.

1 kommentti:

Ilmari kirjoitti...

Olen huomannut välillä keskusteluissa ko. välttelyilmiön varsinkin varatuilla naisilla. Jotkut varatut naiset unohtavat olla sopivan kylmiä, joten saattavat yhtäkkiä käyttäytyä kylmäkiskoisesti kun tajuavat että "puhuvat väärällä tavalla" minulle.

Olen pohtinut tätä asiaa, kun kesällä tulee kiinnitettyä joskus viehättäviin naisiin huomiota (huom. vilkuilussa ei ole mitään vakavaa). Minua naiset katsovat kadulla usein, tosin paljon herkemmin silmiin yms. katsovat "alemman tasoiset" naiset, jos heitä erehtyy vilkaisemaan. Monet hyvin itsevarmat naiset eivät tunnu ainakaan selvin päin katselevan, jonka olen päätellyt johtuvan jostain seuraavista: 1. he ovat todennäköisemmin varattuja 2. he katsovat vain "itseään komeampia" miehiä 3. he pitävät minua alemmantasoisena kuin itseään 4. heitä tuijotetaan kadulla niin paljon, että he pyrkivät olemaan kiinnittämättä asiaan huomiota.

En ole "tasoajattelun" kannattaja, mutta kai ulkonäkö asettaa jotain realiteetteja.