perjantaina, kesäkuuta 06, 2003

Sanahirviö "feministinen diskurssi" pilkahtelee esiin usein minunkin teksteissäni. Lukijoista moni puistelee päätään sen nähdessään ja tuumii: "Eipä ole aavistustaan mitä se tarkoittaa, mutta paha asia se varmaan on, kun sitä kaikesta syytetään." Kurkistetaanpa hiukan, mitä tuon hirviön sisuksista löytyy.

Feministinen diskurssi on sananparsi, jossa feministisiä arvoja pidetään luonnonlainkaltaisina totuuksina, joita ei voi kyseenalaistaa.

Annan esimerkin naisen oikeudesta omaan ruumiiseensa. Jos tuhat miestä on puutteessa, niin siitä johtuvaa kärsimystä ei voi missään tilanteessa verrata naisen ruumiin koskemattomuuteen. Tilanne on suunnilleen sama, kuin jos tuhat miestä haluaisi leijjua ilmassa ja vaatisi, että painovoima olisi kytkettävä pois päältä. Toinen esimerkki voisi koskea aborttipäätöstä. Jos kuvitellaan tilanne, jossa nainen on kahden vaiheilla, tekisikö abortin vaiko ei. Kumpikin vaihtoehto olisi naiselle yhtä houkutteleva tai ei-houkutteleva. Tuon naisen mies - sikiön isä - olisi voimakkaasti jomman kumman vaihtoehdon puolella. Vaikka valinta olisi tärkeä tuossa tilanteessa vain lapsen isälle, niin siltikin naisella olisi täysi oikeus päättää ruumiistaan isän mielipiteestä välittämättä, vaikka tilanne olisi naiselle "yhdentekevä".

Feministinen diskurssi hallitsee koko yhteiskuntaa. Jos joku sanoo jotain feministisen diskurssin vastaista, niin häntä katsotaan kuin mielipuolta. Feministinen diskurssi koostuu niistä totuuksista, jotka tuntuvat naisista oikealta. Tunteeseen perustuvissa totuuksissa on se perustavanlaatuinen vika, että nuo totuudet voivat olla täysin ristiriidassa todellisuuden ja toistensa kanssa. Tuo feministisen diskurssin epäloogisuus ja ristiriitaisuus tekee siitä oivan pilkan kohteen.

Feministinen diskurssi on suunnilleen sama asia kuin uskonnolliset totuudet. Tosin uskonnollisissa totuuksissa on esitetty asioille jokin alkuperä, kuten jumalan sana tai Muhamedin julistus. Feministisen diskurssin totuudet vain ovat. Niille ei esitetä mitään perustelua ja se saa riittää. Kuten uskonnoissakin jumala voi olla yhtä aikaa vihainen tai armollinen, niin myös feministisessäkin diskurssissa totuus vaihtelee tilanteeseen sopivalla tavalla.

Minä pyrin kirjoituksillani horjuttamaan feminististä diskurssia osoittamalla sen epäloogisuuden ja olemattoman pohjan, jolle nuo totuudet perustuvat. En voi hyväksyä sitä ajatusta, että toiset voivat asettaa luonnolainkaltaisia perustelemattomia totuuksia, joilla voidaan perustella oikeutus toisille aiheutettuun kärsimykseen, oli tuon kärsimyksen määrä miten suuri tahansa.

Ei kommentteja: