tiistaina, joulukuuta 15, 2009

Mies vaarassa

Ylänurkka: Mikä uhkaa Suomen miestä?
Kylmät tuulet uhkaavat puhaltaa ison osan äijäkaartista lopullisesti kumoon.

Lama ja elinkeinoelämän rakennemuutos kohtelevat erityisen armottomasti juuri miehiä.

Ennen kuin maata runnova lama on ohitse ja kansantalouden mittarit sojottavat taas terhakkaasti ylöspäin, miesten asema työmarkkinoilla on peruuttamattomasti muuttunut.

Kun iso luuta lakaisee miesvaltaisilla aloilla - etenkin teollisuudessa ja rakennuspuolella - se näkyy työttömyysluvuissa. Kun mies päätyy kortistoon, hän jämähtää sinne yleensä pitkäksi aikaa: pitkäaikaistyöttömistä 70 prosenttia on miehiä.

Naiset sujahtavat tämänkin laman läpi huomattavasti miehiä pienemmin vaurioin. Heidän töitään - hoivaa, opetusta ja palveluita - kun ei niin vain voi lakkauttaa tai siirtää maan rajojen ulkopuolelle "lähemmäksi markkinoita", missä työvoimakustannukset ovat alhaisemmat kuin meillä.

Talouselämän Muukkonen lakonisesti toteaa: "Kun mies sortuu, hän sortuu kunnolla".

Tasa-arvo ei parane sillä, että sukupuolten osat vaihtuvat. Ja ongelmien seurauksia on helppo revitellä, syiden oivaltaminen vaatii jo vähän ajatustyötä.

Mitä erinomaista on vaikkapa meidän koulujärjestelmässämme, joka tappaa poikien opiskelumotivaation?

Tai mistä johtuu, että alle 30-vuotiaiden miesten masennusdiagnoosit ovat viidessä vuodessa lisääntyneet lähes 50 prosenttia?

Rape Law: Yes can mean No

Dockers Ad Campaign a Good Fit, With Some Alterations

13 kommenttia:

bmaad kirjoitti...

"Heidän töitään - hoivaa, opetusta ja palveluita - kun ei niin vain voi lakkauttaa tai siirtää maan rajojen ulkopuolelle "lähemmäksi markkinoita", missä työvoimakustannukset ovat alhaisemmat kuin meillä.
Talouselämän Muukkonen lakonisesti toteaa: "Kun mies sortuu, hän sortuu kunnolla".
Tasa-arvo ei parane sillä, että sukupuolten osat vaihtuvat. Ja ongelmien seurauksia on helppo revitellä, syiden oivaltaminen vaatii jo vähän ajatustyötä."

Joo joo, mutta miten saisi noille hoitsuille paremmat liksat?
Ei kai vaan se, että niin monet syrjäytyneet alkoholisoituneet miehet tarvitsevat sairaala-apua saa vaikuttaa hoitajien palkkoihin alentavasti? :D

"Tai mistä johtuu, että alle 30-vuotiaiden miesten masennusdiagnoosit ovat viidessä vuodessa lisääntyneet lähes 50 prosenttia?"

Johtuisiko siitä, että
vuonna -92 mies sai vielä ihmisarvoista kohtelua naisten keskuudessa?

Tai en minä tiedä. Oikeastaan parempi olla hiljaa.

bulbasaur kirjoitti...

Kuten Tommi aikoinaan sanoi, useimmilla ihmisillä puuttuu kyky hahmottaa maailmaa jakaumien kautta. ("Miesten ja naisten älykkyysosamäärä on keskimäärin sama, joten miksi lähes kaikki huippumatemaatikot ovat miehiä? Sortoa! Sortoa!")

Lienee silkka korollaari huomata, että vielä harvemmalta ihmiseltä luonnistuu bimodaalisten jakaumien hahmottaminen. ("Mutta miehethän hallitsevat pörssiyhtiöitä – miten miesten asema muka voisi olla huono? Sortoa! Sortoa!")

Jape kirjoitti...

Tutkimus: Joka viides nuori mies kokenut väkivaltaa

Homo kirjoitti...

Eikö sen jonkun vihreän naisen (Hautalan?) ajatuksia mukaillen pitäisi lopettaa resurssien tuhlaus sellaisten marginaalisten ilmiöiden tutkimiseen ja käsittelyyn kuin narttuihin kohdistuva väkivalta:

Nuoret miehet usein väkivallan uhreina

Lukiossa vain vähän yksinäisiä opiskelijoita

Ville kirjoitti...

Dockers Ad

"So if we are going to honestly dissect and evaluate what is happening here, it helps to understand that the outcry about the Dockers ad isn’t a reaction to sexism, but indisputable evidence of it in those complaining.

Their indignation isn’t because there is sexism in the ad, but because it is the wrong kind of sexism. Their contempt is a backlash fueled by misandry- the hatred of men and boys. For it is misandry, not misogyny that has become the gold standard of advertisers. And it became institutionalized in the mainstream media the moment they figured out there was a fortune in it.

One might ask where the voices of Falcone, Bernard and Hess were when Fedex and Pepsi used images of Burt Reynolds and Justin Timberlake, respectively, getting their genitalia smashed as a sight gag in television commercials?

Quiet as church mice, perhaps?"

Touché!

Eikä kirjoituksessa kuvaillusta kaljamainoksestakaan ole sanottu mitään, toisin kuin Dockersin. Kaljamainoksessa nainen ampuu naulapyssyllä nauloja miehen ylävartaloon ja genitaalialueelle. Ja tämä on ok? Teepä vastaava mainos, jossa mies naulaa naulapyssyllä valuvan olkaimettoman mekon naisen kehoon, niin olet maailman suurin väkivaltainensovinistimainosöykkäri. Ja mainonnan eettinen neuvosto saisi hommia, jos mainosta koskaan edes ajettaisiin ulos.

"Where physical abuse isn’t employed, humiliation often is. It’s routine to portray men in commercials as one dimensional idiots who couldn’t pick an analgesic without a lecture and close supervision from their wives. Men have become, in the eyes of ad execs and consumers everywhere, the weakened, less-than-masculine objects of ridicule that the Dockers ad points to as a problem."

Ville kirjoitti...

Dildoja ruokakaupan hyllyille, Citymarketteihin

Tuleekohan tekovaginatkin siihen tekopenisten viereen? pitäähän se tasa-arvo olla tässäkin :)

Syltty kirjoitti...

Ville
Eikös marketeissa ole ollut iät ja ajat pornolehtiä myynnissä?

Ville kirjoitti...

On, myös naisille joissain kaupoissa. Miten ne liittyvät seksivälineisiin?

Jorma kirjoitti...

"Valtakunnallisen turvallisuustutkimuksen mukaan 20–24-vuotiaista miehistä lähes joka viides on kokenut väkivaltaa kolmen viime vuoden aikana."

Miksi ihmeessä tätäkään asiaa ei huomioida tasa-arvopolitiikassa lainkaan?

Homo kirjoitti...

Sarjassamme omaelämänkerrallisia väitöskirjoja?:

Yhteiskunta on liian ahdas lihaville

Juho Autio kirjoitti...

Harassment across Arab world drives women inside

The harassment, including groping and verbal abuse, is a daily experience women in the region face and makes them wary of going into public spaces, whether it's the streets or jobs, the participants said. It happens regardless of what women are wearing.

"We are facing a phenomena that is limiting women's right to move ... and is threatening women's participation in all walks of life"


Aika lailla tikusta lähteneet akat tekemään asiaa. Tietäisivätpä vain, millaista helvettiä heillä olisi syvästi naisvihamielisessä yhteiskunnassa.

Syltty kirjoitti...

Ville
"Miten ne liittyvät seksivälineisiin?"

Eikö pornolehti ole käytännössä masturbaatioväline, jota koskettamisen sijasta katsotaan?

Anonyymi kirjoitti...

Syltty, nimenomaan. Pornolehteä KATSOTAAN, sitä ei survota pillun syövereihin, tai kääritä kyrvän ympärille (no, yleensä ainakaan :))..

Se ei sinänsä siis muodoltaan, materiaaliltaan, valmistustavaltaan tai ilmiasultaan juurikaan poikkea ei-seksuaalisista lehdistä, joten sen voi sijoittaa lehtihyllyyn hieman ylemmälle tasanteelle suht. pienellä vaivalla.

Mutta on paljon suurempi maailmankuvan mullistus tuoda dildot ja lubrikaatiot jonnekin ruokakauppoihin lasten nähtäville ja mummojen kauhisteltavaksi. Tiedä vaikka jotkut mummelit saisivat sydäreitä moisista.

Minua ei ainakaan huvittaisi ruokaostoksillani nähdä isoja tekopeniksiä vellomassa pitkin hyllyjä - seksiä tungetaan muutenkin nykyisin joka hiton paikkaan, vaikka se pitäisi pitää ihmistenvälisenä yksityisasiana erillään yhteiskunnan näkyvimmistä paikoista ja ruuhkaisimmista paikoista. Ei kenenkään pidä joutua tuijottamaan peniksiä tai vaginoita vasten tahtoaan.

Lisäksi tuo on epätasa-arvoista, koska varmasti sama juttu käy kuten apteekeissa; NAISTEn seksivälineet tuodaan joka paikkaan ja niillä rehvastellaan suuresti, mutta auta armias jos edes ehdottaa jonkun fleslightin tuomista samoihin paikkoihin niin HYI mikä pervo jne..

Onhan muutenkin jo epätasa-arvo niinkin pitkällä, että naisten pornoa myydään ruokakaupoissa ihan näkyvästi, mutta ei siellä joka kaupassa ihan miesten pornoa helpolla löydä. (R-Kioskit ovat eri asia)

Siis näitä harlekiiniromaaneja, joissa lukee että 'Luettavaa kaikille naisille'..

Miksi minua ärsyttää lukea tuollainen mainos-slogani ruokakaupassa? Jos tähän ei löydä vastausta, on varmaankin vähän väärässä blogissa.

- Vortac